9-5 huolia ja kysymyksiä.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Erkkimies
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Loka 20, 2019 14:11

9-5 huolia ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Erkkimies »

Tuli ostettua viime kesänä 2001 9-5 SE 2.3t. Nyt kortin saatua tullut ajettua viikko ja nyt tullut alkanut huolettamana tuo auto kun tälläinen herkkähipiäinen olen. Moniurahihnan kiristin alkanut kilisemään ja hihna kuulostaa siltä, ettei kauaa kestä. Tuo varmaan vielä ihan helppo homma. Vikavalo palaa silloin tällöin koodilla p1312 eli sytkäkasetti varmaan vaikka ei mitään pätkimistä tai yms pidä tulpat olen vaihtanut. Huohotin letkut aika pehmeitä ja ei tarvitse paljoa vetää, että irtoaa paikoistaan ja tiputtaa sieltä hieman öljyä maahan. Turbo on nyt alkanut pitää hieman kovempaa viserrystä kun aikaisemmin, vedot on tallella eikä ole mitään savutusta havaittavissa eli onko mistään vakavasta kyse? Mistä johtuu että viserrys on koventunut? viestiikö tukkeutunut öljysihti mitään ennen kun turbo leikkaa kiinni?
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 9-5 huolia ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Huohotinletkuille on oma päivityssarjansa. Ainakin speedparts myy sitä. Jos öljysihdin lyö tukkoon, niin kyllä se muutakin särkee kuin sen turbon. Turbo tietysti oireilee jo aiemmin jos sen öljynkierto on vähentynyt. Mikäli osaamista on, niin se öljypohja kannattaisi käyttää auki ja vilkaista mikä siellä on tilanne. Foorumiltahan löytyy tuohon oiva ohjekin.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 huolia ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

Pakosarja vuotaa?

Aika yleistä että pinnapultteja on katkennut, jos ei ole vielä korjattu. Ainakin itse olen vanhaan ja tähän nykyiseen tiivisteen ja pultit vaihdattanut. Oireena oli kuormitettaessa kasvava visertävä ääni konehuoneesta, jonka ajattelin tulevan turbosta, vaan pakosarjasta oli useampi pinnapultti poikki ja tiiviste vuoti.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 huolia ja kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Erkkimies kirjoitti:
Su Loka 20, 2019 14:25
Moniurahihnan kiristin alkanut kilisemään ja hihna kuulostaa siltä, ettei kauaa kestä.
Oletko varma että se on moniurahihnan kiristin - epäilyttää että se pitäisi kilinän kaltaista ääntä. Sen sijaan samoilla paikkeilla kilinää voi pitää jakopään ja/tai tasapainoakselin (no onhan sekin jakopään osa) ketjut/rattaat. Et maininnut kilometrimääriä tai mitä autolle on tehty - mutta sellaiset 200 - 250 tkm kestää jakopää...

Ja jos se on ihan oikean kilinän kaltaista ääntä - ikäänkuin iso prikka olisi löysällä pultin päässä ja jopa resonoi/kuuluu tietyillä kirerrosluvuilla, niin laturin yläkannake on pois paikoiltaan, eli laturin yläpultti ei mene laturin läpi vaan laturi makaa korvaketta vasten - ja se kiristysholkki on painunut sisään ja on pultin varassa ja helisee... Eli siis laturi helisee... Ai mistäkö osaan tälläistä ehdottaa :oops:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin