Pihaan tuli taas Saab

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Neljän vuoden tauon jälkeen talouteen tuli taas Saab, pihaan tuli vaihdossa -98 2.3t automaatilla mittarissa sopivasti 456000.

Kaikkea on toki jo noille kilometreille vaihdettu ja kuittejakin työsuorituksista on. Viimeisimpänä vaihdettu aeron turbo ja di-kasetti.

Pientä laittoahan toki tuossa on, mm. rekkarikilven valot pitää viritellä uudestaan kun näytti olevan kolme johtoa poikki.

Kun ajon jälkeen heittää P-vaihteelle kierrokset laskee niin että auto sammuu, samalla vaihteella myös lämpimänä hankaluuksia käynnistyä. Kovasti täältä lueskellut ja oireet viittaisi 99% todennäköisyydellä vaihdelaatikon asentotunnistimeen (kampiakselin asentotunnistinkin vaihdettu jo). Täältä löytyi myös linkki missä oli selkeät vaihto-ohjeet. Kysymys kuuluukin, jos purkaamoista tunnistinta etsii niin voiko se olla mistä vaan 98-02 (eikös silloin vaihtunut 5-vaihteinen automaatti) väliltä olevasta 9-5 vai onko niissäkin eroja?

Jälkiasennusradio (perus 1din-soitin) myös nollaa itsensä jokaisella sammutuksella, soittimessa on kiinni vain isopiuhat. Onko sulakkeesta kiinni vai pitäisikö jotain johtoja vetää uusiksi? Sulakkeet olen mielestäni kaikki jo tarkistanut, konehuoneessa toki olevat isotsulakkeet on vanhoja mutta näyttäisi toimivan.
Myös SID/ACC nollaavat satunnaisesti itsensä, voiko olla akusta johtuvaa nuo? Nelisen vuotta vanha Bosch tällä hetkellä kiinni.

Mutta onhan taas mukava ajaa Saabilla! On ollut -83 99, -91 9000 CD ja -07 9-5 josta kone leipoi kiinni (sihti tukossa ja loppu tulos tiedetään) 2kk jälkeen ja palasi liikkeeseen.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se asentoanturi montaa kymppiä ole uutenakaan. Kannattaako B-osaa edes harkita?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

27 kymppiä tarkalleen: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... n-switch-1

Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

pvdriver kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 18:12
27 kymppiä tarkalleen: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... n-switch-1

Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
Kiitoksia, onhan tuolla uutena hieman hintaa! Huomenna näkee auton alapuolelta että missä kunnossa sieltä, tietää minkä verran investointeja tekee. Päällisin puolin ikäisekseen hyvässä kunnossa muilta osin.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkälaiset on ongelmat ajon jälkeen lämpimänä uudelleen käynnistämisessä? Vaihdevalitsimen anturia on syytä epäillä ainoastaa silloin, jos ei startti pyöritä käynnistystä yrittäessä, vaikka valitsin on P-asennossa.

Olisiko vaikka kaasuläppäkotelovika, jos ei pysy käynnissä ilman ajovaihteella tulevaa tyhjäkäyntikorotusta. Kokeile lämpimänä käynnistämistä ja ylipäätään tyhjäkäyntiä P-asennossa pitämällä kaasua hiukan painettuna.

Palaako mittaristossa vikavaloja? Onko vikakoodit luettu? Onko kaasuläppäkotelo nyt normaalitilassa sähköisessä ohjauksessa vai limp homessa (kaasuläppä kääntyy vaijerin välityksellä poljinta painaessa vaikka moottori sammuksissa)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

jus kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 21:58
Minkälaiset on ongelmat ajon jälkeen lämpimänä uudelleen käynnistämisessä? Vaihdevalitsimen anturia on syytä epäillä ainoastaa silloin, jos ei startti pyöritä käynnistystä yrittäessä, vaikka valitsin on P-asennossa.
Oire on juurikin tämä.
jus kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 21:58
Olisiko vaikka kaasuläppäkotelovika, jos ei pysy käynnissä ilman ajovaihteella tulevaa tyhjäkäyntikorotusta. Kokeile lämpimänä käynnistämistä ja ylipäätään tyhjäkäyntiä P-asennossa pitämällä kaasua hiukan painettuna.

