Pihaan tuli taas Saab
Pihaan tuli taas Saab
Neljän vuoden tauon jälkeen talouteen tuli taas Saab, pihaan tuli vaihdossa -98 2.3t automaatilla mittarissa sopivasti 456000.
Kaikkea on toki jo noille kilometreille vaihdettu ja kuittejakin työsuorituksista on. Viimeisimpänä vaihdettu aeron turbo ja di-kasetti.
Pientä laittoahan toki tuossa on, mm. rekkarikilven valot pitää viritellä uudestaan kun näytti olevan kolme johtoa poikki.
Kun ajon jälkeen heittää P-vaihteelle kierrokset laskee niin että auto sammuu, samalla vaihteella myös lämpimänä hankaluuksia käynnistyä. Kovasti täältä lueskellut ja oireet viittaisi 99% todennäköisyydellä vaihdelaatikon asentotunnistimeen (kampiakselin asentotunnistinkin vaihdettu jo). Täältä löytyi myös linkki missä oli selkeät vaihto-ohjeet. Kysymys kuuluukin, jos purkaamoista tunnistinta etsii niin voiko se olla mistä vaan 98-02 (eikös silloin vaihtunut 5-vaihteinen automaatti) väliltä olevasta 9-5 vai onko niissäkin eroja?
Jälkiasennusradio (perus 1din-soitin) myös nollaa itsensä jokaisella sammutuksella, soittimessa on kiinni vain isopiuhat. Onko sulakkeesta kiinni vai pitäisikö jotain johtoja vetää uusiksi? Sulakkeet olen mielestäni kaikki jo tarkistanut, konehuoneessa toki olevat isotsulakkeet on vanhoja mutta näyttäisi toimivan.
Myös SID/ACC nollaavat satunnaisesti itsensä, voiko olla akusta johtuvaa nuo? Nelisen vuotta vanha Bosch tällä hetkellä kiinni.
Mutta onhan taas mukava ajaa Saabilla! On ollut -83 99, -91 9000 CD ja -07 9-5 josta kone leipoi kiinni (sihti tukossa ja loppu tulos tiedetään) 2kk jälkeen ja palasi liikkeeseen.
Kaikkea on toki jo noille kilometreille vaihdettu ja kuittejakin työsuorituksista on. Viimeisimpänä vaihdettu aeron turbo ja di-kasetti.
Pientä laittoahan toki tuossa on, mm. rekkarikilven valot pitää viritellä uudestaan kun näytti olevan kolme johtoa poikki.
Kun ajon jälkeen heittää P-vaihteelle kierrokset laskee niin että auto sammuu, samalla vaihteella myös lämpimänä hankaluuksia käynnistyä. Kovasti täältä lueskellut ja oireet viittaisi 99% todennäköisyydellä vaihdelaatikon asentotunnistimeen (kampiakselin asentotunnistinkin vaihdettu jo). Täältä löytyi myös linkki missä oli selkeät vaihto-ohjeet. Kysymys kuuluukin, jos purkaamoista tunnistinta etsii niin voiko se olla mistä vaan 98-02 (eikös silloin vaihtunut 5-vaihteinen automaatti) väliltä olevasta 9-5 vai onko niissäkin eroja?
Jälkiasennusradio (perus 1din-soitin) myös nollaa itsensä jokaisella sammutuksella, soittimessa on kiinni vain isopiuhat. Onko sulakkeesta kiinni vai pitäisikö jotain johtoja vetää uusiksi? Sulakkeet olen mielestäni kaikki jo tarkistanut, konehuoneessa toki olevat isotsulakkeet on vanhoja mutta näyttäisi toimivan.
Myös SID/ACC nollaavat satunnaisesti itsensä, voiko olla akusta johtuvaa nuo? Nelisen vuotta vanha Bosch tällä hetkellä kiinni.
