Nopeat kysymykset 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mie olen ihan vaan tunkilla kannatellu öljypohjasta mutta jotaki höskää on ollu välissä aina. Kumitalla, lauan pätkä tmv. Ei ole öljypohja kärsiny.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 775
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Saako tuolla keinutunkilla nostettua satkua tai tuplista? Alkaa osto himo olla mutta pitää tarkasti katsoa mihin rahansa laittaa.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tottakai. Mä päädyin tuon sijasta matalanostimeen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
nuut
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 24, 2021 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja nuut »

Noniin, antautui 194tkm ajetusta viiruaerosta kytkin, ei tosin vielä kokonaan, mutta 3000rpm ja 1350 mair kohdalla lähtee kierrokset vaeltamaan yksikseen kohti punarajaa ellei kaasua vähän höllää. Autossa siis varmaankin alkuperäinen kytkin jota poljettu ruotsin puolella ties kuinka paljon.

Kannattaisiko tähän ostaa sachsin oe-paketti, näytti olevan noin 160€ ak24:ltä virosta vai investoida samantien siihen sachsin SRE-sarjan massalevykomboon joka kestää +570nm mutta on huomattavasti kalliimpi?

Kuinka pitkään tuollainen uusi vakiokytkin kestää vääntöä? Kuinka pahasti SRE-asetelma vaikuttaa normaaliin ajettavuuteen? Onko parempia vaihtoehtoja?
9-5 Aero StW Man '07 (JCarlson BP st3)

ex:
vapari OG9-3 SE 3d
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Riippuu ihan sun suunnitelmista. Vakio aero kestää ainakin sen 500nm. Ajoin 80tkm 520nm väännöillä, sitä ennen vakiotehoisena 150tkm.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
nuut
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 24, 2021 18:14
Paikkakunta: Turku

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja nuut »

Suunnitelmissa olisi korjata kytkin sellaiseen kuntoon että kestää tämän nykyisen softan mahdollisimman pitkään. Taitaa vakiokykä olla vielä paras vaihtoehto. Harmittaisihan se silti aivan järjettömästi vaihtaa se nyt vakioon joka luistaa taas parin vuoden päästä. Siksi juuri näitä kokemuksia utelinkin.
9-5 Aero StW Man '07 (JCarlson BP st3)

ex:
vapari OG9-3 SE 3d
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Tuossa ku viikko sitten vaihdoin kiristimen ja rullia femmaan huomasin työkaluarsenaalissa puutoksen. kiristimen pultti on 8mm kuusiokolo . perinteisiä kuusiokoloavaimia löytyy ja sillä sen sain auki mut joutu putkella vääntämään että aukesi. joten kysymys kuuluu löytyykö ja millä nimellä esim mulla on irtosarjana joku vanha bilteman sarja jossa torx jne jne ja niihin käy 8mm lenkkiavain. mutta olisiko vielä viksumpaa väännintä tarjolla joka mahtuu ahtaaseen väliin ja olisi vielä vaikka räikkätoiminen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11483
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja jus »

8 mm räikkälenkki?

Tai jos tilaa on, niin 19 mm räikkälenkki, adapteri https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000019220 ja se kuusiokolokärkesi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pitää tutustua vaihtoehtoihin aika piukassa oli pultti eli aika siro ja järeä sais olla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Pojan 2003 Aero sedaniin pitäisi asennella takaspoileri. Mietityttää siiven kohdistus takaluukkuun. Löytyykö esim. WIS:stä asennusohje tai sabluuna toimenpiteeseen? Itse en löytänyt muuta kuin tämän uudempaan malliin https://www.esaabparts.com/docs/accesso ... 185386.pdf
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja viggen »

jus kirjoitti:
Ti Touko 09, 2023 18:22
8 mm räikkälenkki?

Tai jos tilaa on, niin 19 mm räikkälenkki, adapteri https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000019220 ja se kuusiokolokärkesi.
Selvittelin eilen vanhoja työkaluja, jotka sain entiseltä Saab harrastajalta monta vuotta sitten. Sieltä löytyi alkuperäisiä Saabin kiintoavaimia, ehkä -50-60 luvulta ja pari Englannissa valmistettuja vanhanaikaista räikkää sekä kummallisia hylsyjä, joita en itse en ole koskaan käyttänyt. :)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Jonestone
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja Jonestone »

Jonestone kirjoitti:
Ti Touko 09, 2023 18:35
Pojan 2003 Aero sedaniin pitäisi asennella takaspoileri. Mietityttää siiven kohdistus takaluukkuun. Löytyykö esim. WIS:stä asennusohje tai sabluuna toimenpiteeseen? Itse en löytänyt muuta kuin tämän uudempaan malliin https://www.esaabparts.com/docs/accesso ... 185386.pdf
Ohje löytyi muttei sabluunaa... https://www.esaabparts.com/docs/accesso ... 106217.pdf Se pitää kai itse pahvista vääntää.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja mestari »

pistäppä kuvaa niistä scanian miehen hylsyistä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Vetokoukun asennus.
-98 og 9-5 . Ostin sellaisen käytetyn irroitettavan , jossa takana kolmio pala kiinnitykseen. Ahtaalta näyttää. Pitääkö takapuskuri irroittaa, jos pitää niin miten lähtee? Vai riittääkö puskurin rälläköinti alapuolelta.? Missä se liitin on.? ??
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Nopeat kysymykset 9-5

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin