Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Saab 9-5 2,3 2007, Kone erittäin puhdas ei karstainen, sihti puhdistettu, runko ja kiertokangen laakerit vaihdettu, sytyttelee kuumana öljynpainetta ei ole anturi vika, mistä johtuu? Öljynpaineventtiili? Öljytermostaatti?
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Timoteus.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 14:52

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Timoteus. »

Saako kyseisestä osaa nopeasti suomesta? Onnistuin rikkomaan orkkiksen. Pelkkä venttiliikin riittää. https://www.skandix.de/en/spare-parts/e ... r/1040277/
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laita vaikka Motonetistä dieselpolttoaineen takaiskuventtiili siihen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Timoteus.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 14:52

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Timoteus. »

Morjesta. Selvisi tuo öljy vuoto. Se on ohjaustehostimen jäähdytin letku. Saako suomesta vai pitääkö ulkomailta tilata?
Timoteus.
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2021 14:52

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Timoteus. »

Timoteus. kirjoitti:
La Kesä 12, 2021 12:24
Morjesta. Selvisi tuo öljy vuoto. Se on ohjaustehostimen jäähdytin letku. Saako suomesta vai pitääkö ulkomailta tilata?
Vastaan itselleni saa :D : https://www.maptunparts.fi/ohjaus-ja-et ... -2006.html
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

OBD-lukijalla jos katsoo kaasuläpän asentoa se ei mene koskaan 100 % vaan max 80 %

Onko tämä tarkoituskin, eikö koskaan mene ihan 100-asti?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ippe »

Kaasuläppä kääntyy sähköisesti moottorinohjauksen pyyntöjen mukaan.

Kaasun asento taas pitäisi olla 100% kun kaasu on pohjassa. Kaasuvaijeria voi kiristää niin että se vetää kaasun loppuun asti.

Kaasuläppäkotelon luona on kaasuvaijerin säätö, kuvassa lukituslevy (6) irti, vaijerin kuoren pään siirto ja lukituslevy takaisin paikalleen.

Kuva
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaijerilla ei normaaliajossa ole mekaanista yhteyttä läppään, läppää käännetään sähköisesti. Vaijeri on pelkästään limp home -moodia varten, korjaamolle läppäkotelon vaihtoon nilkuttamista varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

No jostain syystä omassa pirssissä ei kaasuläppä aukea kuin 80 % vaikka mitä temppuja tein, ei vikakoodeja.

Mistäköhän lie johtuu?
Bilist
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Kesä 27, 2021 15:30

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Bilist »

Moro,

Olen uusi tällä foorumilla ja kohta ajellut vm 2006 9-5:lla vuoden. Tähän saakka ehdottomasti mukavin ajettava auto tähän saakka (pois lukien Audi A6 quattro talvella).

Auto on tuotu 2012 ruotsista ja aloin ihmettelemään puuttuvia airbagin merkintöjä. Ratista kyllä löytyy, mutta ei pilareista/apukuskin kohdalla/penkeistä. Katselin vastaavien autojen myynti-ilmoituksia, niin niissä kaikissa oli ainakin apukuskin kohdalla kojelaudassa merkintä airbagista. Olen aina ajatellut, että Saabeissa turvatyynyt ovat vakiovaruste, mutta nyt heräsi epäilys, että onko Saab laskenu liikenteeseen myös autoja, joissa ei ole turvatyynyä kuin ainoastaan kuljettajalle?

Auto on 9-5 2.3t Vector vm 2006.

T. Mika
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1458
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja ippe »

jus kirjoitti:
Pe Kesä 25, 2021 12:00
Vaijerilla ei normaaliajossa ole mekaanista yhteyttä läppään, läppää käännetään sähköisesti. Vaijeri on pelkästään limp home -moodia varten, korjaamolle läppäkotelon vaihtoon nilkuttamista varten.
Kaasun asentotunnistin on läppäkotelossa, eli vaijeri välittää liikkeen polkimelta asentotunnistimelle.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja tturku »

Bilist kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 15:43
Moro,

Olen uusi tällä foorumilla ja kohta ajellut vm 2006 9-5:lla vuoden. Tähän saakka ehdottomasti mukavin ajettava auto tähän saakka (pois lukien Audi A6 quattro talvella).

Auto on tuotu 2012 ruotsista ja aloin ihmettelemään puuttuvia airbagin merkintöjä. Ratista kyllä löytyy, mutta ei pilareista/apukuskin kohdalla/penkeistä. Katselin vastaavien autojen myynti-ilmoituksia, niin niissä kaikissa oli ainakin apukuskin kohdalla kojelaudassa merkintä airbagista. Olen aina ajatellut, että Saabeissa turvatyynyt ovat vakiovaruste, mutta nyt heräsi epäilys, että onko Saab laskenu liikenteeseen myös autoja, joissa ei ole turvatyynyä kuin ainoastaan kuljettajalle?

Auto on 9-5 2.3t Vector vm 2006.

T. Mika
VIN decooderi kertonee mitkä airbagit löytyy. Saabeja on voinut tilata vissiin ilman apparin etubägiä mutta penkeistä pitäis löytyä sivubägit.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Termos »

ippe kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 21:33
Kaasun asentotunnistin on läppäkotelossa, eli vaijeri välittää liikkeen polkimelta asentotunnistimelle.
Jep, ja ainakin tuossa -98 vuosimallin läppäkotelossa on säätöruuvi vaijerikelalle.
Jonkun kerran on tullut ajeltua limppimoodissa huonolla tyhjäkäynnillä, mutta olen jättänyt säätöruuvin rauhaan, kun ei näiden oikuista ole aina täyttä varmuutta 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja aero »

YlimysN kirjoitti:
Su Kesä 27, 2021 11:40
No jostain syystä omassa pirssissä ei kaasuläppä aukea kuin 80 % vaikka mitä temppuja tein, ei vikakoodeja.

Mistäköhän lie johtuu?
Ihan ekana varmistus, että onhan se varmasti prosentteja eikä asteita, vaikka yksikkö ruudulla puhuu prosenteista?

Meillä kävi toisen merkkistä autoa ihmetellessä meinaan hauskasti toistepäin, kun kaasuläpän asento ilmoitetaan muka asteina, mutta lappu lattiassa lukema oli 100 :D, ehkei se läppä kuitenkaan ihan nyrjällään ollut...

Ja sitte, tähän varmaan joku softaguru osaa vastata: varaako T7 oletuksena viimeisen parikytäpinnaa vuoristo-olosuhteisiin eli ns. ohuemman ilman tilanteisiin? Sehän kompensoi tuota vakiona ainakin nostamalla ahtopaineita päästäkseen pyydettyyn ilmamassaan (tai näin ainakin aikoinaan mainostettiin), olisiko sama funktio mukana myös läpän kääntelyssä?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
razor
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Kesä 17, 2021 02:42

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja razor »

Kuinka yleistä on että automaatti aero femman kuulostaa ykkösellä ja kakkosella siltä kuin ajaisi pakki silmässä? Kuulostaa vähän siltä kuin ajelisi peruutusvaihteella.
Vastaa Viestiin