Öljy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Marakatti kirjoitti:
To Elo 22, 2019 21:21
Bapsu kirjoitti:
To Elo 22, 2019 20:28
Kai noi jätemössöt kävisi hyvin esim. dsl huuhdontoihin tms.

Nyt kun aiheeseen päästiin; mulla on varmaan 5-7 gm kannun pohjat kasattuna yhteen kannuun, parin kolmen vuoden ajalta. Uskaltaako vielä kipata koneeseen, ei ole siis pyörinyt ikinä mtissään, vai alkaako olemaan liian iäkästä? Femmaan voisi heittää, tuo auto kun nimenomaan on se käyttis.
Laittaisin koneeseen siihen käyttikseen. Mut jos et, laita tippakannuun😁 Ei öljyillä ole parasta ennen päivämääräystä ja jos olet kasannut ne yhteen kannuun ja se kannu on kiinni.En näe mitään ongelmaa.
Ei taida tippakannussa tilavuus riittää. :D

Kai se pitää seuraavalla öljynvaihdolla räpsäyttää nuo tonne femman koneeseen ja vaihtaa vaikka vähän aiemmin pois, tuohon kertyy kilsat aika nopealla tahdilla muutenkin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Termos »

Itse olen muutaman vuoden käyttänyt viinafemmassa Teboilin Diamond Diesel -öljyä, perusteet tälle on JC kirjoittanut liittämääni lainaukseen:
jcarlson kirjoitti:
Ma Tammi 20, 2014 14:13
Ja "sopivin öljy" aiheeseen sen verran otan kantaa, että itse olen vuosia turbosaabeissa luottanut Teboil Diamondiin (5W40 normiversio), ja toistaiseksi ei ole tarvinnut pettyä. Kovempaakin runtua on koneille annettu, toki olen vaihtanut öljyt aina viimeistään 10tkm välein.

E85 autoissani olen käyttäny Diamond Dieseliä, muutaman euron kalliimpaa mutta täyttää muuten samat vaatimukset, lisänä vaan korkeampi TBN, enemmän dispersantteja, sekä mahdollisimman hyvä pintapaineen kesto (pumppusuutin yhteensopivuus). Noista ominaisuuksista ei ainakaan haittaa ole, joskin järkevällä öljynvaihtovälillä pärjää ihan perusöljylläkin kunhan ei aja pelkkää parin kilometrin pätkää jatkuvasti niin ettei etanoli pääse ikinä öljypohjasta haihtumaan.

Mutta normi OG9-5:ssä mikä tahansa laadukas synteettinen öljy ajaa asiansa. Turha on tehdä asiasta salatiedettä. Öljynvaihtovälin pituudella enemmän merkitystä kuin luokituksilla tms.
Joku kysyi, että mitä TBN ja dispersantit tartkoittaa, lainaan taas JC:n kommenttia:
jcarlson kirjoitti:
To Tammi 23, 2014 09:34
Tuolta voi lueskella tarkempaa tietoa esimerkiksi: http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... ber=258648

Molemmat noista on lisäaineita joita on enemmän dieselmoottorin öljyssä. E85:n kanssa jos polttoainetta päätyy paljon öljypohjaan, veden ja hapettumisen seurauksena voi muodostua happoja, jolloin korkeammasta TBN:sta on hyötyä. Dispersantit estää karstaklimppien muodostumista, tätäkin voi pitää mielestäni hyvänä ominaisuutena aina.

En ole löytänyt tarkempia speksejä Teboilin öljylle, mutta dieselmoottoriöljyjen vaatimukset tarkoittaa lisää molempia ominaisuuksia. Kyllä Lukoililta hyviäkin perusöljyjä varmasti saa. Siperian raakaöljy ja maakaasuhan on hyvälaatuista tavaraa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

vkutvonen kirjoitti:
Ke Elo 21, 2019 18:04
Juurikin tuo paksumpi viskositeetti kuumana tekee vähän enemmän ajetusta koneesta hiljaisemman. :wink:
Olen taipuvainen ajattelemaan, että tuollainen enemmän ajettu kone, joka pitää jo vähän ääntä voisi hyötyä RVS-käsittelystä. Miten sitten lienee tuon E85:n kanssa, mahtaako se huuhdella irti tuon aineen koneesta? Onko tästä mitään parempaa tietoa?
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Aina painotetaan että öljy lasketaan/imetään ulos kuumasta koneesta. Mietin vain että jos auto on seisonut vaikka tallissa pitempäänkin,niin kannesta on varmasti se paskanen öljy kerennyt ainakin valua ö-pohjaan ja propun avaamalla tulisi kaikki oljy ulos. Harvempi meistä kun itse vaihtaa tai vaihdattaa jaksaa odotella että ihan "viimeinenkin" pisara tulee ulos. Nimittäin öljyä valuu kannestakin aika pitkään sinne ö-pohjaan,jos haluaa viimeisetkin lirut ulos. Esim korjaamoilla on melkein aina kiirusta ja ne ö-vaihdot on nopeita. Tosin monista autoista imetään öljyt ulos,mutta tilanne sama,ei ole varmasti kaikki öljyt laskeutuneet.Kenellä on kotona imuvaihtaja ja ajetellaan että auto seissyt useamman vuorokauden tallissa ja imet öljyt pois ö-pohjasta.Niin öljyillä on ollut aikaa laskeutua pohjaan ja varmasti se sama paskanen öljy tulee imemällä pois ja miksi ei propun reijästä. Miksi öljyjä ei voisi vaihtaa kylmästä moottorista?

Ps:Korjatkaa jos olen aivan väärässä.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aina sinne jää vanhaa joukkoon. Esim. öljynjäähdyttimessä ja letkuissa on vanhat öljyt. Ne ei tyhjene öljynvaihdossa... Näkisin että pitkään käytöstä poissa ollutta autoa kannattaisi huoltaa yhden vaihdon verran ekstraa, jos haluaa vanhat liemet kierrättää pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marakatti
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Loka 09, 2018 15:14
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Marakatti »

Mertmi kirjoitti:
Su Syys 15, 2019 16:35
Aina sinne jää vanhaa joukkoon. Esim. öljynjäähdyttimessä ja letkuissa on vanhat öljyt. Ne ei tyhjene öljynvaihdossa... Näkisin että pitkään käytöstä poissa ollutta autoa kannattaisi huoltaa yhden vaihdon verran ekstraa, jos haluaa vanhat liemet kierrättää pois.
Kyllähän ö-lauhduttimeen aina vähän jää,mutta sekin riippuu ihan siitä miten lauhdutin on sijoitettu. On moottoreita jotka pakkaa kanteen öljyä ja mikä heti tulee mieleen on esim:Rb25det. Mutta se mitä haen tässä ,on se mitä etua sillä saavutetaan että lämpimänä öljyt pihalle?

Onhan se juoksevampaa kuumana,mutta juoksee se autotallin lämpöisenäkin +20 (itellä) ja kyllä mielestäni ne epäpuhtaudet tulee ulos kylmänäkin. Varsinkin ihan sama tilanne jos imemällä otetaan. Plussaa kylmänä otettaessa mielestäni, että ainakin kannesta on öljyt laskeutunut ö-pohjaan.

Se miksi otin asian esille mulla oli Nissani ja moottorina juurikin tuo mainitsemani rb25det ja siihen vaihdoin loppuaikana kun se mulla oli. Niin öljyt siten että se oli tallissa seisonut useamman päivän ja kannesta varmasti valunut öljyt ö-pohjaan. Koska useasti suoraan ajosta kun vaihdoin öljyt,niin eipä mennyt sitä öljymäärää minkä tehdas oli ilmoittanut.Vaan jäi useampi desi aina ylimääräistä,Sitten rupesin tekemään vaihdot kylmänä ni kappas meni joka kerta aina se ilmoitettu öljymäärä. Mikä se etu on mitä haetaan että moottori on kuuma? Tämä on hifistelyä tiedän,mutta oon miettiny että
rupean vaihtamaan joka autooni näin kylmänä öljyt.Ennenkuin joku antaa faktaa miksi ei kannata.Toinen vaihtoehto että hommaan joka autoon kuivasumput :lol:
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
patsa
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja patsa »

Jep, kyllähän saabiin ei sitä kuutta litraa saa menemään erkkikään, ellei kaatele paljonkin yli max merkin?
Elikkä koneeseen jäänee se litra vanhaa öljyä normi öljynvaihdossa?

