Käynnistysongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
osaakohan joku sanoa, mistä seuraavanlainen käynnistysongelma voisi johtua? Kyseessä on 9-5, 2.3t, automaatti (1999) ja etanolisoftattu, mutta 95E:llä ajelen. Auto hörähtää kylmäkäynnistyksen jälkeen käyntiin, mutta sammahtaa aivan samantien. Moottori jää käyntiin vain, kun startatessa painaa samalla kunnolla kaasua. Kun käynti on lopulta tasaantunut (ei tarvitse painaa kaasupoljinta) ja vaihdekepin siirtää pois P-asennosta, alkaa moottori käydä uudelleen epätasaisesti ("ryskyttää"). Vasta kun moottori on hieman lämmennyt, alkaa kaikki toimia normaalisti. Vikakoodeja ei open-sidissä näy, amul on 0, mutta ad85 yli 700. Olen jo saapikkaalle huoltoa tilaamassa, mutta näin Joulun alla voi olla huoltoajan saannin kanssa tiukkaa. Voisikohan syynä olla vuoto jossain alipaineletkussa? Minne kannattaisi katse moottoritilassa suunnata? Imuvuodon saisi ehkä ensihätään itsekin tukittua. Sytkäkassu on melko uusi ja orkkis. Entäs immu, voisiko syynä olla vikaantunut immu? Tai asentoanturi, tai bensapumppu tai.....
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ad85 kertoo että joko adaptaatio on epäonnistunut tai reilu imuvuoto /bensan saantiongelma / muu anturivika.
Ja siitä syystä ryypyttää etanolikäynnistyksen tarvitsevan määrän vaikka putkesta tulee paksumpaa bensaa ja siksi käy raskaasti aluksi.

Anna nyt aluksi resetti eli kunhan kone on lämmin niin virta pois, sulake 17 kuskin nurkan sulakerasiasta pois pariksi sekunniksi ja takaisin. Auto käyntiin ja ajamaan normaalisti. Seuraa asettuuko ad85 oikealle alueelle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Tulipa tämä keskustelu erittäin sopivasti. Itselläni oli eilen karmea aamu. Auto lähti käymään sellaisella ryskytyksellä, ettei mitään rajaa. Varmaan pari minuuttia kakoi niin, että tuntui, ettei tämä roska pysy käynnissä. Luulen, että siinä kävi nyt niin, että siellä oli virheellinen adaptio. Kävin illalla hakemassa bensiiniä lumilinkoon ja tankkasin vähän bensiiniä samalla koska auto kävi jo "huuruilla". Entuudestaan tankissa oli E85:sta. Nesteeltä on meiltä kotiin matkaa alle kilometri ja lähes koko matka vieläpä alamäkeä. Olen kokolailla varma, ettei se raasu ehtinyt maistella sitä uutta ainetta. Aamulla käynti tasottui heti kun lambda heräsi tekemään töitä. Tarkkailin koneen toimintaa OpenSidin kautta kun se ryskytti. Tankkasin varuilta reippaasti VPoweria Shelliltä ja tämän jälkeen toimi kuin unelma. Nyt tänä aamullakin lähti todella kauniisti käymään.

Minullakin on kokolailla uusi sytkäkasetti. Uusin sen kesällä kun vanha tuntui kertoilevan jo eläkehaaveistaan. Ilmamassamittarin vaihdoin ennakoivasti muutama päivä sitten kun vaikutti siltä, että siellä oli vielä alkuperäinen paikallaan ja autolla on kuitenkin ajettu jo 260tkm.

Vesa67:lle kiitokset sulakevinkistä! Taas viisastui. Pitää ihan kirjoittaa itselleni ylös huolto-ohjekirjaan.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kun tankkaatte biopoweroituja, niin tankatkaa riitävästi litroja jotta ecu käynnistää adaptaation. Aiemmin on pidetty adaptaation käynnistymisen alarajana 10:ntä litraa. Ajakaa heti tankkauksen jälkeen useampi kilometri, jotta arvot hakeutuvat kohdilleen ja mielellään lämpimällä koneella.

Varmimmat tavat saada omalla toiminnalla epäonnistuneta adaptaatioita:
- Tankataan liian vähän.
- Tankkauksen jälkeen ei ajeta ollenkaan.
- Tankataan ja ajetaan 25m päähän parkkiin ja jätetään auto seisomaan vaikka kauppa/huoltoasema käyntiä varten. Tai pahimmassa tapauksessa niin pitkäksi aikaa, että moottori ehtii jäähtyä, silloin kylmäkäynnistyksen kanssa on varmasti ongelmia jos polttoainetta on juuri vaihdettu tankissa.
- Tankkauksen jälkeen autolla ajetaan heti ylipaineella. Adaptaatio tapahtuu ainoastaan ns. alipaineella (turbon viisarin sininen alue) ajettaessa, eli silloin kun lambdasäätö on aktiivisena.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

ja kiitoksia neuvoista. Auto pääsi Holmbergin tutkittavaksi. Käynnistysongelma aiheutui haljenneesta alipaineletkusta. Myös immu oli heikossa hapessa. Sekin vaihdettiin. Nyt taas auto pelaa. Kyllä hoitui homma nopeasti Vantaanpuistontiellä.
Vastaa Viestiin