Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Hei vaan taas kaikille,

Olisi yllättävän kiusallinen vika femmassa. Nimittäin ei toimi lämpömittaus niinkuin pitää. Antura uusi, kolasin uudet piuhat noin 30cm uusia, ihan liittimeen sisään asti. Ei apua. Roikkuu 60-62 astetta, jonka jälkeen noin 15km päästä tippuu viisari täysin alas, ja sid väittää 106 astetta ja jumittuu siihen. Kun käyttää koneen seis, palautuu 60-62 asteesteen. Joskus ilman syytä taas toimii.

1. Voiko yleinen moottorirungon maa vaikuttaa? Eikös tämä ole perus kaksijohdin ntc jolloin sille ei moottorin omaa maata tarvi olla?
2. Missä sijaitsee tämä J17 liitos, wis väittää että useamman instrun maat jomppailtu jossain 70mm etäisyydessä trionicin liittimestä. Onko se siellä kumikärsän sisällä? Miten pääsee käsiksi?
3. Muita vinkkejä?

Antura noin vuoden vanha, ja orkkis. Vaihdoin kun alkoi tätä oireilua joskus harvoin jo silloin, nyt vain pahenee.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaihda hyvä mies termostaatti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Muuten hyvä idea, mutta miten P0118 koodi? Taitaa olla joku oikosulku kyseessä enempikin. Eikai se nyt 62:sta sekunnissa ampuisi 106 asteeseen, ja vaikka niin pystyisi, tiputtaisi viisarin alas.

Termari orkkis, 2,5v vanha.

Missä on J17? Voiko joku kertoa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On tätä jauhettu miljoona kertaa. Termari vuotaa, koneen käyntilämpö on selvästi vajaa pitkän aikaa ja järjestelmä huomauttaa kuskia tipauttamalla viisarin alas.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No ei se oo ku termarikaupoille toki.

Mut WIS ei huomauta tästä P0118 kohdalla, vaan valittaa enempikin liian pientä resistanssia. Vai voiko vesa nyt check engine, ja P0118 olla pelkän termarin vika? 60-62 astetta on vielä ihan ok kOhmi määrä. Voihan se toki olla että kerkesin korjata yhden vian, kun toinen jo hyppäs hollile. Termarin vaihdan jokatapuksessa.

https://www.saabcentral.com/threads/200 ... st-4512346
There is a solder joint in the wire bundle going to the ECU that has the ground from the coolant sensor, both O2 sensors and the CPS, they are all soldered to a single ground contact on the ECU. This joint is known to go "bad" somehow.

It's in a Saab tech bulletin, but to fix it you have to take the big connector off of the ECU, cut the zip ties, unwrap the wire bundle, push back the big rubber hood, cut all of the wires, resolder and re-heat shrink/insulate it. It's not a difficult task but it's also not trivial.

I had an O2 sensor on my 03 Aero that did the same thing. it would occasionally throw a code and then go away. I finally replaced the sensor with a used one and it kept doing it. Then I got a new one and it still kept it up. After I fixed this solder joint the problem went away.

The WIS calls this "J17" and describes it as "approx 70mm from the cable tie on the main ECU connector" The wire from the ECU connector is connected to pin 22 to help you locate it.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Muista sitten palata kertomaan termarinvaihdon vaikutus.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Termari orkkis, 2,5v vanha.

Missä on J17? Voiko joku kertoa?
[/quote]

Mulla meni edellinen orkkir termari alle vuodessa... Mutta ei pitäisi nostaa lämpöjä sen takia...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Entäs, jos jämähtää kiinni asentoon?
9-5 Aero - 00
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Julle kirjoitti:
Pe Marras 22, 2019 17:01
Entäs, jos jämähtää kiinni asentoon?
Kaksi on hajonnut, toisella ajoin noin vuoden rikkinäisenä eikä koskaan jäänyt kiinni asentoon...
Toki on sekin mahdollista mutta epätodennäköistä
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

vesa67 kirjoitti:
Ma Marras 18, 2019 22:20
Muista sitten palata kertomaan termarinvaihdon vaikutus.
Vesa taisi olla täysin oikeassa. Termari uusittu noin viikko sitten, hyvältä näyttää.

Ettäs tälleesti.

Onko tietoa minkä takia vihreät nesteet värjäsi kaiken ruosteen väriseksi, ja hiukan limaiseksi? 2,5v liikaa g11 mömmöille? Silloin 2.5v sitten vaihdettiin koko kansi, mut eikai siitä joka paikka.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Moro: Itellä kävi näin, ostin uuden orkkis termarin ja pelas lämmöt norm sen kuukauden verran ja sit alkloi taas tiputteleen lämpöjä sinne 60-65 asteen tietämille, no aattelin ettei kaita se nyt noin nopeesti voi hajota, joka kylläkin voi olla mahdollista erittäin huonolla tuurilla, mutta päätin kokeilla puhdistaa lämpötilan anturin liittimen elektroniikka spreyllä hyvin ja nytte on toiminut niin kuin pitääkin :wink:
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Taitaa olla niin, että aina kun T7-koneessa lämpötilat käyttäytyy oudosti, niin ekana termari vaihtoon ja yli 90 % ongelmatapauksista selviää tällä. Vähän sama kuin 1.9 dieselsaabeissa kaikki oudot sähköoireet korjautuu uusimalla akun navat :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Su Joulu 01, 2019 13:06
.. . Vähän sama kuin 1.9 dieselsaabeissa kaikki oudot sähköoireet korjautuu uusimalla akun navat :D
Kuinka akun navat uusitaan? :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vaihtamalla koko akku tietenkin :mrgreen:

Siis eli kengät uusiksi, oli tarkoitus kirjoittaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saappipappi
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36

Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa

Viesti Kirjoittaja Saappipappi »

Ettäs tälleesti.

Onko tietoa minkä takia vihreät nesteet värjäsi kaiken ruosteen väriseksi, ja hiukan limaiseksi? 2,5v liikaa g11 mömmöille? Silloin 2.5v sitten vaihdettiin koko kansi, mut eikai siitä joka paikka.
[/quote]

Ei nesteet värjää, vaan moottorin lohko värjää nesteet ruostuessaan. Syitä voi olla taas monia...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Vastaa Viestiin