Mutta onhan taas mukava ajaa Saabilla! On ollut -83 99, -91 9000 CD ja -07 9-5 josta kone leipoi kiinni (sihti tukossa ja loppu tulos tiedetään) 2kk jälkeen ja palasi liikkeeseen.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Pihaan tuli taas Saab
Ei se asentoanturi montaa kymppiä ole uutenakaan. Kannattaako B-osaa edes harkita?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pihaan tuli taas Saab
27 kymppiä tarkalleen: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... n-switch-1
Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
Re: Pihaan tuli taas Saab
Kiitoksia, onhan tuolla uutena hieman hintaa! Huomenna näkee auton alapuolelta että missä kunnossa sieltä, tietää minkä verran investointeja tekee. Päällisin puolin ikäisekseen hyvässä kunnossa muilta osin.pvdriver kirjoitti: ↑Su Syys 22, 2019 18:1227 kymppiä tarkalleen: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... n-switch-1
Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Pihaan tuli taas Saab
Minkälaiset on ongelmat ajon jälkeen lämpimänä uudelleen käynnistämisessä? Vaihdevalitsimen anturia on syytä epäillä ainoastaa silloin, jos ei startti pyöritä käynnistystä yrittäessä, vaikka valitsin on P-asennossa.
Olisiko vaikka kaasuläppäkotelovika, jos ei pysy käynnissä ilman ajovaihteella tulevaa tyhjäkäyntikorotusta. Kokeile lämpimänä käynnistämistä ja ylipäätään tyhjäkäyntiä P-asennossa pitämällä kaasua hiukan painettuna.
Palaako mittaristossa vikavaloja? Onko vikakoodit luettu? Onko kaasuläppäkotelo nyt normaalitilassa sähköisessä ohjauksessa vai limp homessa (kaasuläppä kääntyy vaijerin välityksellä poljinta painaessa vaikka moottori sammuksissa)?
Olisiko vaikka kaasuläppäkotelovika, jos ei pysy käynnissä ilman ajovaihteella tulevaa tyhjäkäyntikorotusta. Kokeile lämpimänä käynnistämistä ja ylipäätään tyhjäkäyntiä P-asennossa pitämällä kaasua hiukan painettuna.
Palaako mittaristossa vikavaloja? Onko vikakoodit luettu? Onko kaasuläppäkotelo nyt normaalitilassa sähköisessä ohjauksessa vai limp homessa (kaasuläppä kääntyy vaijerin välityksellä poljinta painaessa vaikka moottori sammuksissa)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pihaan tuli taas Saab
Oire on juurikin tämä.
Vikavaloja ei jää palamaan kun auto starttaa ja mahdolliset vikakoodit saa tänään luettua kun käydään auto läpi inssikaverin kanssa. Ilmeisesti normaalitilassa kun auto kulkee ihan nätisti muuten.jus kirjoitti: ↑Su Syys 22, 2019 21:58Olisiko vaikka kaasuläppäkotelovika, jos ei pysy käynnissä ilman ajovaihteella tulevaa tyhjäkäyntikorotusta. Kokeile lämpimänä käynnistämistä ja ylipäätään tyhjäkäyntiä P-asennossa pitämällä kaasua hiukan painettuna.
Palaako mittaristossa vikavaloja? Onko vikakoodit luettu? Onko kaasuläppäkotelo nyt normaalitilassa sähköisessä ohjauksessa vai limp homessa (kaasuläppä kääntyy vaijerin välityksellä poljinta painaessa vaikka moottori sammuksissa)?
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Pihaan tuli taas Saab
Ajattelin epähuomiossa kampiakselin asentoanturia, joka tosiaan kysyjällä oli jo vaihdettu.-Hese- kirjoitti: ↑Su Syys 22, 2019 21:01Kiitoksia, onhan tuolla uutena hieman hintaa! Huomenna näkee auton alapuolelta että missä kunnossa sieltä, tietää minkä verran investointeja tekee. Päällisin puolin ikäisekseen hyvässä kunnossa muilta osin.pvdriver kirjoitti: ↑Su Syys 22, 2019 18:1227 kymppiä tarkalleen: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... n-switch-1
Käytettyjä voi hakea vuosimalleista 98-01.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Pihaan tuli taas Saab
Tätä itseasiassa juuri epäili inssikaveri kun autoa läpi käytiin äsken. Täytyy viikonloppuna avata ja putsata alkuun josko olisi siellä vika.
Onko foorumilaisissa ketään hitsaustaitoista pk-seudulla tai osaisi suositella. Molemmat helmat pitäisi pistää uusiksi enemmän taikka vähemmän.
Muuten autosta ei löytynyt isompaa laitettavaa.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Pihaan tuli taas Saab
Moro,
Onko tyhjäkäynnin ongelma myös N-asennolla?
