Kyseessä Saab 9-5 2.3t aut. wagon. vm 2002. Automaatti ilmastointi.
Ilmastoinnin litkut oli käytetty viime kesänä ilmeisesti loppuun ja käytettiin täyttämässä. Aika tyhjä oli. Koneella tehtiin tyhjennys, kuivaus ja täyttö. Vuotoja ei ilmennyt. Flektit toimii. Lähdettiin sitten liikenteeseen, mutta pian huomattiin, ei tuu kuin lämmintä /kuumaa ilmaa.
Mentiin sitten takaisin huoltoon ja tyhjennettiin ja täytetiin nesteet takaisin. Ei vuotoja, hyvät paineet. Tehtiin syvällinen vikakoodien ajo. Kaikki anturit toimii - ei ilmastointiin liittyviä vikoja. Jo korjattujen vikojen koodit nollattiin.
Sitten tutkittiin kompressorin elämää ihan päällisin puolin. Magneettikela ei lähde pyörimään. Nyt on alkanut ujeltamaan tuolta kompressorin suunnalta. Kompuran sammutus ei vaikuta ujellukseen. Kuulostaa vähän kuin sähköautolla ajelisi
Ihan ensiksi huolestuttaa tuo ujellus. Kokemattoman kuskin pitäisi lähteä ajelemaan autolla työmatkoja 140 km /pv. Voiko olla kyse jostain vakavasta? Moniurahihna katkesi viime elokuussa ja se vaihdettiin uuteen. Ehdin vetää välittömästi tien sivuun, joten pahaa vahinkoa ei käsittääkseni päässyt syntymään? Voiko sillä suunnalla silti olla häikkää?
Toisekseen olisi ihan kiva saada viilennystä autoon, kun on nuo litkutkin maksettu. Volvoissa on kuulemma kelojen ? väleissä jotain siruja, joita voi nyppiä pois ja kelat sitten jaksaisi lähteä pyörimään. Onkohan Saabissa tuollaista? Onko tuon kompuran vaihto /korjaus / tutkiminen kovin hankalaa? Mistä siihen pääsisi kiinni? Mistä kannattaisi aloittaa tutkiminen? Tuttu ammattilainen tekee kyllä korjaukset, mutta olisi ihan hyvä olla jotain, mistä aloittaa.
Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 13:06
- Paikkakunta: Nummi-Pusula nyk. Lohja
Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri
Saab 9 5 2.3 t Vector Wagon Aut vm.2002
Re: Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri
Ujellus voi olla merkki kompressorin hihnapyörän laakerin viasta ja voi olla selitys moniurahihnan rikkoontumiselle. Ujellus pitää saada pois, jotta riski hihnavian uusiutumiselle alenee.
Mitattiinko tuleeko kompressorin magneettikytkimelle ohjausjännite? Jos ei tule, magneettikytkimen kytkeytymättömyys tai osittainen luistaminen ei johdu kytkimen kuluneisuudesta, vaan esim johto- tai releviasta. Kuluneisuutta voisi laastaroida välystä säätävän shimmiprikan poistamisella.
Olipa kuski kokenut tai kokematon, ylimääräiset äänet pitää selvittää ja poistaa ennen pidempään ajoon lähtöä. Kilometrin päähän korjaamolle ehkä uskaltaa varovasti yrittää ajaa.
Jos ääni tulee kompressorin hihnapyörän laakerista ja kylmennyksen toimimattomuus siitä, että kompressorin magneettikytkimelle ei tule ohjausjännite vaikka kylmäaineet ovat järjestelmässä tallella, korjaukseksi saattas riittää laakerin vaihto ja johtokatkoksen korjaaminen.
Laakerinvaihtokuvia ja ohjeita OG9-3-puolelta, 9-5 lienee pääperiaatteeltaan saman kaltainen:
viewtopic.php?p=461406#p461406
Englanninkielinen selostus 9-5:n vastaavasta operaatiosta, kuvat kadonneet:
https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=622993
Mitattiinko tuleeko kompressorin magneettikytkimelle ohjausjännite? Jos ei tule, magneettikytkimen kytkeytymättömyys tai osittainen luistaminen ei johdu kytkimen kuluneisuudesta, vaan esim johto- tai releviasta. Kuluneisuutta voisi laastaroida välystä säätävän shimmiprikan poistamisella.
Olipa kuski kokenut tai kokematon, ylimääräiset äänet pitää selvittää ja poistaa ennen pidempään ajoon lähtöä. Kilometrin päähän korjaamolle ehkä uskaltaa varovasti yrittää ajaa.
Jos ääni tulee kompressorin hihnapyörän laakerista ja kylmennyksen toimimattomuus siitä, että kompressorin magneettikytkimelle ei tule ohjausjännite vaikka kylmäaineet ovat järjestelmässä tallella, korjaukseksi saattas riittää laakerin vaihto ja johtokatkoksen korjaaminen.
Laakerinvaihtokuvia ja ohjeita OG9-3-puolelta, 9-5 lienee pääperiaatteeltaan saman kaltainen:
viewtopic.php?p=461406#p461406
Englanninkielinen selostus 9-5:n vastaavasta operaatiosta, kuvat kadonneet:
https://www.saabcentral.com/forums/show ... p?t=622993
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 13:06
- Paikkakunta: Nummi-Pusula nyk. Lohja
Re: Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri
Ujelluksen syyllinen on tod.näk. ohjaustehostin. Ilmeisesti alkanut vuotaa, ja nyt on öljyt vähissä. Pitääks tällaset kaikki aina tulla samaan aikaan???
Korjaaja on nyt reissussa, joten kompressoria ei ole vielä tutkittu tarkemmin. Itse olen täysin epäpätevä tekemään tuolle vaunulle mitään
Korjaaja on nyt reissussa, joten kompressoria ei ole vielä tutkittu tarkemmin. Itse olen täysin epäpätevä tekemään tuolle vaunulle mitään
Saab 9 5 2.3 t Vector Wagon Aut vm.2002
Re: Ilmastointi ei toimi, Magneettikela ei pyöri
Nestettä säiliöön ja renkaat ääriasentoon.Joku lampulla tutkimaan vuotaako letkuista,liitoksista vai pumpun juuresta...Rubiini kirjoitti: ↑Pe Kesä 28, 2019 21:34Ujelluksen syyllinen on tod.näk. ohjaustehostin. Ilmeisesti alkanut vuotaa, ja nyt on öljyt vähissä. Pitääks tällaset kaikki aina tulla samaan aikaan???
Korjaaja on nyt reissussa, joten kompressoria ei ole vielä tutkittu tarkemmin. Itse olen täysin epäpätevä tekemään tuolle vaunulle mitään
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179