Ohjaustehostimen öljynvaihto huuhtelemalla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Ohjaustehostimen öljynvaihto huuhtelemalla

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Ajattelin avata topicin, kun en tätä hakemalla (helposti) löytänyt.

Eli miten femmasssa vaihdetaan kohtuu helposti ohjaustehostimen öljyt huuhtelemalla:

HUOM: Kannattaa pitää paikat puhtaina tässä toimenpiteessä!

Ohjaustehostimen öljyjen huuhteluvaihto:
- Osta vaikka 2 litraa hyväksyttyä ohjaustehostimen öljyä.
- Hommaa 1-1½ metriä noin 12 - 13 millin sisähalkaisijalla olevaa letkua - mieluusti vähän joustavaa kuin kovaa muovikoppuraa.
- Kaiva jostain astia tms. johon mahtuu valuttamaan yo. letkusta ainakin 2-3 litraa nestettä (käytetty OT-neste).
- Pura OT-pumpun päältä romut pois jotta saat tilaa. Romut siis ainakin IMMu ja -putki. Oikeaa moottorikannaketta ei tarvitse irrottaa, eikä moottoria kannatella tunkilla :lol:
- Puhdista ohjaustehostimen öljysäiliön pumpulle menevän letkun liitos säiliön päässä esim. jarrujen puhdistuaineella ja rätillä tms. jotta paikka on puhdas.
- Imaise öljynvaihtoon tarkoitetulla käsi- tai sähköpumpulla, isolla lääkeruiskulla tms. ohjaustehostimen öljysäiliö tyhjäksi
- Ota säiliöltä pumpulle menevä syöttöletku irti säiliön päästä. Keräile talteen roiskeet ja vuodot jota tulee - esim. rätti tms. alle.
- Kytke väliaikainen letku säiliöltä alas johonkin astiaan tms. Itselläni oli tilaa vetää letku moottorin ja syylärin välistä lattialle astian päälle. Nestettä tulee vähän yli litra + niin paljon kuin haluat käyttää huuhteluun. Systeemin kokonaistilavuus on 1.1 litraa.
- Nosta OT-pumpun syöttöletku "pystyyn" tue se asentoon esim. sitomalla rautalangalla, pikapuristimella tms. Katso ettei letku litisty etenkään mutkista.
- Työnnä syöttöletkuun sopivan kokoinen tratti "tukevasti". Muista puhtaus!
- Tue viritelmää lisää vaikka toisella täydellä OT-öljy pullolla, jotta se pysyy pystyssä.
- Nosta keulaa tunkilla jotta molemmat pyörät ovat ilmassa. Tämä ei ole välttämätöntä, mutta pyörät maassa homma vaatii paljon enemmän ruista ranteeseen.
- Täytä tratti/pumppuletku viritelmä uudella OT-öljyllä tasolle jolle uskallat sen kaataa.
- Kääntele ohjauspyörää reunasta toiseen, tarkkaile tuon syöttöviritelmän öljyntasoa - öljyä pitää lisätä noin 1½-2 laidasta laitaan ratin pyörityksellä. Tämä riippuu tratin koosta sekä siitä miten täyteen uskallat sen kaataa.
- Jatka kääntelyä ja pinnan tarkastelua ja OT-öljyn lisäystä. Hommassa auttanee myös (kaunis) assistentti joka lisää uutta öljyä tarpeen mukaan. Syötön pinta ei saisi vajeta liian alas ettei systeemiin pääse ilmaa.
- Kun trattiin on kaadettu, tai keräysastiassa on, noin litran verran öljyä väri alkaa muuttua uuden öljyn väriseksi. Värin voi todentaa vaikka ottamalla sitä ulostulevaa nestettä valkoiseen paperiin tai rättiin. Eli sen poistoputken ei tarvitse olla välttämättä läpinäkyvä.
- Kun väri on mielestäsi riittävän lähellä normaalia voit lopettaa lisäämisen ja kääntelyn.
- Laske keula tunkilta, jos nostit sen ylös. Tai laske viimeisenä toimenpiteenä keula kun olet ilmannut systeemin, jos tuet on mielestäsi tarpeeksi vahvat.
- Pura uuden öljyn syöttöviritelmä käänteisessä järjestyksessä. Voit käännellä rattia jotta taso tratissa ja syöttöputkessa on tarpeeksi alhaalla. Käytä taas rättiä todennäköisille roiskeille.
- Kytke syöttöputki takaisin ohjaustehostimen säiliöön taistellen niiden pikaklemmareiden kanssa tai kiristä letkunkiristin - jos olet vaihtanut jo ne typerät alkuperäiset "pikaklemmarit" normaaleihin letkunklemmareihin. Vaihtaessasi käytä rosterisia ja/tai muuten vaan hyvälaatuisia klemmareita.
- Täytä säiliö max merkin tasolle.
- Kokoa romut jotka otit pois tilansaantia varten käänteisessä järjestyksessä.
- Käynnistä moottori ja kääntele rattia laidasta laitaan useita kertoja - pidä silmällä / tarkasta ohjaustehostimen öljyn taso säiliössä ja lisää öljyä jos tarvis.
- Viimeistään nyt voi laskea keulan...

HUOM2:
- Jos olet onnistunut saamaan ilmaa tuossa huuhtelussa järjestelmään, niin meteli on melkoinen kun käynnistät auton - meteli on "normaalia" ja se poistuu pikkuhiljaa kun moottorin käydessä kääntelee rattia ääripäästä toiseen tarpeeksi monta kertaa, eli kääntelyt ilmaa systeemin - saattaa vaatia todella monta kierrosta ratissa... Voipi olla että systeemin voi ilmata myös pelkästään kääntelemällä rattia laidasta laitaan vaikka moottori ei kävisi...
- käynnistyksen jälkeen pidä huoli että OT-öljyntaso ei laske liian alas säiliössä - lisää öljyä jos on tarvis.
- Tämä oletettavasti toimii myös kolkeissa - ehkä myös tonnareissa ja satkuista, kuten myös muissakin autoissa merkistä riippumatta? Jos joku kokeilee voisi kirjoitella oman kokemuksensa mallikohtaiseksi ohjeeksi...

Credits:
Idea ei ole oma - vaan opittu, lainattu ja muokattu juutuubi videosta: https://www.youtube.com/watch?v=uIha-FNShyM

Disklaimeri: Jokainen tekee sitten tämän omalla vastuulla - homma toimii ja on testattu, mutta kuten muutkin asiat tuonkin voi varmasti ryssiä.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto huuhtelemalla

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Kiitos kovasti hyvistä ohjeista! Tulivat tarpeeseen kun takakontin lokeroista löytyi edellisen omistajan vajaa pullo GM:n ATF:ää. MY00 autossa ei kerrotun kokoinen letku sopinut mihinkään, mutta homman sai tehtyä hyvin pelkän suppilon avulla, eikä mitään tarvinnut purkaa paitsi säiliö irti kiinnikkeestään ja molemmat letkut irti säiliöstä. Pumpulle menevän syöttöputken päähän suppilo ja säiliölle tuleva paluuputki lokasuojan yli ja kanisteriin sisään. Avustaja käänteli rattia keula pukkien päällä kun asentaja piteli keräyskanisteria vasemmassa kädessä ja lisäili nestettä suppiloon oikealla. Kaksi litraa Comma MVCHF (CHF11S) 12,90/l meni viimeiseen pisaraan.
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: Ohjaustehostimen öljynvaihto huuhtelemalla

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Samalla tekniikalla voi tietääkseni vaihtaa mihin tahansa autoon ohjaustehostimen öljyt, joten ihan hyödyllinen ohje.
Vastaa Viestiin