-2000 Aeron 2,3 litraiset männät

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

-2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Moi!

Mielessä 2000 vm. aeron viritys ja kone olis tarkoitus aukaista ja vaihtaa uutta mäntää niin millaisia mäntiä suosittelette jos haetaan noin 350 hv tehoja. Liekkö Saab webshopissa orkkis mäntiä vai wössnerin männät ja mikä tossa koneessa on mäntien halkaisija?
Saab 9-5 2,0t -1999
sami m
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 13, 2018 16:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja sami m »

Itse ajatellut samaa mutta teho tavoite on korkeampi +500hp. itse kyllä pitää päivittää paljon muutakin
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 5-23t.html Oletettavasti ne on nämä koska seuraava on ylikoko.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tämä kannattaa lueskella ainakin läpi viewtopic.php?f=16&t=145026
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Hyvää juttua tossa ketjussa. Rupesin miettimään kun porukka vaihtaa jäykemmät venajouset ja T5 nokka-akselit niin alavääntö vähenee niin olisko mitään järkeä/hyötyä vaihtaa pelkästään T5 pakopuolen nokka ja T7 imunokka paikalleen?

Itellä meininki GT28RS turbo, isommat suuttimet ja pumppu, jäykemmät venajouset ja tietenkin etanolisofta. Mäntien ja nokkien kaa olen vähän vielä vaiheessa et mitkä kannattas laitella.

Itellä on porttausvehkeet lähinnä 2-tahtikonetta varten mutta samalla pelillähän onnistuu myös isompien kansien porttaus. Mitäpä jos pyöristelis kanavia ja pakopuoli kiillotetaan niin saadaanko tällä keinolla edes 1-3 heppaa lisää?
Saab 9-5 2,0t -1999
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Varmasti ei tunnu alaväännöissä yhtään isommalla ahtimella ero t7 nokista t5:iin vaihdettaessa. Monessa muussa asiassa voi mahdollisuudet pilata ja yllätys yllätys sytkän ja seoksen oikealla säädöllä voi spoolissa olla paljon isompi vaikutus.

Jos ahdinsuunnitelma on toteutumassa niin suosittelen ne männät vaihtamaan samantien. Äläkä dekan suuttimia. Säästä sitten vaikka siinä itse tekemällä kanavien siloittelut ja parempi pakosarja.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Joo oon arponut noita mäntiä et mitkä laittaa. Kyllähän orkkis kamakin varmaan kestää. Wössnerit jonkun topicin mukaan pitää vähän ääntä kylmänä. Mites noi T5 koneen männät...onko niistä tollaseen projektiin?
Saab 9-5 2,0t -1999
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Itselle lohko porattiin 0,5 ylikokoon ja laitoin Wössnerit, muistaakseni ohjearvovälys ihan normaali eikä silloin pidä kyllä mitään ylimääräistä ääntä kylmänäkään.
Mielestäni jos hyvän haluaa niin ei mitään käytettyjä T5 mäntiä kannata laittaa varsinkaan jos moottori jota rakentaa on irrallaan. Itse oikasutin runkolaakerilinjan, tasopinnat koneistettiin(lohko ja kansi) ja liikkuvat osat tasapainotettiin.
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Saba9-3 kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 13:35
Itselle lohko porattiin 0,5 ylikokoon ja laitoin Wössnerit, muistaakseni ohjearvovälys ihan normaali eikä silloin pidä kyllä mitään ylimääräistä ääntä kylmänäkään.
Mielestäni jos hyvän haluaa niin ei mitään käytettyjä T5 mäntiä kannata laittaa varsinkaan jos moottori jota rakentaa on irrallaan. Itse oikasutin runkolaakerilinjan, tasopinnat koneistettiin(lohko ja kansi) ja liikkuvat osat tasapainotettiin.
Ok...sittempä ne vois itelle kans laitella. Tuosta T5 nokasta vielä kysyisin et missä koneessa/autossa ne tarkalleen ottaen on käytetty?
Saab 9-5 2,0t -1999
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saba9-3 kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 13:35
Mielestäni jos hyvän haluaa niin ei mitään käytettyjä T5 mäntiä kannata laittaa varsinkaan jos moottori jota rakentaa on irrallaan.
Perustele toki näkökantasi. T5-männät ja veivit kestävät sekä toimivat erittäin hyvin kunhan ovat valmistajan ilmoittamissa mitoissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 18:10
Saba9-3 kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 13:35
Mielestäni jos hyvän haluaa niin ei mitään käytettyjä T5 mäntiä kannata laittaa varsinkaan jos moottori jota rakentaa on irrallaan.
Perustele toki näkökantasi. T5-männät ja veivit kestävät sekä toimivat erittäin hyvin kunhan ovat valmistajan ilmoittamissa mitoissa.
Wössnerit maksavat nyt 501€/sarja ja kun poraa sylinterit niin saa uutta vastaavan moottorin siltä osin, ei kolise männät kuluneessa sylinterissä, ei ole väljiä männänrengasuria pumppaamassa öljyä palotilaan ym. Eli saa kerralla hyvän kuluneestakin moottorista, varsinkin silloin jos moottori on jo irrallaan mitä rakentaa. Toisekseen laakeriongelmia on näissä ollut paljon ja silloin runkolaakerilinjan ja kampiakselin tarkistus ja oikaisu kannattaa tehdä samalla.
Tietysti jos vaihtaa esim std männät irroittamatta konetta on T5 mäntien vaihto pienempi savotta. Kannattaa vain mitata männät(jos käytettyjä) ja sylinterit ettei tee valmiiksi väljää konetta. Saako muuten uusia T5 mäntiä enää ja jos saa niin mihin hintaan?

