Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Henri S
"Hirsch"
Viestit: 823
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Ite tilasin vajaa pari kuukautta sitten Maptunilta Garretin, asennussarjan ja pari muutakin tiivistettä. 470€ rahteineen kotia tuotuna. Isän kans asennettiin paikalleen. Parin päivän rojekti mutta mepä oltiinki ihan ummikoita molemmat :roll:. Asiansa osaava paja laittaa varmasti aamupäivän aikana kuntoon jos ei mitään erikoisempia komplikaatioita tule.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

uij93
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 21:54
Paikkakunta: Pyhäjoki

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja uij93 »

Mertmi kirjoitti:
Pe Loka 04, 2019 18:02
Vastaavasti kävi minullakin. Reissussa jysähti turbo jumiin ja oli tosi lussu. 300km matkalla koneesta hävisi 1L öljyä. Viimeinen siirtymä olikin turbon hyrrä vapaana. Se huusi kuin sireeni ja takana ajavat autot eivät näkyneet sinisen savun läpi. Ahdin oli ihan romuna...

Kaivelin vanhan viestini jossa on kuva turbosta. viewtopic.php?f=14&t=107749&p=771820&hilit=Gt17#p771820
Tuo minulla ei savuta mutta öljyä kuluttaa kyllä kun joutui lisäämään sen mitä olen sillä ajanut.Katsella uutta turboa ja antaa seisoa pihalla uutene syyskukkana :lol: .kiitoksia vahvistuksesta asiaani kohtaan

uij93
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 21:54
Paikkakunta: Pyhäjoki

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja uij93 »

Henri S kirjoitti:
Pe Loka 04, 2019 18:17
Ite tilasin vajaa pari kuukautta sitten Maptunilta Garretin, asennussarjan ja pari muutakin tiivistettä. 470€ rahteineen kotia tuotuna. Isän kans asennettiin paikalleen. Parin päivän rojekti mutta mepä oltiinki ihan ummikoita molemmat :roll:. Asiansa osaava paja laittaa varmasti aamupäivän aikana kuntoon jos ei mitään erikoisempia komplikaatioita tule.
Itsekkin katselin tuota Maptunin tarjontaa ja vahvalta näyttää tuo sama minkä tilasit.On tiivisteet ym jo mukana mitkä laittaa uudet.Suositteli siellä korjaamolla öljypohjan aukaisua ja puhdistusta niin näkee imusihdin että puhdas öljynkiertoa varten.Miten sarha on toiminut sulla kun vaihdoitte?

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 823
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mitä tarkoittaa sarha? Ilmeisesti kirotusvirhe :lol:.
Ahdin ja autoki on toiminu ihan ok. Öljynkulutus ei loppunu mutta väheni kuitenki. Itse moottorihan on jo aika väljä, tai oikeammin öljyrenkaat männistä kuoleentuneet ja vuotoja on siellä täällä mutta eteenpäin mennään päivä kerrallaan.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9767
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paljon on ajettu? Meidän - 04 ei syö vielä öljyä, vaikka on yli 300tkm mittarissa. Ei taida sekään uudempi huohotusjärjestelmä ihan autuaaksi tehdä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

uij93
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 21:54
Paikkakunta: Pyhäjoki

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja uij93 »

Mertmi kirjoitti:
Ti Loka 08, 2019 07:05
Paljon on ajettu? Meidän - 04 ei syö vielä öljyä, vaikka on yli 300tkm mittarissa. Ei taida sekään uudempi huohotusjärjestelmä ihan autuaaksi tehdä...
222000km ajettu ja huollot tehty ruotsissa longlife öljyillä.nyt tulossa se maptunin säästöosa turbosarja.Vaihdettaessa oljypohja irroitetaan ja puhdistetaan.Eiköhän sitten pääse jo ajamaankin ettei vain pihakoristeeksi hankkimiseksi jää😂

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 823
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Pääle 380 tkm mittarissa meilä. En siis ole varma noista männänrenkaista mutta se nyt vaikuttaa todennäköisimmältä syyltä erinäisten vuotojen ohella. Muista kuin itsetehdyistä rempoista ei ole mitään tietoa. Aikoinaan kun auton hommasin katsoin että huoltoleimoja on Espoon Länsiautosta ja parista muusta paikasta mutta kun koetin kysellä olisko mahollista saada huoltohistoriaa niin vastaus oli ei. Aamutakki, sikari ja pornoa olis kyllä löytyny..
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

uij93
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 21:54
Paikkakunta: Pyhäjoki

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja uij93 »

Henri S kirjoitti:
Ti Loka 08, 2019 13:25
Pääle 380 tkm mittarissa meilä. En siis ole varma noista männänrenkaista mutta se nyt vaikuttaa todennäköisimmältä syyltä erinäisten vuotojen ohella. Muista kuin itsetehdyistä rempoista ei ole mitään tietoa. Aikoinaan kun auton hommasin katsoin että huoltoleimoja on Espoon Länsiautosta ja parista muusta paikasta mutta kun koetin kysellä olisko mahollista saada huoltohistoriaa niin vastaus oli ei. Aamutakki, sikari ja pornoa olis kyllä löytyny..
Eipä noita huoltohistorioita ole omissa nimissä olleissa kun merkatut ja tehdyt rempat ja niistä osista kuitit.Oiskohan luotettavamat kun merkkiliikkeen ym huollon kun eivät luovuta tietoja🤔

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9767
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sain puhelimitse selonteon tuon meidän 9-3 :n huoltohistoriasta Länsiautossa. Paperilla sitä ei saanut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

uij93
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Su Helmi 15, 2009 21:54
Paikkakunta: Pyhäjoki

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja uij93 »

Mertmi kirjoitti:
Ke Loka 09, 2019 18:41
Sain puhelimitse selonteon tuon meidän 9-3 :n huoltohistoriasta Länsiautossa. Paperilla sitä ei saanut.
Miten biopower on toiminut?Jos ens kesäksi muutosta harkitsisi ku tankkauspaikka vieressä.Eka turbohenkilöauto tuo 95 ja nykyinen ajokki 93 pappamalli vm99 kilsoja jo 400tkm vähillä remonteilla ja kaikki ylhäällä mitä tehty.95 radio ei toimi vaatii codea ym pientä harmia että saisi kunnon käyttöauton

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9767
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei voi moittia. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Yxvaan
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Turbonakseli jumussa 2.3t vm 2004

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Useamman turbon avanneena (Mitsu ja Garret) olen huomannut että turbiini puolella on yleensä paljon palanutta karstaa joka hiljalleen on täyttänyt turbiini pyörän ja rungon välin. Päittäis välystä ei tunnu koska karsta kiilaa pyörää ja akselia ulospäin. Syy öljyn pääsyyn em. paikkaan on kulunut ns. männänrengas tyyppinen tiiviste. Turbiinin pyörähän on välillä todella kuuma joten olisi hyvä antaa auton käydä hetken tyhjäkäynnillä ennen kuin sammuttaa moottorin. Sen tarkoitus on että kiertävä öljy jäähdyttää turboa ennen kuin turbo pysähtyy...
Turbiinin pyörä ei myöskään voi olla enää kunnolla tasapainossa johtuen pyörän karstaisuudesta. Tämä aiheuttaa rasitusta laakereille ja tiiviteille ja päästää sitten öljyä molemmistä päistä akselia. Ahtimen puolelta näkyy yleensä välijäähdyttimelle menevässä putkessa ja turbiini puolella karstana turbiini pesässä ja pyörässä.
-Arska-

Vastaa Viestiin