Jos kaasuläppä on limpissä, pitäisi vikavalon palaa mittaristossa. Lisäksi rajoittaa muistaakseni kierrokset jonnekin 2200rpm tienoille, jolloin autolla voi kyllä ajaa, mutta tehot on rajoitettu huomattavasti. Huono tyhjäkäynti ilman kuormaa on automaatin tunnettu oire. Kaasuvaijeria säätämällä voi auton saada käymään siedettävästi. Tuiki harvinainen tapaus, joka itselle kävi edellisen 9-5:n kanssa oli että hiiri söi imusarjalta polttoainepaineensäätimelle tulevaan pieneen alipaineletkun pätkään reiän, josta seurasi sama ilmiö eli auto sammui heti jos moottoria ei kuormittanut.
Onko tyhjäkäynnin ongelma myös N-asennolla?
Jos kaasuläppä on limpissä, pitäisi vikavalon palaa mittaristossa. Lisäksi rajoittaa muistaakseni kierrokset jonnekin 2200rpm tienoille, jolloin autolla voi kyllä ajaa, mutta tehot on rajoitettu huomattavasti. Huono tyhjäkäynti ilman kuormaa on automaatin tunnettu oire. Kaasuvaijeria säätämällä voi auton saada käymään siedettävästi. Tuiki harvinainen tapaus, joka itselle kävi edellisen 9-5:n kanssa oli että hiiri söi imusarjalta polttoainepaineensäätimelle tulevaan pieneen alipaineletkun pätkään reiän, josta seurasi sama ilmiö eli auto sammui heti jos moottoria ei kuormittanut.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Re: Pihaan tuli taas Saab
Lämpimällä koneella on välillä myös N-asennolla. Vikavalo tosiaan ei pala ollenkaan ja auto kiihtyy ja kulkee täysin normaalisti ajaessa. Ainoa on tosiaan tuo P ja N vaihteella lämpimällä koneella kierrosten laskeminen että sammuu ja vastaavasti ei meinaa käynnistyä ilman että antaa hieman kaasua tai että antaa koneen hieman jäähtyä.Tommile kirjoitti: ↑Ti Syys 24, 2019 07:19Moro,
Onko tyhjäkäynnin ongelma myös N-asennolla?
Jos kaasuläppä on limpissä, pitäisi vikavalon palaa mittaristossa. Lisäksi rajoittaa muistaakseni kierrokset jonnekin 2200rpm tienoille, jolloin autolla voi kyllä ajaa, mutta tehot on rajoitettu huomattavasti. Huono tyhjäkäynti ilman kuormaa on automaatin tunnettu oire. Kaasuvaijeria säätämällä voi auton saada käymään siedettävästi. Tuiki harvinainen tapaus, joka itselle kävi edellisen 9-5:n kanssa oli että hiiri söi imusarjalta polttoainepaineensäätimelle tulevaan pieneen alipaineletkun pätkään reiän, josta seurasi sama ilmiö eli auto sammui heti jos moottoria ei kuormittanut.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Pihaan tuli taas Saab
Sammumis- ja käynnistysongelmat lämpimällä loppuivat akun vaihdolla. Akku sanoi sopimuksensa irti muutama viikko takaperin ja uudella akulla ei ole enää ollut mitään ongelmia. Vajaa neljä vuotias Boschin akku syyllinen ihme temppuihin. Akkufirman testerissä tuo akku hyytyi samantien rasituksessa eli ihan sökö.
Pitääkö 1din soittimelle vetää vielä joku lisäjohto kun hukkaa muistin joka sammutuksessa? Vanhassa tonnarissa kaikki meni kyllä isopiuhoissa eikä vaatinut erillisiä johtoja.
Pitääkö 1din soittimelle vetää vielä joku lisäjohto kun hukkaa muistin joka sammutuksessa? Vanhassa tonnarissa kaikki meni kyllä isopiuhoissa eikä vaatinut erillisiä johtoja.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Pihaan tuli taas Saab
Olisko jatkuva virta ja virtalukon takana oleva väärinpäin, monissa soittimen johtosarjoissa ne on mahdollista vaihtaa päittäin.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Re: Pihaan tuli taas Saab
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pihaan tuli taas Saab
Kiitos, täytyypä katsoa viikonloppuna piuhat toisinpäin jos noin helpolla selviää.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3