takajouset ja iskarit
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: takajouset ja iskarit
Itsellä nuo bilsteinit ja kuormajouset. Hyvät ovat. Perä nousee keulaa ylemmäs selkeästi kun edessä alkuperäiset. Ajossa muuten en ole huomannut mitään moitittavaa.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: takajouset ja iskarit
Hyvä kysymys. En kysynyt tarkemmin, koska he eivät kysymisestä taloudellisesti hyödy mitään. En katso oikeuksiini kuuluvan heidän aikansa käyttäminen asiaan, josta heille jää "viivan alle" 0€. Nytkin rohkenin kysymään vain siksi kun kaasuläppäkoneistoa roplatessani onnistuin murtamaan tuon PSV-venttiilin ja tarvitsin uuden linjan entisen tilalle.
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: takajouset ja iskarit
Kyllä minäkin nyt loppujen lopuksi tilasin Meylen iskarit ja vahvistetut jouset. Kerron sitten mikä siitä tuli.Repolainen kirjoitti: ↑Ma Syys 09, 2019 12:59Itsellä nuo bilsteinit ja kuormajouset. Hyvät ovat. Perä nousee keulaa ylemmäs selkeästi kun edessä alkuperäiset. Ajossa muuten en ole huomannut mitään moitittavaa.
Re: takajouset ja iskarit
Oma veikkaus on, että sellaista tavaraa, jota ei tarvitse takuuseen laittaa. Muutenhan tuo koko kysymys perustuu makuasioihin.
Laitetaan omakohtainen kokemus: -98 femmaan kyselin hyviä takaiskareita PCS:n Rikulta, suositteli Monroen Reflexejä. Tilasin moiset, myöhemmin etupäähänkin, eikä mitään valittamista. Eipä niin, kunnes talouteen tuli tuo viiruAero
Monroe Reflexit toimii femmavanhuksen keulassa ihan muikeasti, mutta tuo peräpää on ihan kauhea hyppykeppi noilla iskareilla.
Paha noita on viivalle laittaa, ellei ole vertailupohjaa, mutta jo viiruAeron väsynyt alusta kertoi sen, että reflexit ei kyllä toimi wanhuksen takaiskareina.
Tämä mielipide ei ole siis kritiikkiä PCS:n asiantuntemusta kohtaan, Monroen Reflexitkin ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi iskareiksi. Pointti oli siinä, että miten perustellaan "hyvät iskunvaimentimet", ja varsinkin se, että mihin niitä "hyviä" verrataan
ViiruAerossa on nyt Konin FSD:t, ne on hyvät alkuperäisen sporttialustan kanssa. Sanoisin jopa, että paras kombo mukavuuden ja ajettavuuden suhteen.
EDIT: "Koni FSD teknologia on nyt siirretty Koni Special-Active nimikkeen alle". Jos nää nyt herätti kiinnostusta
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: takajouset ja iskarit
Termos käytti hiton hyvän puheenvuoron. Näinhän se juuri on. Minusta olisi hyvä, että kanssaharrastajat laittaisivat tähän omia kokemuksiaan, niin siitäpähän sitten nähdään mikä on toiminut kelläkin missäkin kokoonpanossa ja mikä ei. Tietysti kokemus on subjektiivinen, mutta on sekin tyhjää parempi. Jos viikonloppuna on kiva ilma pistän tuon oman asetelman alle. Minulla on siis tuossa kasassa Kyb:n vahvistetut jouset ja Meylen iskarit.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: takajouset ja iskarit
Entisessä farkussa oli saschin sportti iskarit ja eibachin -30mm jouset,ehkä hieman pintajäykkä tyhjänä mutta liekkö uutuuden jäykkä ollu.
Mites jos laittaa -30mm jouset ja tavalliset iskarit,tuleeko millainen ajaa?
Mites jos laittaa -30mm jouset ja tavalliset iskarit,tuleeko millainen ajaa?
Joku kipotin.
Re: takajouset ja iskarit
Aikanaan (olisko ollut 2002) rakensin kolmelitraisen alustaa. Jousiksi laitoin H&R (jotain -35 mm muistaakseni) ja niiden kaveriksi Monroe Reflexit (myyjän suosituksesta).
Ajelin tuolloin kombolla yhden reissun Vantaalta Nokialle ja sain tarpeekseni - auto, varsinkin keula, humppasi, hytkyi ja pomppi kuin se kuuluisa hullun kulli mielettömän perseessä.
Vaihdoin Reflexien tilalle Koni Sportit ja homma alkoi pelittää.
Kolmelitraisessa on painava keula joten sillä on merkitystä mitä sinne auton alle heittää.
Reflexit ovat varmasti kehittyneet vajaassa 20 vuodessa ja saattavat nyt olla ihan eri planeetalta kuin silloin, mutta minä en sen jälkeen ole sellaisia autoihini hankkinut.
Ajelin tuolloin kombolla yhden reissun Vantaalta Nokialle ja sain tarpeekseni - auto, varsinkin keula, humppasi, hytkyi ja pomppi kuin se kuuluisa hullun kulli mielettömän perseessä.
Vaihdoin Reflexien tilalle Koni Sportit ja homma alkoi pelittää.
Kolmelitraisessa on painava keula joten sillä on merkitystä mitä sinne auton alle heittää.
Reflexit ovat varmasti kehittyneet vajaassa 20 vuodessa ja saattavat nyt olla ihan eri planeetalta kuin silloin, mutta minä en sen jälkeen ole sellaisia autoihini hankkinut.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range Plus Dark -24
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Ex: Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: takajouset ja iskarit
Tässäpä tämä minun projektini päivitys.
ennen
Tuosta aloitettiin, auto on lastaamaton ja kuten näkyy perä luuhottaa aika ikävästi.
jälkeen
Tuolta se näytti heti asennuksen jälkeen. Vähän alkoi hirvittää. Perä nousi varsin ylös.
Työnsin perheen kyytiin ja lähdettiin kylpylälle. Arvelin, että siinä ne etsivät paikkaansa matkalla. Tuttu Saabisti tuli vastaan. Morjesteltiin. Kiva kaveri, tulee aika usein törmättyä ja turistua. Saabeista me yleensä jankutetaan, joskus oluestakin. Joku Nissanin sitimaasturi liimautui perään kiinni. Ihailiko Saappia, jäikö siltä kahvinkeitin päälle, vai unohtui kenties anoppi kesämökin rantakiville. Mene ja tiedä, pyyhki hetken perästä ohi, kiire sillä ainakin oli. Minä kuulostelin alustaa. Ei tullut kivirekeä, vaikka laitoinkin vahvistetut jouset. Saavuttiin perille, hitosti jääkiekkojunioreita, voipa olla, että nähdään kikkailua. Nappaan kuvan parkkipaikalla, katos vain niin ne vain etsivät jo paikkansa. Hyvä tuli!
lopuksi
Jouset ovat Kyb (67-6564) ja iskunvaimentimet Meyle (67-5856) jotka ihan Motonetin tiskiltä hain. Ainakin näin ensimaisteluna olen erittäin tyytyväinen. Autosta tuli selvästi napakampi ja onhan tuo nyt aivan eri ryhdissä.
ennen
Tuosta aloitettiin, auto on lastaamaton ja kuten näkyy perä luuhottaa aika ikävästi.
jälkeen
Tuolta se näytti heti asennuksen jälkeen. Vähän alkoi hirvittää. Perä nousi varsin ylös.
Työnsin perheen kyytiin ja lähdettiin kylpylälle. Arvelin, että siinä ne etsivät paikkaansa matkalla. Tuttu Saabisti tuli vastaan. Morjesteltiin. Kiva kaveri, tulee aika usein törmättyä ja turistua. Saabeista me yleensä jankutetaan, joskus oluestakin. Joku Nissanin sitimaasturi liimautui perään kiinni. Ihailiko Saappia, jäikö siltä kahvinkeitin päälle, vai unohtui kenties anoppi kesämökin rantakiville. Mene ja tiedä, pyyhki hetken perästä ohi, kiire sillä ainakin oli. Minä kuulostelin alustaa. Ei tullut kivirekeä, vaikka laitoinkin vahvistetut jouset. Saavuttiin perille, hitosti jääkiekkojunioreita, voipa olla, että nähdään kikkailua. Nappaan kuvan parkkipaikalla, katos vain niin ne vain etsivät jo paikkansa. Hyvä tuli!
lopuksi
Jouset ovat Kyb (67-6564) ja iskunvaimentimet Meyle (67-5856) jotka ihan Motonetin tiskiltä hain. Ainakin näin ensimaisteluna olen erittäin tyytyväinen. Autosta tuli selvästi napakampi ja onhan tuo nyt aivan eri ryhdissä.
Viimeksi muokannut PaulMuadDib, Su Syys 15, 2019 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: takajouset ja iskarit
Kahden femman kokemuksella takaiskarit kestää sen sata tonnia. On ollut Sachs sporttia, orggis madallusjousien sarjaa, Monroeta. Ekaks alkaa kevyt heijaus heitoissa tiellä. Siitä pahenee kiihdytysvetelyksi ja huonoksi ajettavuudeksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 407
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: takajouset ja iskarit
Totesin tuossa, että pitänee tehdä sama temppu keulillekin. Tuli perästä niin hyvä, että ovat nyt vähän eriparia. Runttaa sinnekin uudet jouset, lienevät tehtaan nekin ja käyttöikänsä ehtoopuolella.
Re: takajouset ja iskarit
Niin pitäis. Miten on, kun takana on bilsteinin b6 iskarit ja vahvistetut jouset niin kannattaako eteen laittaa vastaavat b6 sarjaa olevat vai käykö ihan b4 tai saschin vaimennin. Jousitus uusitaan myös. On niin tyyriin oloiset nuo b6 sarjan vaimentimet eteen. Tavoitteena on että keula ja perä tuntuis olevan samasta autosta
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: takajouset ja iskarit
En väitä etteikö iskareilla ja jousillakin ole vaikutusta vetelyyn, mutta suurin vaikutus ainakin itsellä oli noiden pitkittäispuslien vaihdolla.
Meinasin jopa ajaa ojaan , kun keskellä talvea meni nuo puslat vaihtoon, ei enää kaasunnostolla lähtenytkään perä tutussa mutkassa vanhalle
reitille, vaan rupes puskemaan
Itse päädyin aikanaan monroen reflexeihin ja halvimpiin jousiin jota jossain nettiputkassa mainostettiin vahvistetuiksi jousiksi,
tais olla Mapco merkkiset ja muistaakseni specsi oli että olisivat olleet 0,2mm vahvempaa tavaraa kuin ns standardi jouset.
Noilla mentiin yli 150tkm ennekö vaihtui saappi pois,ja perä oli vielä ryhdissään.
Toki tuolla yhdistelmällä ja tyhjällä autolla huomasi että esim tien poikittaissaumat tuntuivat selvemmin kabiiniin, mutta heti kun oli vähänkin
lastia ruumassa, niin tuntui ihan asialliselta kombolta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: takajouset ja iskarit
Omassa vaihdoin ensin ne neljä uloimmaista puslaa ja isot urtsapuslat oli vielä hyvät alatukivarsissa. Ei asettunut ajettavuus, uudet Sachs sportit ja jo vot. Sitten tokeni... Tätä femmailua olen 2006:sta lähtien harrastellut. Uutta kikkaretta kun vaihtaa tonne alustaan säännöllisesti, niin onpa hyvä ajaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: takajouset ja iskarit
Moi. Kyllä nämä OG 9-5 nivomatiskarit hyviin toimii. Mutta 330 kkm mittarissa ja tuntuu siiltä , että tehdältä laitettu iskarit on loppukulunut. Jouset vaihdettu noin 1.5 v sitteen mutta olin tyhmä , että ei tilanut myös uusia iskareitä. Onko nyt semmöisiä saatavilla , omani nettiselaustaito etsintään ei oo tähään asti tulosta antanut.
Kiitos vinkeistä jos niitä löytyy.
Re: takajouset ja iskarit
Sopiiko faceliftin (2006>) takaiskari-jousipaketti suoraan 2004 malliin, vai onko jotain rakenteellisia eroja?
Saab 9-5 2004 Aero