Sitten hiukan ihmettelen sitä kun jotkut kamraatit moitiskelee öljyn kulumista koneessa, minulla melkein päinvastoin, sillä ei ole noppaakaan tarvinnut lisätä yli kymppitonnin ajon aikana, koko ajan on pysynyt pinta max merkissä tai hiukan ylikin sen!

Mobilin 5-50w liemet on koneessa, hyvin pysyneet, vaikka kilometrejä on jo yli 200000!
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

No eiköhän sille sunkin t7 ala öljy maistumaan jossain kohtaa kun männänrenkaat väsähtää, auttaahan toi 5w-50 vähän varmaan siihen öljynkulutukseenkin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Termos »

Näinhän siinä tulee käymään, 200tkm ei ole vielä mikään merkkipaalu.

Meidän 280tkm ajetussa viiruAerossa ei edes 15 000 (hups 8) ) vaihtovälillä pystynyt tikusta todistamaan öljymäärän hupenemista.
Öljynä käytän muutama viesti ylempänä mainitsemaani laatua, lainauksista löytyvin perusteluin.

Sitten taas tuo meidän 290tkm ajettu -98 femma imaisee sen pari litraa 5W-40 -öljyä kymppitonnilla. Jakopääremontin yhteydessä ihan puhtaaksi todettu kone (200tkm @ PCS:n Riku), mutta männänrenkaat falskaa nykyään.
Nämä teeseiskat on niin yksilöitä :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja suapas »

Yli 400 tkm menty ja ei tarrtte öljyjä lisäillä. Auton kun aikoinaan hommasin, kriteerinä oli max. 20 tkm. öljynvaihdot huoltokirjassa.Tässä oli 10 tkm. Carrettin vaihdoin lukemassa 280 tkm, kun rupes pölläyttelemään. Itse en puuttuis yhteenkään saappiin,jossa on epämääräinen ölpänvaihto historia tai 30 tkm.n välein. Vähän meni ot.n puolelle,mutta liittyy aiheeseen.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Täällä ihmettelin kun rupesi naputus kuulumaan, no öljyhän se oli sen verran hävinnyt että venttiilinnostimet piti ääntä. Lisäsin litran (tuota motonetin GM tavaraa) ja hiljeni täysin. Mittarissa 464000, öljyillä on ajettu vuosi ja noin 7000 kilsaa. Täytyy tässä yksilössä, tihentää vaihtoväliä totutun kymppitonnin sijaan ja tarkistella kulutusta tiheämmin. Alle ei tiputa eikä polta mutta jonnekin sitä vuodessa on litran verran kadonnut.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Julle »

Jäänyt yläkertaan. 😆
9-5 Aero - 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jämähtäny öljypohjaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

nalleolut kirjoitti:
Ti Marras 17, 2020 18:03
jämähtäny öljypohjaan
Sen putsaamisesta on jo sata tonnia, ehkäpä ajankohtaista olisi taas jossain välissä.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljy

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kannattaa tikkua seurata. Sököllä GT17 :llä ennätys 300km maksimista minimiin. Nykyinen Femma alusta asti Mitsulla varustettu ja mittarissa n. 330000km on alkanut syödä öljyä noin litran kymppitonnille. Ei paha, kun on jo noinkin paljon ajettu peli.

Eikö 5W50 ole paljon jäykempää, mitä suositukset on? Lisäaineet joilla saadaan noin laajat erot viskositeettiin on melkoista muovia... Mie olen 5W40 tai 5W30 öljyjä käyttänyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin