Ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Vaihdoin vuosi sitten virtalukon pohjan syystä että startti ei lähtenyt pyörimään. Laitoin samalla erillisen startti napin koelautaan erillisen releen kautta johon virta tulee virtalukon pohjasta mutta ohjaus napin kautta. Homma tuli kuntoon mutta käynnistin yleensä aina avaimella. Nyt yllättäen vuoden toimivuuden jälkeen startti pyörittää normaalisti mutta kone ei käynnisty. Onneksi on se nappi koelaudassa josta käynnistyy normaalisti. Onko vika lukon pohjassa joka ehkä katkaisee virran sytytykseltä startti asennossa. Siis auto käynnistyy kun virrat päällä ja erillisestä napista starttaa mutta kun avaimella kääntäen starttaa niin pyörii mutta ei käynnisty...
-Arska-
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Tähän lisäisin että kun konetta pyörittää avaimen kautta niin kierroslukumittari ei liiku mutta kun napin kautta normaalisti virrat päällä starttaa niin kiekkamittari nousee kuten pitääkin. Toinen seikka jonka huomasin että silloin kun auto vielä normaalisti käynnistyi avaimesta niin ajovalot ei sammuneet starttauksen ajaksi kuten ehkä kuuluisi. No nyt kun ei käynnisty avaimesta niin valot sammuu autosta ja kone pyörii normaalisti ja ilmeisesti ruiskuttaa myös normaalisti koska tämän jälkeen napin kautta startatessa kuulostaa että olisi saanut liikaa kun käynnistyy. Normaalisti napista lähtee heti. Olisiko hyviä vihjeitä sen varmistamiseksi että vika kohde on virtalukon pohja ettei turhaan rupeaisi konsolia repiin pois.

-Arska-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Poista ranetukset ja palauta alkuperäinen kytkentä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Vaihdoin virtalukon pohjan ja eihän siinä ollut vikaa. Onneksi oma startti nappula viritys toimii niin voi ajella . Siis ongelma on että avaimesta startti asentoon käännettäessä ei tule joko kipinää tai sitten pa-pumppu ei pyöri. Startti pyöriinormaalisti. Virrat päällä ja nappulasta käyntiin ja kaikki ok. Vaihdoin startti releen myös vaikka tiesin että ei siellä vikaa koska startti pyörii.
Siis mikä seuraavaksi käsittelyyn. Kuskin penkin alla oleva boksi toimii startti releen maadoituksessa mutta entäs muuta.. Pa-pumppuhan pyörähtää hetken kun virrat laittaa päälle mutta miten pumpun pyöritys siitä eteen päin....
Automaatissa myös vaihteen valitsimelta tieto tarvitaan mutta mielestäni startti ei pyöri jos ehto ei täyty. Ei viitsisi tehdä enempää virityksiä ja olisi muutenkin kiva tietää ongelman aiheuttajan..

-Arska-
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Eikös kieppimittari saa asentoanturin kautta tiedon? Jos lukon pohja on kunnossa niin sitten johtosarjassa on jossain katkos.
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Virtalukon pohjasta menee virrat normaalisti päälle ja starttimoottoria ohjatessa muualta auto käynnistyy mutta avaimesta käynnistettäessä ei käynnisty. Pa-pumppu saa jännitteen normaalisti virrat päällä ja startatessa. Startti asennossa ei mene jännitettä jonnekin jonne normaali virrat päällä menee. No nyt löysin että sulake 27 oli palanut. Virtalukon pohjasta menee tuon sulakke 27 kautta Engine -management system eli moottorin ohjaus yksikölle jännite. Auto käynnistyy nyt normaalisti mutta mikähän sen 10A sulakkeen oli polttanut. Erillistä startti nappia en ole käyttänyt sen jälkeen kun vaihdoin lukon pohjan vuosi sitte. Silloin vika oli siellä ja ongelma oli se ettei edes startti pyörinyt avaimesta.
No pää asia että toimii. Pitää yrittää selvittää todellista syytä sulakkeen käräyttämiseen..
Näinhän se on että oireita voi poistaa konsteilla mutta parempi on poistaa ongelmien syy..
-Arska-
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Empä miettisi sen enempää sulakkeen palamista jos kestää ehjänä nyt.

Kai ne vanhuuttaankin voi kärähtää jo.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Saab on harraste auto ja siksipä se aiheuttaa välillä pieniä pähkinöitä ratkaistavaksi. Vaihdan siinä vaiheessa merkkiä kun rupeaa oikeasti ottamaan päästä nämä Saabin haasteet.
Nehän on pieniä ilon hetkiä kun saa käyttää päätä ja käsiä ja löytyy ratkaisu ns. ongelmaan. Mitäpä sitä eläkeläinen muutakaan tekisi. Joku lähtee lenkille tai kalaan tai vaikka kaljoittelemaan mutta minä menen talliin..
-Arska-
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Aina tämä kaljanjuonnin voittaa. :D
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin