9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jtoivonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 21, 2019 08:34

9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja jtoivonen » Ma Loka 21, 2019 08:44

Elikkä otsikon mukainen kulkupeli kyseessä.

Ongelmana on se, että käynnistyy huonosti kylmänä ja lämpimänä bensalla ja viinalla. Eli startti saa pyöriä tovin ennen kuin lähtee. Ja startti ikäänkuin "kyykkäisi" eli sama fiilis kuin starttaisi 20 asteen pakkasessa kylmää konettä WÖY WÖY äänen säestämänä :roll: .

Vaihdettu, uusi akku, sytkäkasetti ja tulpat. Tarkistettu ja puhdistettu myös akun kengät.

Autoon asennettu softa joka pitäisi toimia re85 ja Bensalla. Tulee seuraavana mieleen, voisiko olla jokin maadoitusongelma, joka rajoittaa startin saamaa virtaa ?? Tai itse startti. Missä kuuluisi olla moottorin ja korin välinen maa? Auto ollut nyt omistuksessa muutaman päivän ja oli pakko ostaa, kun halvalla sai :)

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10550
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja jus » Ma Loka 21, 2019 09:11

Onkos tarkistettu yhteys akunkengästä kaapeliin? Esim. mittaus starttauksen aikana akun miinusnavan ja koneen rungon välillä. Ja vastaavasti akun plusnavan ja startin paksun kaapelin liitoksen välillä. Montako volttia jää välille? Ja tietysti ihan akun napajännitekin starttauksen aikana kiinnostaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

jtoivonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 21, 2019 08:34

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja jtoivonen » Ma Loka 21, 2019 09:21

Mittailen, kun pääsen töistä kotiin.. Mietin vaan maakapeli asiaa siksi, kun kyseisestä autosta ollut moottori pois nokalta, että onko nyt oikein asennettu, oikeassa paikassa?

Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja Hdjanne » Ma Loka 21, 2019 09:30

Moro

Jos on apuvirtakaapelit käytettävissä, niin moottorin maadoitusongelman voi tarkistaa laittamalla startin ajaksi kaapelin akun miinusnavan ja moottorin väliin kiinni.
Jos auttaa, niin vika on motin maissa ja mikäli ei, niin vika jossain muualla. Sitä en ikävä kyllä osaa sanoa missä moottorin maadoitus on fyysisesti.
Oletko latausjännitteen tarkastanut?
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08

I-Vaari
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja I-Vaari » Ma Loka 21, 2019 11:43

Ei vuosimallia ja ajettua km määrä edes näkyvissä. 20 v vanhoissa autoissa on hapetunut sillöintällöin koko maadoituskaapeli ja hehku käynistyksen aikana pimeässä. Ja antaa käynistysmootorin holkit myös jossakin vaihessa periksi. Eli jos maadoituskaapeli on uusi ja liitokset kunnossa sitten starttimootorin remppä.

jtoivonen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 21, 2019 08:34

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja jtoivonen » Ti Loka 22, 2019 06:43

Eli auto vuodelta 2005 ja kilsoja n. 250000.. Maakapelit tuli purettua irti ja putsailtua maadoitukset ja molemmat akun kengät. Olivat silminnähden hapettuneet. Mitattu latausjännite oli 13,8V . Samalla akku vaihtui takuuna uuteen, eli päivälleen 2V vanha Exide oli alkanut pullistelemaan ei toivotulla tavalla :mrgreen: Edelleen Wöyöttää startti. Varmaan vaihdan vaan suoraan uuden startin, kun ei ole hinnalla pilattu, eikä homma näytä kovin kummoinen olevan :)

Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa » Ke Loka 23, 2019 08:38

Itellä on 9-5 aero my 2005 ja siinä oli kans laiska startti, johka oli syynä mitsun valmistama uupunut normaalia pienempi startti, joten laitoin sinne huolletun "uuden" normaalia isomman, niin ison kuin mahdollista.
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja Haza » Ke Loka 23, 2019 08:58

Taitaa olla jonkinasteinen ominaisuus, omissa / tiedossa on ainakin seuraavat joissa enemmän tai vähemmän laiska startti (mutta aina lähtee)
Aero vm -02, -05, -05, -06
2,0t biopower -07
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

defu
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja defu » Ke Loka 23, 2019 13:57

Omassa femmassa myös laiskanpuoleinen startti, n. 3sek. Aina kuitenkin käyntiin lähtenyt.
Talvella startit pitenee, jos ei pidä autoa lämmitystolpassa. Pari kertaa joutunut starttaamaan -25 pakkasessa ilman esilämmitystä ja startti oli pitkä 6-7sek.
Kesät talvet samanlaisia startteja, mutta aina lähtee käyntiin, niin ei jaksa tutkia sen tarkemmin.

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9469
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 Aero 2,3 starttaa laiskasti

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Ke Loka 23, 2019 15:23

Mitsubishin tekemä startti on pienempi kuin vanhemmat Boschin mallit ja lisäksi niillä tulee ikä täyteen jossain vaiheessa. Muuttuu aina vaan nihkeämmän kuuloiseksi. Tässä keskustelua startista. viewtopic.php?f=14&t=166176&hilit=&start=60#p1167467
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin