Sivupeilien säätönappula ei toimi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Kyseessä viirusilmä -06, varusteena on myös oikean peilin alaskääntö pakilla (eli erillinen pieni napiska tätä varten). Ongelmana on koko peilisäädön toimimattomuus, eli kumpikaan sivupeileistä ei reagoi säätiönappulaan millään lailla ja myöskään pikkunapista ei oikea peili mene pakilla alas. Täydellinen toimimattomuus on uutta, aikaisemmin ainoastaan joku suunta säädössä toimi huonosti (säätönappulaa piti painaa kovemmin peiliä johonkin suuntaan säädettäessa).

Itse olen epäillyt (mutta en tarkemmin vielä testannut), että itse säätönappula olisi rikki. Tämä ei kylläkään välttämättä selittäisi miksi peilin kääntö pakilla ei toimi, koska on ainakin fyysisesti eri nappula. Itse säätönappulahan on aika kräpsä ja peräisin jostain -90 luvun opelista, samanlainen säätönappula oli joskus muinoin ainakin Vectrassa ja Astrassa.

Onko jollain kokemusta vastaavasta, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään, tai muita ajatuksia?
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

En tiedä auttaako sun tapauksessa, mutta mulla oli kans että tiettyyn suuntaan ei toiminut esim.. oikealle painattaessa, mutta mulla auttoi kun otin säätimen irti ja ruiskutin sisälle elektroniikka spreytä ja nitkutusta edes takaisin useammankerran, aina välillä testaten kunnes alkoi toimiin, oli ollut ilmeisesti jotain hapettumaa esim.. mutta nytte pelannut jo muutaman kuukauden.
Autona mulla tuo 9-5 Aero 2005
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Diemukka
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Kesä 04, 2019 13:22

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja Diemukka »

Omassa 93 oogeessä oli kanssa toimimattomuutta, voimalla hetken ku nitkutteli nappia ni alko toimimaan eikä oo renannu sen jälkeen
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Kiitti vastauksista, pitää kokeilla ottaa nappula irti. Ei muistaakseni lähden ilman että verhoilun veks.

Sen verran päivitystä alla olevaan, että pakkiasentonappi toimi sittenkin. Eli ainakaan oikean peilin moottorissa ei ole vikaa, ja entistä vahvemmin epäilen tuota nappulaa syypääksi.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 897
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja Pee »

Oven ikkunaa kiertävä muovinen kehys irti, ei muuta.
Lähtee käsin nykäisemällä mutta auttaa kummasti verhoilun irroitus työkalu tmv. (muovinen).

Eka kuvassa ohjeistusta irroitukseen.
https://fixmysaab.com/9-5_repair/interi ... _panel.asp
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Ruiskusaapas
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
Paikkakunta: Pori

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja Ruiskusaapas »

Omassa oli vähän samaa ongelmaa, otin kytkimen irti ja purin sen. Siellä piirilevyllä oli jotain rasvaa jonka pyyhin asetonilla pois. Nyt toimii hyvin. Epäilen vahvasti että itse kytkin olis koskaan varsinaisesti rikki.
#5512

Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Tähän aiheeseen oma kokemus - jotta josko joku muu säilysi samalta epätoivolta...

Mulla ei riittänyt tuon peilinsäätönappulan purku ja puhdistus PRF:n 6-68:lla ja pumpulitupoilla. Ne piirilevyllä olevat S:n muotoiset kontaktipinnat piti ihan hioa hienolla paperilla (1500).

Pinnat kyllä näytti hyviltä, mutta en mitenkään saanut yhtä suuntaa toimimaan - ja purin + kasasin tuota nippeliä varmaan 10 kertaa... sain tuon jo testistä läpi ja laitoin sen karmeineen paikalleen, jonka jälkeen tuo yksi suunta taas lopetti taas toiminnan... tästä humpasta tuli kauhea vi**tus. Kunnes sitten rohkaistuin ja liippasin tosiaan ne pinnat.

Tuo suuntanappuloiden rakennehan on kumimatto, jota painovarret sitten painavat kahta nappia yht'aikaa - se on vähän kuin kumimatto näppäimistöissä - sinne on kyllä hankala saada mitään puhdistusainetta sisään ilman koko hässäkän purkamista - purkaminen ja kasaus on kyllä yllättävän helppo homma, jota ei kannata pelätä. Se aukeaa yllättävän helposti kun varovasti pienellä meisselillä vääntää niitä kynsiä ja kampeaa sitä "kantta" ulos samalla. Ainoa hankala nippeli, ainakin nakkisormelle, on se puolenvaihtokytkin, tai siis sen paikalleen laitto - tuonkin kanssa auttaa pinsetit tms.

Kasasin tuon PRF:n 7-78:n kanssa, josko se estäisi happanemista.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
TurboSaab98
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja TurboSaab98 »

SuoTimo kirjoitti:
Su Huhti 12, 2020 13:50
Tähän aiheeseen oma kokemus - jotta josko joku muu säilysi samalta epätoivolta...

Mulla ei riittänyt tuon peilinsäätönappulan purku ja puhdistus PRF:n 6-68:lla ja pumpulitupoilla. Ne piirilevyllä olevat S:n muotoiset kontaktipinnat piti ihan hioa hienolla paperilla (1500).

Pinnat kyllä näytti hyviltä, mutta en mitenkään saanut yhtä suuntaa toimimaan - ja purin + kasasin tuota nippeliä varmaan 10 kertaa... sain tuon jo testistä läpi ja laitoin sen karmeineen paikalleen, jonka jälkeen tuo yksi suunta taas lopetti taas toiminnan... tästä humpasta tuli kauhea vi**tus. Kunnes sitten rohkaistuin ja liippasin tosiaan ne pinnat.

Tuo suuntanappuloiden rakennehan on kumimatto, jota painovarret sitten painavat kahta nappia yht'aikaa - se on vähän kuin kumimatto näppäimistöissä - sinne on kyllä hankala saada mitään puhdistusainetta sisään ilman koko hässäkän purkamista - purkaminen ja kasaus on kyllä yllättävän helppo homma, jota ei kannata pelätä. Se aukeaa yllättävän helposti kun varovasti pienellä meisselillä vääntää niitä kynsiä ja kampeaa sitä "kantta" ulos samalla. Ainoa hankala nippeli, ainakin nakkisormelle, on se puolenvaihtokytkin, tai siis sen paikalleen laitto - tuonkin kanssa auttaa pinsetit tms.

Kasasin tuon PRF:n 7-78:n kanssa, josko se estäisi happanemista.
Justiisa sain oman puhdistettua ja kiinni.....ei toimi. Ois varmaa pitäny lukea föörymiä enne tätäki rumbaa :x
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L

2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23970
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Aika turha ominaisuus koko sähkösäätö .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mulla oli myös sama ongelma viirussa ja purkasin kytkimen ja puhdistin, niin alkoi toimia.
Tosin se pakkiasentonappi ei edelleenkään tee mitään ja toiseksi huomasin, että kuskinnpuolen peilistä on toinen hammastustanko poikki, eli peili ei liiku sivuttain, mutta pystysäätö toimii. Moottori kyllä surraa.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, myynnissä)
Fiat Ducato Matkaaja -1991 (ei ajossa, myynnissä) (SFC #52815)
http://saab.jthima.com
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sivupeilien säätönappula ei toimi

Viesti Kirjoittaja JKen »

Avaus ja puhdistus, niin kuntoon tulee. Periaatteessa hyödytön ominaisuus jos ajaa yksin ja valoisaan aikaan. Pimeällä on kiva kääntää takaa tulevan valot osoittamaan alaspäin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin