Huohoitinjärjestelmän testaus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Onko OK jos öljykorkin avaa ja sieltä sihahtaa paine pois.sen jälkeen kyllä toimii imu...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei sieltä kyllä kuulu sihausta kuulua, korkin kuuluu aueta helposti. Lievä imu minkä voi todeta paperilla. Jos kovempi alipaine niin huohotusjärjestelmässä vikaa. Jos taas puhaltaa niin kone väljä tai huohotus tukossa.

Meillä oli joskus jotakin vikaa huohottimessa femmassa, öljykorkki oli kuin naulattu kiinni koneen käydessä ja semmoinen kitinä/nitinä kuului jostaipäin konetta. Nitinä lakkasi kun kiskaisi korkin auki kunnon suhauksen kera. Käden jos pisti reikään niin tunsi että oli aika kova alipaine. Koko episodi korjautui huohotinpäivityksellä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Bapsu kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 22:10
Ei sieltä kyllä kuulu sihausta kuulua, korkin kuuluu aueta helposti. Lievä imu minkä voi todeta paperilla. Jos kovempi alipaine niin huohotusjärjestelmässä vikaa. Jos taas puhaltaa niin kone väljä tai huohotus tukossa.

Meillä oli joskus jotakin vikaa huohottimessa femmassa, öljykorkki oli kuin naulattu kiinni koneen käydessä ja semmoinen kitinä/nitinä kuului jostaipäin konetta. Nitinä lakkasi kun kiskaisi korkin auki kunnon suhauksen kera. Käden jos pisti reikään niin tunsi että oli aika kova alipaine. Koko episodi korjautui huohotinpäivityksellä.
Mielenkiintoista!
Tämähän lähti itsellä siitä,että kone vaihtui ja auto on siis -06 ja nyt siinä -03 kone.
Vaihdon jälkeen ongelmana juurikin kuvailemasi nitinäkitinä joka poistui kun öljykorkin avasi.Ajelin ökorkki raollaan ja tänään tutkailin lisää niin huomasin että by-passilta cobralle sukeltaman putken päässä ei ollut sitä vihreää o-rengasta ja oli vähän holo.laitoin sen ja kokeilin systeemiä niin ääni pysyi nyt poissa öljykorkin ollessa normisti kiinni.
Tosin nyt kun ökorkin avaa niin sieltä tulee pieni suhaus,mutta tämä siis koneen käydessä.Sitten kyllä siinä on ihan pieni imu.
Tätä juuri kyselinkin että onko ok jos käydessä avaa ja pieni paine purkautuu.
Vaihdoin kyllä huvikseen vielä öljykorkin takaa takaiskullisen huohotus mutkaletkun kun sattui olemaan ihan uuden näköinen tallessa,toki vanhassakin takaisku pelasi.Saattaahan se olla että siinä vanhassa oli letkussa tukosta tms mujua sisällä.Tai sitten tuo vihreän o-renkaan laitto tiivisti sydeemin oikein toimivaksi?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

mienkoiv kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 22:49
Bapsu kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 22:10
Ei sieltä kyllä kuulu sihausta kuulua, korkin kuuluu aueta helposti. Lievä imu minkä voi todeta paperilla. Jos kovempi alipaine niin huohotusjärjestelmässä vikaa. Jos taas puhaltaa niin kone väljä tai huohotus tukossa.

Meillä oli joskus jotakin vikaa huohottimessa femmassa, öljykorkki oli kuin naulattu kiinni koneen käydessä ja semmoinen kitinä/nitinä kuului jostaipäin konetta. Nitinä lakkasi kun kiskaisi korkin auki kunnon suhauksen kera. Käden jos pisti reikään niin tunsi että oli aika kova alipaine. Koko episodi korjautui huohotinpäivityksellä.
Mielenkiintoista!
Tämähän lähti itsellä siitä,että kone vaihtui ja auto on siis -06 ja nyt siinä -03 kone.
Vaihdon jälkeen ongelmana juurikin kuvailemasi nitinäkitinä joka poistui kun öljykorkin avasi.Ajelin ökorkki raollaan ja tänään tutkailin lisää niin huomasin että by-passilta cobralle sukeltaman putken päässä ei ollut sitä vihreää o-rengasta ja oli vähän holo.laitoin sen ja kokeilin systeemiä niin ääni pysyi nyt poissa öljykorkin ollessa normisti kiinni.
Tosin nyt kun ökorkin avaa niin sieltä tulee pieni suhaus,mutta tämä siis koneen käydessä.Sitten kyllä siinä on ihan pieni imu.
Tätä juuri kyselinkin että onko ok jos käydessä avaa ja pieni paine purkautuu.
Vaihdoin kyllä huvikseen vielä öljykorkin takaa takaiskullisen huohotus mutkaletkun kun sattui olemaan ihan uuden näköinen tallessa,toki vanhassakin takaisku pelasi.Saattaahan se olla että siinä vanhassa oli letkussa tukosta tms mujua sisällä.Tai sitten tuo vihreän o-renkaan laitto tiivisti sydeemin oikein toimivaksi?
Jaa-a, ei sieltä kyllä mitään suhausta ainakaan meidän femmoissa kuulu sen jälkeen kun systeemit ovat olleet kunnossa.

Itse kun nyt enemmän mietin tota tapausta tarkemmin (aikaa jo 3v) niin meillä sielä oli yksi takaisku väärinpäin. Ei se valkonen vaan jompikumpi niistä mustista (juurikin siellä öljytäyttötötterön tykönä tai sitten se toinen siellä kaasuläppäkotelon jäähdytysputkien kanssa. Näistä jompikumpi oli väärinpäin. Pistin ko. kapineen oikeen päin niin kitinät ja alipaineet hävisi, tai siis väheni. Kuitenkin huomasin jälkeenpäin että kovemman vedätyksen jälkeen kun löi kytkimen pohjaan niin päästi kunnon savupilven. Tämän jälkeen päivitin koko hässäkän uusimpaan versioon ja ongelmia ole sen koommin ollut.

Meillä myöskin nitinä alkoi vasta kuumalla koneella, eli kannattaa käyttää pata lämpöiseksi ennen hurraahuutoja. Ja ehkä päivittäisin sen huohotussarjan uuteen, oli siellä uusin versio tai ei. Sitten on ainakin mielenrauha asian suhteen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Bapsu kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 23:53
mienkoiv kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 22:49
Bapsu kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 22:10
Ei sieltä kyllä kuulu sihausta kuulua, korkin kuuluu aueta helposti. Lievä imu minkä voi todeta paperilla. Jos kovempi alipaine niin huohotusjärjestelmässä vikaa. Jos taas puhaltaa niin kone väljä tai huohotus tukossa.

Meillä oli joskus jotakin vikaa huohottimessa femmassa, öljykorkki oli kuin naulattu kiinni koneen käydessä ja semmoinen kitinä/nitinä kuului jostaipäin konetta. Nitinä lakkasi kun kiskaisi korkin auki kunnon suhauksen kera. Käden jos pisti reikään niin tunsi että oli aika kova alipaine. Koko episodi korjautui huohotinpäivityksellä.
Mielenkiintoista!
Tämähän lähti itsellä siitä,että kone vaihtui ja auto on siis -06 ja nyt siinä -03 kone.
Vaihdon jälkeen ongelmana juurikin kuvailemasi nitinäkitinä joka poistui kun öljykorkin avasi.Ajelin ökorkki raollaan ja tänään tutkailin lisää niin huomasin että by-passilta cobralle sukeltaman putken päässä ei ollut sitä vihreää o-rengasta ja oli vähän holo.laitoin sen ja kokeilin systeemiä niin ääni pysyi nyt poissa öljykorkin ollessa normisti kiinni.
Tosin nyt kun ökorkin avaa niin sieltä tulee pieni suhaus,mutta tämä siis koneen käydessä.Sitten kyllä siinä on ihan pieni imu.
Tätä juuri kyselinkin että onko ok jos käydessä avaa ja pieni paine purkautuu.
Vaihdoin kyllä huvikseen vielä öljykorkin takaa takaiskullisen huohotus mutkaletkun kun sattui olemaan ihan uuden näköinen tallessa,toki vanhassakin takaisku pelasi.Saattaahan se olla että siinä vanhassa oli letkussa tukosta tms mujua sisällä.Tai sitten tuo vihreän o-renkaan laitto tiivisti sydeemin oikein toimivaksi?
Jaa-a, ei sieltä kyllä mitään suhausta ainakaan meidän femmoissa kuulu sen jälkeen kun systeemit ovat olleet kunnossa.

Itse kun nyt enemmän mietin tota tapausta tarkemmin (aikaa jo 3v) niin meillä sielä oli yksi takaisku väärinpäin. Ei se valkonen vaan jompikumpi niistä mustista (juurikin siellä öljytäyttötötterön tykönä tai sitten se toinen siellä kaasuläppäkotelon jäähdytysputkien kanssa. Näistä jompikumpi oli väärinpäin. Pistin ko. kapineen oikeen päin niin kitinät ja alipaineet hävisi, tai siis väheni. Kuitenkin huomasin jälkeenpäin että kovemman vedätyksen jälkeen kun löi kytkimen pohjaan niin päästi kunnon savupilven. Tämän jälkeen päivitin koko hässäkän uusimpaan versioon ja ongelmia ole sen koommin ollut.

Meillä myöskin nitinä alkoi vasta kuumalla koneella, eli kannattaa käyttää pata lämpöiseksi ennen hurraahuutoja. Ja ehkä päivittäisin sen huohotussarjan uuteen, oli siellä uusin versio tai ei. Sitten on ainakin mielenrauha asian suhteen.
Kiitos tästä. Ääni tosiaan poistui, enne se alkoi 10 sek jälkeen, nyt ei ainakaan pariin minuuttiin kuulu mitään, kuumana pitää tänään kokeilla. Ehkä ajelen nyt korkki raollaan kunnes saan uuden systeemin...ei tuo paine siellä ole hyvä stefoille ym tiivisteille...
On muuten V-moinen vaiva; tuli muuten käytyä läpi ja vaihdettua kaikki apulaitteet :) :) no, onpahan nyt uutta. En yhtään arvannut, että voi tulla huohotuksesta, ääni oli sellaista kitinää ihan kuin hihnapyörästä. Mikäköhän siellä edes ääntä pitää?
Mutta pääasia että vika nyt selvillä ja pitää asentaa uusi huohotus, eikähän tuo sillä tokene!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

...ja kuumana alkoi ääni taas.

Tänään asensin uuden huohotinpäivityksen ja nyt äänet ovat poissa. Puhaltelin kyllä takaiskut läpi ja minusta kaikki oli ok,mutta joku siellä oli vikana.

Löysinpä nettiä selaillessani ihan lontooksi WIS jostain bulletin osiosta että huohotinpäivityksen oireena outo ääni jakopään tietämiltä.
Ääni todellakin ihan hihnapyörän ääni.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Huohoitinjärjestelmän testaus?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nimenomaan, ääni on todella kuin hihnapyörän ääni.

Vikinä lienee siitä että kone vetää happea jostain muualta kuin öljykorkin/huohotinsysteemin kautta. Jostain stefan välistä veikkaisin kun se ääni tuli meillä ainakin suoraan kampuran hihnapyörän takaa.

Mehän jopa uusittiin ko. hihnapyörä kun vikinä jatkui ilman hihnaa :D Vanhasta puuttui pala vulkanointia ja noista oli juttua että saattaavat kitistä rikkoutuessaan...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin