Virtalukko, vai pohja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Soppakoura
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Loka 21, 2018 14:48

Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Soppakoura »

Terveeks!

Eli ongelmana OG 9-5 vm -97 virtalukko. Avain menee kiltisti virtalukkoon, kääntyy siellä kiltisti, saan auton käymään kiltisti MUTTA virtalukko ei lukkiudu virrat päälle asentoon kiltisti. Eli saan auton käymään, päästän irti avaimesta ----> auto sammuu. Turun länsiauto ei osannut kuin arvailla onko vika virtalukossa tai sen pohjassa, mutta kustannus arvio korjauksesta oli 350€-400€ plus. Aikamoinen lompakon raiskaus tämmöisestä viasta. Onko kellään faktatietoa tai kokemusta?
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kierrä nuo paikat kaukaa

Tosta apuja,jos tarttee irrotella ja kiikutella johonkin huollettavaksi tahi vaihtaa:

http://saabworld.net/showthread.php?t=26395
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja jus »

Lukkosylinterissä itsessään ei ole mitään avaimen kiertymisen rajoitusta kumpaankaan suuntaan liikeradan varrella, kunhan lukkoon sopiva avain on sisällä. Kuulostaa, että vika on syvemmällä (virtalukon pohjassa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

ääni virtalukon pohjalle. 2 kpl oon vaihtanut uudempiin autoihin. Pohja on ollut tuo vanha johon on modattu johtosarja ja sitä on saanut PCS:ltä. Vanhaa pohjaa ilman johtosarjaa näyttäisi löytyvän useammastakin paikasta. Itseltä meni nelisen tuntia tuon vaihtoon molemmilla kerroilla :oops: , mutta kätsympi selvinnee nopeammin.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Virtalukon pohjan voi aivan hyvin huoltaa. Ei tarvitse ostaa uutta. Otat vain pois ja aukaiset ja putsaat kontakti pinnat.
Pohjan pois ottaminen on vähän isompi homma mutta korjaus on lähes sama kuin ennen vanhaa virranjakajan kannen putsaus. Pitää vain putsata molemmat pinnat nastoista ja niihin tulevista pinneistä.
Myös avaimen pesänkin voi putsata jos avain takertelee. Koko hommassa pitää vain muistaa miten osat oli. Se ei ole lottoamista..
-Arska-
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Veikkaan, että pohjan alumiinirungosta on joku palautusjousen stoppari murtunut, eli huolto ei auta.

Mulle kävi noin juuri tuon vanhanmallisen pohjan kanssa, tosin päinvastaisilla oireilla:
Avain ei palauttanut jousivoimalla starttiasennosta takaisin ja siinä meinasi starttimoottori kärähtää, kun vaimo lähti autolla liikenteeseen :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Termos kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 15:43
Veikkaan, että pohjan alumiinirungosta on joku palautusjousen stoppari murtunut, eli huolto ei auta.
Ei sinne pysty pienellä poralla tekemään reikää ja siihen sitten laittamaan jotain tappia - tai ohuen ruuvin ruuvaten reikään?
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

SuoTimo kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 19:23
Termos kirjoitti:
To Heinä 30, 2020 15:43
Veikkaan, että pohjan alumiinirungosta on joku palautusjousen stoppari murtunut, eli huolto ei auta.
Ei sinne pysty pienellä poralla tekemään reikää ja siihen sitten laittamaan jotain tappia - tai ohuen ruuvin ruuvaten reikään?
Kyllä mää sitäkin mietin, laitoin varalta tuon rikkinäisen pohjan kaappiin talteenkin.

Mutta on se niin aikaavievä homma päästä käsiksi tuohon virtalukon pohjaan, varsinkin manuaalivaihteisessa femmassa, että en itse sinne alkaisi vaihtamaan mitään "tuurilla toimii pitkäänkin" -osaa :lol: 400 euroa veloittava korjaamo ei ole edes paha, vaikka osan hinta ei kuuluisi diiliin :lol:

Tuollainen kikkare se on vanhemmissa femmoissa:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tommile kirjoitti:
To Loka 17, 2019 17:35
Itseltä meni nelisen tuntia tuon vaihtoon molemmilla kerroilla :oops: , mutta kätsympi selvinnee nopeammin.
Uteliaisuuttani kysyn, että vaihdoitko automaattiin vai keppihämmentimeen?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

automaatteja oli molemmat.

Manuaaliin lieneekin sitten hankalampi operaatio.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Virtalukko, vai pohja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kiitti vastauksesta.

Juu, kaksi kertaa tehneenä en suoriudu vieläkään edes kuuteen tuntiin manuaalivaihteiseen. Se siirtäjäkeppi on hankala pirulainen :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin