Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Onko kukaan vaihtanut autoonsa sitä valkoista muovista kuppia vaihdekepin juureen? Käytin korjaamolla autoa. Siellä piti vaihtaa se kuppi ja auton piti olla kunnossa, mutta kas kummaa eipä ollut pakkisalvan ohjain paikallaan. Pakkimenee siis päälle ilman pakkisalvan käyttöä ja tuo ohjain on vieläpä irtinykäistävissä siellä autossa. Kuuluuko sen mennä jotenkin sinne muovisen kupin alle, sillä näyttäisi päältäpäin katsottuna, että sillä kohtaa on reikä siinä kupissa ja nähtävissä sellaisen pienet siivekkeet, joiden taakse se niinkuin kuuluisi. Onko siis koko muovinen kuppi irrottettava uudelleen saadakseen sen salvan ohjaimen sinne paikkalleen. Lisäksi minusta tuntuu, että koko vaihdekeppi on 5milliä entistä ylempänä. Uskaltaako autolla ajella, kun se on tuollalailla asennettu. Vaihdekepistä kuuluu myös ikävä resonanssi ääni kiihdyyttäessä. Lupasivat vasta tiistaina katsoa sitä uudelleen, mutta minusta vaikuttaa ammattitaidottomalta touhulta. Samaisessa liikkeestö olen saanut vuosien saatossa hyvääkin palvelua ja paljon enemmän kuin huonoa, mutta nyt ei kyllä naurata. Muutenkin alan kyllästyä tuohon autoon, kun ei tunnu saavan sitä kuntoon millään. Rämisee ja tärisee ja kolisee ja kilisee sieltä ja täältä.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Nyt vaihdekepin muovikuppi ja pakkisalvan ohjain paikallaan ja tiiviste siellä missä pitääkin, vaan ei loppunut kitinä siihen. Edelleen se muovikuppi kitisee tietyillä kierroksilla eli heiluu sen verta, että saa aikaan hermoja raastavan kitinän. Mitä tuolle voi tehdä? Mielessä käynyt sen liimaaminen siihen metalliin kiinni, Jollain joustavalla kestävällä liimalla. Ei muutakaan keksi.
9-5 2.0 sedan vm.2002
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Voiko tuo kuppi mennä jotenkin rikki (tai jotain sieltä alta) kun vaihdekeppi heiluu sivuttain tosi paljon kun on 3 tai 4 vaihde päällä? Eli 1 tai 2 vaihdetta ei saa päälle ollenkaan ja isolla vaihteella liikkeelle lähtöjä ei tohdi tehdä kun kotiin on matkaa 160 km. Vai onko laatikko todellakin rikki? Hinauspalvelu on kuitenkin tilattava.

Vaihteiston nivelhässäkkä vaihdatettu vuoden alussa mutta pakin kytkeytymisessä on ollut haasteita senkin jälkeen. Autolla kilsoja mittarissa 256tkm.
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eikös nivelhässäkän vaihdon lisäksi pidä tehdä vielä kohdistus/säätö?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
5-9baas
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 10:28
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

Viesti Kirjoittaja 5-9baas »

Jep, asennuksessa tehty säätö ja kerran sen jälkeen.
Saab 9-5 2.3t Wagon Vector -02
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Re: Vaihdekeppiä jämäköittävän kupin asennus ja pakkisalpa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Siellä muovikupin alla pitää olla tiiviste. Korjaamoilla monesti unohtuu laittaa se sinne takaisin tai sitten asentavat sen väärin tai sitten se on pitempään puuttunut. Minulla meni se muovimaljan kiinnitys rikki ja siksi uusin sen. Tiivistekin oli asennettu tällä kertaa paikalleen, mutta vaihdekepistä kuului silti resonanssi ääntä, joten tärinän poistamiseksi käytin sellaista joustavaa kumiliimaa, jolla liimasin sen muoviosan auton runkoon kiinni. Nyt ei tärise, eikä pidä meteliä.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Vastaa Viestiin