Mitä muuten painaa T5 männät? Wössököille ilmoitetaan 380-400g(aika iso skaala, mutta samanpainoisia olivat keskenään kun sarja tuli, tarkkaa painoa en muista).
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niihin T5-mäntiin saa ihan yhtälailla uusia männänrenkaita, perustelu siis on mielestäni erikoinen. T5-männät eivät käytännössä kulu koskaan samoin kuin T7-männät. Ostin 150€:llä 2,3 T5 männät ja veivit. Ultraäänipestiin, tarkastettiin ja mitattiin olevan täysin tehtaan mitoissa. T5 männänrenkaat maksavat n. 80€/srj. T5-männät eivät pääse kolisemaan käytännössä koskaan, koska mäntä on huomattavasti T7-mäntää korkeampi.

Oma juuri suunnittelu/toteutusvaiheessa oleva moottori tehdään nimenomaan T5-männillä ja veiveillä. Mahdollisimman vähän ajettu ja 2,0 litraisesta matalapaineesta peräisin oleva lohko tulee perustaksi. Tällä kertaa ensin lohko mitataan varmuuden vuoksi ammattilaisella koneistamossa. Runkolinja hoonataan, sylinterit hoonataan, dekkitaso mitataan ja tarvittaessa oikaistaan. Lisäksi vaihtuvat tasapainoakseleiden laakeriholkit - varmuuden vuoksi. Tehdasuusi 2,3 litraisen kampiakseli ja öljypumppu odottavat varastossa. Lisäksi sekä runkolinjaan, että veiveille tulee ACL-vahvistetut race-laakerit.

Orkkis Motorad-termariin en koske pitkällä tikullakaan, koska sillä moottori lämpenee aivan liian nopeasti ja lämmöt sahaavat normiajossakin 15c toleranssilla. Moottoriin täytyy saada mahdollisimman tasainen lämpökuorma pitämällä lämpötilavaihtelut mahdollisimman pieninä ja hitaina muutoksina. Onneksi tiedossa on sopiva termostaatti jo jolla saavutetaan molemmat em. tavoitteet. Tällöin lämpötilojen muutoksista aiheutuvat rasitukset minimoidaan.

Vahvistamatta on vielä se, että kasataanko moottori T5 vai T7 kannentiivisteellä... Molemmissa on puolensa, niin hyvät kuin huonotkin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

"Niihin T5-mäntiin saa ihan yhtälailla uusia männänrenkaita, perustelu siis on mielestäni erikoinen".

Väljillä männärengasurilla tarkoitin männän uran kulumista jolloin mäännänrengas pääsee heilumaan männän urassa jolloin se pumppaa öljyä palotilaan, en tiedä kokemuksesta miten paljon T5 männät oikeasti kestävät kulumatta. No itselläni oli kaksi irtolohkoa ja toinen oli selkeästi kulunut ja toinen rajoilla pitääkö porata vai ei. Päädyin silti porauttamaan sen koska silloin tiesin ainakin että kaikki on kunnossa. Oma vaiva ruveta hommaamaan vanhoja T5 mäntiäkin, jos ostaa netin välityksellä niin saattaa saada hyvät tai saattaa saada huonotkin, enpä tiedä ovatko aina priimaa. Männänrenkaat +käytetyt männät maksaa jo puolet uusista Wössnereistä. Olikohan vielä että niitä piti sorvailla sen lisäksi?
Itse myös tasapainotutin liikkuvat osat.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Termos »

Saba9-3 kirjoitti:
Su Joulu 29, 2019 09:52
Mitä muuten painaa T5 männät? Wössököille ilmoitetaan 380-400g(aika iso skaala, mutta samanpainoisia olivat keskenään kun sarja tuli, tarkkaa painoa en muista).
Tämä kiinnostaa meikäläistäkin. Muistaakseni foorumilla on ollut juttua, että noin litran/100 km kasvaa kulutus T5 -männillä, T7 -mäntiin verrattuna.
Eihän tuo kulutuksen kasvu pelkästään painon piikkin mene, mutta haaskioon kuitenkin.

Wössykät taitaa olla painoltaan lähellä T-seiskoja, vai jopa himpun keveämpiä :?:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan urbaani legenda litran kulutuslisä eikä se pelkästään painosta johdu. Männänrenkaiden isompi jousivoima t5 männissä lisää kitkaa mutta ero on luokkaa pari desiä jos pystyisi hallitusti mittaamaan. T5/7 koneiden kitkaeroja löytyy myös öljypumpusta ja venajousista. Väljä kone voi tehdä isomman eron hyötysuhteeseen kuin nuo kitkaerot.

B234 turbomäntä+veivi painoi muistaakseni 11xx grammaa. Wösnerien kanssa käytetään eri veivimittaa ja tapit on todella hentoiset (tehokkaimmissa kohteissa jopa liiankin).
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Saba9-3
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: To Heinä 20, 2017 18:19
Paikkakunta: Kainuu

Re: -2000 Aeron 2,3 litraiset männät

Viesti Kirjoittaja Saba9-3 »

" Wösnerien kanssa käytetään eri veivimittaa"

Ettei kenellekään jää epäselväksi niin tarkennan sen verran että vakio T7 veiviin käy suoraan. Monesti tasapainokoneistoja poistellaan että koneesta tulisi herkempi pienempien liikuteltavien massojen avulla, samaa asiaa edistää kevyemmät männät. Map Tun mainostaa että kyseisiä mäntiä on menestyksellä käytetty 450hv moottoreissa. Männäntapit on päistänsä kevennetyt joten ne ilmeisesti antautuvat ensimmäisenä, luultavasti alkuperäinen tappi käy tilalle jos pituus vaan on samaa luokkaa, ei tullut verrattua kun käyttöauton moottoriksi tein.
Vastaa Viestiin