Ilmastoinnin remontointi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Moro.

Oliko kellään kokemusta ilmastoinnin remonttihommista.
Oireena itsellä vuoto kennon putkista tai niiden liitimistä.
Pikaisella mulkaisulla putken päällä vihreää .. (siis apparin puolelta jalkatilassa on se kyttyrä niin niiden takana putket)

Niin. Ilmastointihuollossa tavaraa saatiin pois n. puolet mutta kone tai oikeastaan kaksi erillistä konetta eivät suopuneet täyttämään vuodon johdosta. Tämän jälkeen suoritettu typpikaasutesti aiheutti suhaamista hytissä joka kennon suunnasta paikallistettiin ...

Saattaa olla aika työläs putkia tms. ruveta vaihtamaan ja teetettynä ilmeisen arvokaskin ..? :facepalm_man:

Tätä nämä helteet teettävät.

(Onneksi bussi varalla. Ilmastointi pelaa 8) )
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ei kait siinä auta muu kuin alkaa purkamaan. Ensimmäisenä lataat (jos ei ole jo) wissin jostaki tai tutkimaan saabwisonline.com miten proseduuri menee. Jos vain on paikka ja työkalut niin äkkiseltään vilkuiltuna ei näyttäny vaikealta vaan työläältä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Jalkatilan kyttyrän takana olevat putket on vesiputkia. Nekin voivat kennon liitoksen o-renkaista vuotaa ja vihreä jäähdytinneste jättää vihreää jälkeä vuotopaikkaan. Ilmastoinnin kanssa ei ole kuitenkaan mitään tekemistä.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Julle »

Noin juuri.
9-5 Aero - 00
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

pvdriver kirjoitti:
La Heinä 27, 2019 16:31
Jalkatilan kyttyrän takana olevat putket on vesiputkia. Nekin voivat kennon liitoksen o-renkaista vuotaa ja vihreä jäähdytinneste jättää vihreää jälkeä vuotopaikkaan. Ilmastoinnin kanssa ei ole kuitenkaan mitään tekemistä.
Enpä ole tutustunut putkiin. Vielä. Syylärinnesteet kuitenkin punaiset ja näytti ilmastoinnin täyttökoneen mömmöt vihreiltä.

Asentaja taasen suhauksen paikallisti tuohon suuntaan. Aika kuuluva suhaus muuten.
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ne ilmastoinni putket tulevat myös sinne samaan boksiin missä on lämppärin kenno. Poistappa ilmansuodatin (kabiinin) niin näet ilmastoinnin kennon.

Sen vaihtohan meinaa sitten käytännössä koko auton purkamista atomeihin, ellei sitä korjaus sarjaa enää saa missä putket nippastiin katki ja uudet putket kennoineen kikkailtiin paikalle.

Jos vaihdat kennon ns. laillista tietä eli purat koko kojekaudan ja lämppärilaatikon ulos niin täältä voi kysellä vinkkejä, tuo tuli talvella tehtyä meidän talouden ysifemnaan.

Aikaa meni muutama päivä aamusta iltaan...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Näyttäisi että tarvikekennoissa on nuo kaksiosaiset putket kaikissa, jolloin ei tarvitse puolta autoa purkaa. Hinnat 130-170€ Autodoc/Motonet ym. ALkuperäisnumero 400111308.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Mikä siinä voikin olla, että jotkut asiat täytyy tehdä valmistajan toimesta todella tuskallisen hankaliksi korjata? Esim. ilmastoinninkenno voi olla helppokin vaihtaa, tai sitten niin kuin tässä, korjausta ei ole edes ajateltu suunnitteluvaiheessa. On vaan ollut pakko tunkea se kojelaudan uumeniin.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

KN/Lieto kirjoitti:
Su Heinä 28, 2019 11:49
Mikä siinä voikin olla, että jotkut asiat täytyy tehdä valmistajan toimesta todella tuskallisen hankaliksi korjata? Esim. ilmastoinninkenno voi olla helppokin vaihtaa, tai sitten niin kuin tässä, korjausta ei ole edes ajateltu suunnitteluvaiheessa. On vaan ollut pakko tunkea se kojelaudan uumeniin.
Tää taitaa olla sitä Saabismia - ne mallit joita olen ajanut, ja siis korjannut, löytyy kaikissa näitä helmiä, eli siis asioita jotka on suunnitelmallisuuden puutteessa "heitetty sinne minne mahtuu tms."
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Ei tuossa wis:in ohjeen perusteella muuta erikoista ole, kuin se, että alkuperäinen kenno on tehty yhtä liitosta vähemmällä ja vaihtotyössä siitä tosiaan pätkitään putket. Varaosan asennus onkin melko suoraviivaista. Tekee toki purkuosien käytön työlääksi.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=139812
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ilmastoinnin remontointi

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Juurikin näin, eli jos ja kun tuota pätkittyä mallia löytyy niin homma ei tosiaan iso pitäisi olla.

Itse jouduin siihen lämmönvaihdinlootaan kajoamaan muista syistä niin tuli samalla tutustuttua tuon ilmastoinnin kennon sijaintiin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin