Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Rubiini
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 13:06
Paikkakunta: Nummi-Pusula nyk. Lohja

Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Rubiini »

Kyseessä Saab 9-5 2.3t aut. wagon. vm 2002. Automaatti ilmastointi.
Ilmastoinnin litkut oli käytetty viime kesänä ilmeisesti loppuun ja käytettiin täyttämässä. Aika tyhjä oli. Koneella tehtiin tyhjennys, kuivaus ja täyttö. Vuotoja ei ilmennyt. Flektit toimii. Lähdettiin sitten liikenteeseen, mutta pian huomattiin, ei tuu kuin lämmintä /kuumaa ilmaa.
Mentiin sitten takaisin huoltoon ja tyhjennettiin ja täytetiin nesteet takaisin. Ei vuotoja, hyvät paineet. Tehtiin syvällinen vikakoodien ajo. Kaikki anturit toimii - ei ilmastointiin liittyviä vikoja. Jo korjattujen vikojen koodit nollattiin.
Sitten tutkittiin kompressorin elämää ihan päällisin puolin. Magneettikela ei lähde pyörimään. Nyt on alkanut ujeltamaan tuolta kompressorin suunnalta. Kompuran sammutus ei vaikuta ujellukseen. Kuulostaa vähän kuin sähköautolla ajelisi :roll:

Ihan ensiksi huolestuttaa tuo ujellus. Kokemattoman kuskin pitäisi lähteä ajelemaan autolla työmatkoja 140 km /pv. Voiko olla kyse jostain vakavasta? Moniurahihna katkesi viime elokuussa ja se vaihdettiin uuteen. Ehdin vetää välittömästi tien sivuun, joten pahaa vahinkoa ei käsittääkseni päässyt syntymään? Voiko sillä suunnalla silti olla häikkää?

Toisekseen olisi ihan kiva saada viilennystä autoon, kun on nuo litkutkin maksettu. Volvoissa on kuulemma kelojen ? väleissä jotain siruja, joita voi nyppiä pois ja kelat sitten jaksaisi lähteä pyörimään. Onkohan Saabissa tuollaista? Onko tuon kompuran vaihto /korjaus / tutkiminen kovin hankalaa? Mistä siihen pääsisi kiinni? Mistä kannattaisi aloittaa tutkiminen? Tuttu ammattilainen tekee kyllä korjaukset, mutta olisi ihan hyvä olla jotain, mistä aloittaa.
Saab 9 5 2.3 t Vector Wagon Aut vm.2002
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri

Viesti Kirjoittaja jus »

Ujellus voi olla merkki kompressorin hihnapyörän laakerin viasta ja voi olla selitys moniurahihnan rikkoontumiselle. Ujellus pitää saada pois, jotta riski hihnavian uusiutumiselle alenee.

Mitattiinko tuleeko kompressorin magneettikytkimelle ohjausjännite? Jos ei tule, magneettikytkimen kytkeytymättömyys tai osittainen luistaminen ei johdu kytkimen kuluneisuudesta, vaan esim johto- tai releviasta. Kuluneisuutta voisi laastaroida välystä säätävän shimmiprikan poistamisella.

Olipa kuski kokenut tai kokematon, ylimääräiset äänet pitää selvittää ja poistaa ennen pidempään ajoon lähtöä. Kilometrin päähän korjaamolle ehkä uskaltaa varovasti yrittää ajaa.

Jos ääni tulee kompressorin hihnapyörän laakerista ja kylmennyksen toimimattomuus siitä, että kompressorin magneettikytkimelle ei tule ohjausjännite vaikka kylmäaineet ovat järjestelmässä tallella, korjaukseksi saattas riittää laakerin vaihto ja johtokatkoksen korjaaminen.

Laakerinvaihtokuvia ja ohjeita OG9-3-puolelta, 9-5 lienee pääperiaatteeltaan saman kaltainen:
viewtopic.php?p=461406#p461406

Englanninkielinen selostus 9-5:n vastaavasta operaatiosta, kuvat kadonneet:
https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=622993
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rubiini
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 13:06
Paikkakunta: Nummi-Pusula nyk. Lohja

Re: Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri

Viesti Kirjoittaja Rubiini »

Ujelluksen syyllinen on tod.näk. ohjaustehostin. Ilmeisesti alkanut vuotaa, ja nyt on öljyt vähissä. Pitääks tällaset kaikki aina tulla samaan aikaan???
Korjaaja on nyt reissussa, joten kompressoria ei ole vielä tutkittu tarkemmin. Itse olen täysin epäpätevä tekemään tuolle vaunulle mitään :mrgreen:
Saab 9 5 2.3 t Vector Wagon Aut vm.2002
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Rubiini kirjoitti:
Pe Kesä 28, 2019 21:34
Ujelluksen syyllinen on tod.näk. ohjaustehostin. Ilmeisesti alkanut vuotaa, ja nyt on öljyt vähissä. Pitääks tällaset kaikki aina tulla samaan aikaan???
Korjaaja on nyt reissussa, joten kompressoria ei ole vielä tutkittu tarkemmin. Itse olen täysin epäpätevä tekemään tuolle vaunulle mitään :mrgreen:
Nestettä säiliöön ja renkaat ääriasentoon.Joku lampulla tutkimaan vuotaako letkuista,liitoksista vai pumpun juuresta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin