9-5 2.3T

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pekkas-1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 » Su Syys 08, 2019 20:24

Moi,
Mistä tietää voiko Saab 9-5 2.3T 2007 tankata E85:sta.

Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4224
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja vesa67 » Ti Syys 10, 2019 15:46

Lukemalla eculta softan ja siitä päättelemällä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Hiikeri
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 02, 2019 01:58

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja Hiikeri » Ke Syys 11, 2019 00:38

Olen aloittelija näissä SAAB hommissa, mutta yksi työkaveri on todistettavasti ajanut jo 4:llä eri autolla, 2005 Toyota, Skoda 2008, ja nyt hänellä KIA 2011 ja vaimollaan Toyota 2010, joka ikisellä autolla E85 viina-bensalla eikä yhteenkään ole IKINÄ tehty edes softa muutosta E85:lle ja yksikään ei ainakaan ole levinnyt, käsiin. Kaikilla yli 50.000km, siis yhteensä.

Toki ajoneuvojen historia ei kerro onko ne heti leiponeet uudella omistajallaan, mutta todennäköisesti ei koska ei ole tullut mitään seuraamuksia.

Juuri eilen juttelin näistä E85 asioista ja sanoi että viime talvenakin hänen KIA:nsa vaati maksimissaan 5 starttausta kunnes käynnistynyt kun oli kone ollut yön lämppärissä, eli että aina on toiminut E85:lla kun kärsii tietyt nikottelut kun pakkasta on -20C tai enemmän.

No, luulen tietäväni, en kenellekkään suosittelisi ko. polttoainetta jos autoa ei ole muutettu ollenkaan.

Mutta mitä autoosi tulee, itse ostin juuri alkuviikosta ekan Saabini, 9.5 2.3T '06, ja ainakin sen venttiilin kopan kannessa jo lukee BIOPOWER, eli että kone olisi jo valmiina E85:lle, erona vain softa.

Eli bensapumppu ja letkustot ovat ainakin ko. koneilla täysin valmiita viina-bensan käyttöön, vain käytettävissä oleva softa erottaa ne.

Viisammat korjaa mutuiluni ja totevat faktat ennen kuin teet mitään.
- Anteeksi, olen aloittelija > Ensimmäinen Saab, 9.9.2019 (kortti '92)
- 9-5 2.3T Vector '06 Sedan 207tkm @ RE85 "290hp/450Nm"

pekkas-1
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Syys 08, 2019 20:22

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja pekkas-1 » Ke Syys 11, 2019 07:34

Kiitos vastauksista. Asia ei nyt varsinaisesti ole niin tärkeä, että lähtisin sitä väen väkisin kokeilemaan. Mutta voisin piruuttani aloittaa ECU:n luettamisella ja siitä se varmaan selviää. Länsi Autoon olin yhteyksissä ja he sanoivat rekisterinumeron perusteella, että ei pitäisi olla ainakaan heillä siihen mitään kilkettä laitettu.Ei kuulemma suositellut laittaa E85:ta ja sanoi, että onko asia sitten niin tärkeä että moiseen juttuun lähtee.

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja duuduu » Ke Syys 11, 2019 08:06

Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 00:38
Juuri eilen juttelin näistä E85 asioista ja sanoi että viime talvenakin hänen KIA:nsa vaati maksimissaan 5 starttausta kunnes käynnistynyt kun oli kone ollut yön lämppärissä, eli että aina on toiminut E85:lla kun kärsii tietyt nikottelut kun pakkasta on -20C tai enemmän.
Ja tämä on työkaverisi mielestä hyvin toimiva auto?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ke Syys 11, 2019 09:52

Moniko noista edellä mainituista autoista on ahdettuja? Ahdetussa otto-moottorissa laihaseos on moottorille todella huono asia ja voi johtaa moottorivaurioon hyvin helposti.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18843
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja nalleolut » Ke Syys 11, 2019 10:14

Kai ny 4 eri autoa max 10tkm kestää.re85 käyttöä heh
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9335
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Syys 11, 2019 13:49

Tuolla aiemmin oli maininta venttiilikopan tekstistä. Onko tehtaan Biopower - malleissa eri koppa? Nuo trionic 7 moottorit on ainakin vanhemmasta päästä varustettu Ecopower - tekstillä ja se ei liity E85:n käyttöön tietääkseni millään tapaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 » Ke Syys 11, 2019 20:18

Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 00:38

Juuri eilen juttelin näistä E85 asioista ja sanoi että viime talvenakin hänen KIA:nsa vaati maksimissaan 5 starttausta kunnes käynnistynyt kun oli kone ollut yön lämppärissä, eli että aina on toiminut E85:lla kun kärsii tietyt nikottelut kun pakkasta on -20C tai enemmän.
Mikä tahansa auto joka "toimii" tuolla tavalla, on minun kirjoissani jollain tavalla rikki, tässä tapauksessa syykin on selvä.
Tietysti tämä on vain mielipide ja jokainen pilaa vehkeensä tavallaan.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538

I-Vaari
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja I-Vaari » To Syys 12, 2019 09:08

9-5Vector2001 kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 20:18
Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 00:38

Juuri eilen juttelin näistä E85 asioista ja sanoi että viime talvenakin hänen KIA:nsa vaati maksimissaan 5 starttausta kunnes käynnistynyt kun oli kone ollut yön lämppärissä, eli että aina on toiminut E85:lla kun kärsii tietyt nikottelut kun pakkasta on -20C tai enemmän.
Mikä tahansa auto joka "toimii" tuolla tavalla, on minun kirjoissani jollain tavalla rikki, tässä tapauksessa syykin on selvä.
Tietysti tämä on vain mielipide ja jokainen pilaa vehkeensä tavallaan.
Ja kohta on semmöisen Kiian , Hjuundain tai Fjoordin mootori paskana. Miteen auton omistaja voi olla noin tyhmä,että ei ymmärtä autontehdalta suositellut polttoaineen käyttöä. Vaikka 3 tai 5x kylmäkäynistystä survo mäntien päältä viinan öljyn sekaan ja tuskin Kiiian huohotusjärjestelmä on muokattu viinan poistamiseksi öljystä riitäväst tehokas.10 kkm ja 20kkm kestä ehkä joka mootori "koktaili" öljypohjassa mutta kestäkö 200kkm? Ja miksi sitten GM suositeli toisenlaiset tulpat ns Biopower mootorille.

Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 1944
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja Termos » Pe Syys 13, 2019 00:51

duuduu kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 08:06
Hiikeri kirjoitti:
Ke Syys 11, 2019 00:38
Juuri eilen juttelin näistä E85 asioista ja sanoi että viime talvenakin hänen KIA:nsa vaati maksimissaan 5 starttausta kunnes käynnistynyt kun oli kone ollut yön lämppärissä, eli että aina on toiminut E85:lla kun kärsii tietyt nikottelut kun pakkasta on -20C tai enemmän.
Ja tämä on työkaverisi mielestä hyvin toimiva auto?
Niinpä :lol:

Omakohtaista kokemusta on sen verran, että kerran jouduin tilanteeseen, jossa jouduin etanolisoftatun femman käynnistämään todella kylmänä.

Useampi tankillinen etanolia ajettuna, edelleen sitä samaa tavaraa tankki puolillaan, auto seissyt lentokentän parkkiksella tovin. Avaimesta käyntiin ekalla pyörityksellä, SID:in starttinäyttö kertoi starttausajaksi kolmisen sekuntia ja jäähdytysnesteen lämpötilaksi -26 celsiusastetta 8)

Myönnetään, että kyllä femma tuossa tilanteessa hetken röpötti huonoa tyhjäkäyntiä ja viinankäry oli suht vankka lähialueella :lol:
2006 9-5 Aero biopower. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4115
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 2.3T

Viesti Kirjoittaja Pakari » Pe Syys 13, 2019 07:43

Itellä on -28C kovin pakkanen mistä olen joutunut femman käynnistämään ilman esilämmitystä etanolit tankissa. Nöyrästi lähti käymään alle 2s starttausajalla SID:in mukaan, tasaisesti kävi korotettua tyhjäkäyntiä ilman minkäänlaisia röpöttelyjä tai sivuääniä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin