Viirun moottorin ohjaus ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

9-5 2.3 biopower automaatilla -07

Vaihdoin jakoketjua kone paikoilaan. Akku oli kiinni, koska edellinen vehje erotti koneen poissa olessa radion järjestelmästä.
Kävi pieni ajatusmoka, jonka seurauksena laturin päästä iski jännitteet maihin.
Kone nipuun ja virrat pääle, kävi näin:

phpBB [video]


Moottorivalo vilkkuu, summeri töttää jossain kojelaudan sisällä ja turboviisari elää omaa elämäänsä.
kun avaimen ottaa pois, hetken päästä käynnistyy flekti.

Koeiltu: ollut akku irti, tehty uusi ECU

Erottiko tuo ECUn järjestelmästä, paloiko joku komponentti vai mitä mahdoin saada aikaan?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Oletko vikakoodit lukenut/luetuttanut, mieluiten Techillä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

ODB-lukija ilmoittaa ettei koodeja.
Tehcin päähän saaminen on hieman ongelmallista, siksi tässä mahdollisia vaihtoehtoja vialle kyselen.
Ei riitä pakussa trailerille kantavuus ja kerran Vesalle dolylla auton vetäminen täältä Porin pohjoispuolelta riitti elämyksenä.
Tech luentaan tuo on tietysti saatava kun vaan keksii järkevän hintaisen keinon.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Mulla teki aikalailla samaa tänään kun yritin startata ja sen jälkeen kun laittoi virrat päälle. Viime yön pakkaset oli hyydyttäneet akun... Eli olisiko akku ottanut itseensä tuossa oikosulussa, ja antojännitteet alhaiset? Koita ladata, mittaa napajännite tai kokeile toisella varmasti ehjällä akulla.

Jos ei auta niin tarkasta myös että (koneen) maadoituspisteet on ok.

Sulla on muuten melkeen tonnilleen sama kilometrilukema kuin mulla - ja tuossa just äskön koko jakopää vaihtui täälläkin :wink:

P.s. jos sulla on :saab: genuiini radiomankka niin se ei hukkaa kuin kanavat, ajan jne... eli sitä ei tarvitse parittaa auton kanssa (eikä oikeastaan voikkaan kuin tekillä...) - joten akun voi huoletta irroittaa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

Latasin kyllä akunkin, mutta täytyy kokeilla toisella akulla. Maadoitukset täytyy kaikki etsiä ja vielä uudelleen tarkastaa.
Luin jostain, että kun radio haluaa koodia, että se olisi erotettu. Potilaana silloin oli -00 farkku.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kovasti jänniteongelmalta tai jonkin piirin jännitteettömyydeltä vaikuttaa. Tarkista sulakkeiden lisäksi maksisulakkeet akun vierestä ja liitokset joista on saattanut mennä iso oikosulkuvirta läpi muodostaen huonon kontaktin lämmettyään.
Periaatteessa hyvän suunnittelutavan mukaisesti kaikki i/o:t pitäis olla käyttöjännitteeseen saakka suojattuja joten akkujännitteen kytkeminen väärään piuhaan ei pitäisi rikkoa mitään. Onko muistikuva minkä väliin oikosulku tapahtui ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

Oikosulku tapahtui laturin paksusta johdosta, eli suoraan akulle menevästä. Nopea räpsähdys, ei varmaan mitään kovin isoja virtoja mennyt.
Toista akkua kokeiltu, ei muutosta.
Rungon ja vaihdelaatikon sekä G7 maadoitus imusarjassa puhdistettu.Kone saa maan, koska startti pyörii normaalisti.
Voisiko kutistusliitos J15 olla mahdollinen?
Voiko ecu ottaa irti ja laittaa virrat päälle, voisi mitata liittimestä tulojännitteet ja maat?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onko akkua nyt vian ilmenemisen jälkeen käytetty irti? Jos vaikka tilanne nollautuisi kun pitää hetken autoa jännitteettömänä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja suapas »

Haggi_mk kirjoitti:
Pe Syys 20, 2019 10:31
Voiko ecu ottaa irti ja laittaa virrat päälle, voisi mitata liittimestä tulojännitteet ja maat?
Jos tarkoitat pois kolostaan,niin voi.
AZP kirjoitti:
Pe Syys 20, 2019 15:54
Onko akkua nyt vian ilmenemisen jälkeen käytetty irti? Jos vaikka tilanne nollautuisi kun pitää hetken autoa jännitteettömänä?
Haggi_mk kirjoitti:
To Syys 19, 2019 09:24
9-5 2.3 biopower automaatilla -07
Kokeiltu: ollut akku irti, tehty uusi ECU


















9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13194
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja AZP »

^no niinhän se olikin :facepalm_man:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

No niin, sain yleismittarin iskuun ja pääsin mittaileen.
Sähköongelma oikea veikkaus. Auto vie lepotilassa yli 2A virtaa.
Joku laite ilmeisesti vuotaa. Otin ECUn irti, ei ollut ainakaan se.

edit:
Luettu WISsiä ja käyty mittailemassa.

Sulake 17, eli missä on MIU, Trionic ja DICE/TWICE, on virran kulutuksen takana.

Kävin vielä kaikki valot, ikkunan nostot, radion jne. läpi ja mielestäni kaikki toimii. Luulisi TWICEn ja DICEn olevan kunnossa.
Ei kait tuo mittaristo ottanut siipeensä?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voisiko maadoitukset kuitenkin olla syy? Kokeilisin laittaa käynnistyskaapelilla lisämaan akun miinukselta koriin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä mittaristo on hyvin keskeisessä osassa Saabeissa. Saattaapa olla että se nimenomaan on ottanut itseensä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Se laturivaloa ohjaava piirihän on perinteisesti ollut tosi yksinkertainen enkä keksi miten voisi rikkoa mittariston jos se plussa hipaisi siihen heräpiuhaan laturin päässä. Entäs oletko kokeillut kytkeä laturin täysin irti ja kokeilla starttia täydellä akulla.
Seuraavaksi sitten mittariston vaihtoon ja sehän vaati vähintään tech2:sen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Haggi_mk
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 19:04

Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma

Viesti Kirjoittaja Haggi_mk »

Laturin johdot irroitettu, lisämaadoitus kytketty ja maadoituspisteet konehuoneessa ja kojelaudan sisästä tarkastettu. Ei vaikutusta.
Nyt odotellaan että päästään techillä selvitteleen tilannetta, jatketaan sitten ihmettelyä yhdessä.
Vastaa Viestiin