Palaako mittaristossa vikavaloja? Onko vikakoodit luettu? Onko kaasuläppäkotelo nyt normaalitilassa sähköisessä ohjauksessa vai limp homessa (kaasuläppä kääntyy vaijerin välityksellä poljinta painaessa vaikka moottori sammuksissa)?
Vikavaloja ei jää palamaan kun auto starttaa ja mahdolliset vikakoodit saa tänään luettua kun käydään auto läpi inssikaverin kanssa. Ilmeisesti normaalitilassa kun auto kulkee ihan nätisti muuten.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-Hese- kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 21:01
pvdriver kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 18:12
27 kymppiä tarkalleen: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... n-switch-1

Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
Kiitoksia, onhan tuolla uutena hieman hintaa! Huomenna näkee auton alapuolelta että missä kunnossa sieltä, tietää minkä verran investointeja tekee. Päällisin puolin ikäisekseen hyvässä kunnossa muilta osin.
Ajattelin epähuomiossa kampiakselin asentoanturia, joka tosiaan kysyjällä oli jo vaihdettu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

jus kirjoitti:
Su Syys 22, 2019 21:58

Olisiko vaikka kaasuläppäkotelovika, jos ei pysy käynnissä ilman ajovaihteella tulevaa tyhjäkäyntikorotusta. Kokeile lämpimänä käynnistämistä ja ylipäätään tyhjäkäyntiä P-asennossa pitämällä kaasua hiukan painettuna.
Tätä itseasiassa juuri epäili inssikaveri kun autoa läpi käytiin äsken. Täytyy viikonloppuna avata ja putsata alkuun josko olisi siellä vika.

Onko foorumilaisissa ketään hitsaustaitoista pk-seudulla tai osaisi suositella. Molemmat helmat pitäisi pistää uusiksi enemmän taikka vähemmän.

Muuten autosta ei löytynyt isompaa laitettavaa.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

Onko tyhjäkäynnin ongelma myös N-asennolla?

Jos kaasuläppä on limpissä, pitäisi vikavalon palaa mittaristossa. Lisäksi rajoittaa muistaakseni kierrokset jonnekin 2200rpm tienoille, jolloin autolla voi kyllä ajaa, mutta tehot on rajoitettu huomattavasti. Huono tyhjäkäynti ilman kuormaa on automaatin tunnettu oire. Kaasuvaijeria säätämällä voi auton saada käymään siedettävästi. Tuiki harvinainen tapaus, joka itselle kävi edellisen 9-5:n kanssa oli että hiiri söi imusarjalta polttoainepaineensäätimelle tulevaan pieneen alipaineletkun pätkään reiän, josta seurasi sama ilmiö eli auto sammui heti jos moottoria ei kuormittanut.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Tommile kirjoitti:
Ti Syys 24, 2019 07:19
Moro,

Onko tyhjäkäynnin ongelma myös N-asennolla?

Jos kaasuläppä on limpissä, pitäisi vikavalon palaa mittaristossa. Lisäksi rajoittaa muistaakseni kierrokset jonnekin 2200rpm tienoille, jolloin autolla voi kyllä ajaa, mutta tehot on rajoitettu huomattavasti. Huono tyhjäkäynti ilman kuormaa on automaatin tunnettu oire. Kaasuvaijeria säätämällä voi auton saada käymään siedettävästi. Tuiki harvinainen tapaus, joka itselle kävi edellisen 9-5:n kanssa oli että hiiri söi imusarjalta polttoainepaineensäätimelle tulevaan pieneen alipaineletkun pätkään reiän, josta seurasi sama ilmiö eli auto sammui heti jos moottoria ei kuormittanut.
Lämpimällä koneella on välillä myös N-asennolla. Vikavalo tosiaan ei pala ollenkaan ja auto kiihtyy ja kulkee täysin normaalisti ajaessa. Ainoa on tosiaan tuo P ja N vaihteella lämpimällä koneella kierrosten laskeminen että sammuu ja vastaavasti ei meinaa käynnistyä ilman että antaa hieman kaasua tai että antaa koneen hieman jäähtyä.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Sammumis- ja käynnistysongelmat lämpimällä loppuivat akun vaihdolla. Akku sanoi sopimuksensa irti muutama viikko takaperin ja uudella akulla ei ole enää ollut mitään ongelmia. Vajaa neljä vuotias Boschin akku syyllinen ihme temppuihin. Akkufirman testerissä tuo akku hyytyi samantien rasituksessa eli ihan sökö.

Pitääkö 1din soittimelle vetää vielä joku lisäjohto kun hukkaa muistin joka sammutuksessa? Vanhassa tonnarissa kaikki meni kyllä isopiuhoissa eikä vaatinut erillisiä johtoja.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja Janza »

-Hese- kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 17:17
Pitääkö 1din soittimelle vetää vielä joku lisäjohto kun hukkaa muistin joka sammutuksessa? Vanhassa tonnarissa kaikki meni kyllä isopiuhoissa eikä vaatinut erillisiä johtoja.
Olisko jatkuva virta ja virtalukon takana oleva väärinpäin, monissa soittimen johtosarjoissa ne on mahdollista vaihtaa päittäin.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-Hese-
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pihaan tuli taas Saab

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

jus kirjoitti:
Ma Marras 04, 2019 18:37
viewtopic.php?p=1107495#p1107495
Kiitos, täytyypä katsoa viikonloppuna piuhat toisinpäin jos noin helpolla selviää.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Vastaa Viestiin