vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Moro,
Ostin tuossa liikkeestä 9-5 aeron automaattiaskilla ja auto katsastettiin ennen myyntiä. Ennen myyntiä vakuutettiin auton kunnon olevan hyvä, myös kuitissa lukee erikseen "teknisesti kunnossa" ja lisäehdot mm. vanteista ja toimituksesta. Ainoa mainittu vika oli kuskin ikkunan lasku/nousu ja mukaan annettiinkin ne uudet pitimet vian korjaamiseksi.
Muutamia vikoja on vastaan tullut tässä omistuksen alkutaipaleella, mm. penkinlämmittimet ei toimi edessä eikä takana ja ajotietokoneen näytöstä on pikseleitä kadonnut. Pikkujuttuja, kuten myös korin ruostepaikat. Ovesta nappia painaen ei peräluukku aukea, pitää avaimella aina avata. Vedättäessä n. 2000 rpm alueella tuntuu murina/pieni tärinä koneesta, en ole siitä kovin huolissani. Muuten vedot ei tunnu olevan ihan tallella, 0-100 kestää ainakin kymmenen sekuntia.
Edellinen omistaja on vaihtanut osia runsaasti ja uusinut mm. koko pakoputkiston pari kk sitten, maffin ja sytytyskasetin tulppineen, automaattiaskin huuhtelut ja kaikenlaista muuta kivaa. Takaiskarit yms
Parin päivän omistukseni aikana olen laittanut vain ennakoivaan huoltoon ja fixaukseen olen laittanut rahoja.
Tänään nostin auton 2-pilarinosturille ja aloin vaihtamaan syylärin nesteitä, öljyjä ja suodatinta ihan vain ennakoivasti ja tutkiessani auton pohjaa huomasin tosiaan ilokseni koko pakoputkiston olevan uusi ja hienossa kunnossa, mutta ihmetyksekseni että auto on varmaankin kolaroitu keulastaan ja kaikki keulan kennot on aivan läjässä selvästi alhaalta ylös puristamalla.
Toinen vaihtoehto on, että joku edellinen omistaja tai huoltopaikka on tunkannut (yrittänyt) apurungosta suoraa edestä ja tunkilla vahingossa painanut kaikki alhaalta ylöspäin läjään. Paikka vuotaa öljyä hyvin vähän, mutta syylärin alareunaan on muodostunut öljyn ja paskan sekaista mönjää runsas kerros. Eli oletan, että keskimmäinen kenno on öljylle josta öljyä on ajoviiman ansiosta roiskunut muuallekin? Katsuri ei ollut huomannut tätä, joka on kyllä hassua kun alla ei ole edes panssaria.
Mitä nämä kennot on? Kolme peräkkäin, ensin hyvin ohut, sitten paksumpi, sitten syyläri. Juttelen asiasta juuri kauppiaan kanssa, tahtoisin pitää auton itselläni ja vain ostaa/korjauttaa nämä kennot kuntoon.
Tänään auto myös pykkäsi CE-valon ja P1181 koodin, eli veti ainakin hetkeksi seoksen laihalle. 2500 km ajettu eri kuljettajien puolesta n. kuukauden aikana ja tämä oli ensimmäinen kerta kun vikavalo syttyi.
Ohessa vielä linkki kuvaan, kun en saa kirveelläkään kuvaa lisättyä tähän suoraa https://drive.google.com/file/d/1G__uTu ... sp=sharing
Ostin tuossa liikkeestä 9-5 aeron automaattiaskilla ja auto katsastettiin ennen myyntiä. Ennen myyntiä vakuutettiin auton kunnon olevan hyvä, myös kuitissa lukee erikseen "teknisesti kunnossa" ja lisäehdot mm. vanteista ja toimituksesta. Ainoa mainittu vika oli kuskin ikkunan lasku/nousu ja mukaan annettiinkin ne uudet pitimet vian korjaamiseksi.
Muutamia vikoja on vastaan tullut tässä omistuksen alkutaipaleella, mm. penkinlämmittimet ei toimi edessä eikä takana ja ajotietokoneen näytöstä on pikseleitä kadonnut. Pikkujuttuja, kuten myös korin ruostepaikat. Ovesta nappia painaen ei peräluukku aukea, pitää avaimella aina avata. Vedättäessä n. 2000 rpm alueella tuntuu murina/pieni tärinä koneesta, en ole siitä kovin huolissani. Muuten vedot ei tunnu olevan ihan tallella, 0-100 kestää ainakin kymmenen sekuntia.
Edellinen omistaja on vaihtanut osia runsaasti ja uusinut mm. koko pakoputkiston pari kk sitten, maffin ja sytytyskasetin tulppineen, automaattiaskin huuhtelut ja kaikenlaista muuta kivaa. Takaiskarit yms
Parin päivän omistukseni aikana olen laittanut vain ennakoivaan huoltoon ja fixaukseen olen laittanut rahoja.
Tänään nostin auton 2-pilarinosturille ja aloin vaihtamaan syylärin nesteitä, öljyjä ja suodatinta ihan vain ennakoivasti ja tutkiessani auton pohjaa huomasin tosiaan ilokseni koko pakoputkiston olevan uusi ja hienossa kunnossa, mutta ihmetyksekseni että auto on varmaankin kolaroitu keulastaan ja kaikki keulan kennot on aivan läjässä selvästi alhaalta ylös puristamalla.
Toinen vaihtoehto on, että joku edellinen omistaja tai huoltopaikka on tunkannut (yrittänyt) apurungosta suoraa edestä ja tunkilla vahingossa painanut kaikki alhaalta ylöspäin läjään. Paikka vuotaa öljyä hyvin vähän, mutta syylärin alareunaan on muodostunut öljyn ja paskan sekaista mönjää runsas kerros. Eli oletan, että keskimmäinen kenno on öljylle josta öljyä on ajoviiman ansiosta roiskunut muuallekin? Katsuri ei ollut huomannut tätä, joka on kyllä hassua kun alla ei ole edes panssaria.
Mitä nämä kennot on? Kolme peräkkäin, ensin hyvin ohut, sitten paksumpi, sitten syyläri. Juttelen asiasta juuri kauppiaan kanssa, tahtoisin pitää auton itselläni ja vain ostaa/korjauttaa nämä kennot kuntoon.
Tänään auto myös pykkäsi CE-valon ja P1181 koodin, eli veti ainakin hetkeksi seoksen laihalle. 2500 km ajettu eri kuljettajien puolesta n. kuukauden aikana ja tämä oli ensimmäinen kerta kun vikavalo syttyi.
Ohessa vielä linkki kuvaan, kun en saa kirveelläkään kuvaa lisättyä tähän suoraa https://drive.google.com/file/d/1G__uTu ... sp=sharing
Viimeksi muokannut YlimysN, Ma Joulu 30, 2019 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Se pikkuinen kenno on moottorin öljyjäähdyttimen kenno. Tulo ja menoputki, mustat ja kumiset röörit jotka menee ilmasuodatinkotelon läheltä koneeseen öljynsuodatinjalan luo.
Nuo putket tuppaavat vuotamaan päädyssä olevista o renkaista.
Kennoista sisin on syyläri. Tämän jälkeen tulee ilmastoinnin kenno. Uloin on tuo koneen öljylauhduttimen kenno joka tosiaan on suorakaiteen muotoinen palikka.
Nuo putket tuppaavat vuotamaan päädyssä olevista o renkaista.
Kennoista sisin on syyläri. Tämän jälkeen tulee ilmastoinnin kenno. Uloin on tuo koneen öljylauhduttimen kenno joka tosiaan on suorakaiteen muotoinen palikka.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Oolrait, kiitos. Onko vinkkiä mistä osat kannattaa tilata? Katselin jotain näitä universaaleja sivustoja eikä hinnat siellä ainakaan päätä huimaa, pääasia olisi vain tietysti että osat on oikeita ja sopii kun melko mittavan purkutyön joutuu tekemään.
Lisäsin myös kuvan alkuperäiseen viestiin jos haluatte nauraa kuinka lyttyyn voi kennot saada.
Missäs välijäähdytin sijaitsee jos se ei ole tuossa kuvassa?
En ole vielä ehtinyt perehtyä tuotteeseen kovin syvällisesti
Lisäsin myös kuvan alkuperäiseen viestiin jos haluatte nauraa kuinka lyttyyn voi kennot saada.
Missäs välijäähdytin sijaitsee jos se ei ole tuossa kuvassa?
En ole vielä ehtinyt perehtyä tuotteeseen kovin syvällisesti
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Keskimmäinen on välijäähdytin ja luultavasti rikki, hikoilee öljyä ja sotkee koko jäähdytinpaketin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
- Paikkakunta: Pori
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Hmm...miks näyttää ettei sulla ole koko välijäähyä siellä välissä? Ensimmäinen on selkee ilmastoinnin lauhdutin, ja takimmainen on syyläri koska sen takana on tuo flektien muovi, mutta missä välijäähy lymyää? Onko sitä?
#5512
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
- Paikkakunta: Pori
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Taitaa se siellä ollakin Kuva vähän hämää.
#5512
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Samaa mieltä, kun vikakoodikin kertoo laihasta seoksesta, eikä tehot ole tallessa. Varovaista ajoa, jos on tarve autoa liikutella.
Käytetty välijäähy esim. tuosta:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... -26962316/
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Välijäähystähän ei kuuluisi kauheasti öljyä tulla? Kannattaisi varmaan ahdin osastoa tutkia mikäli sotku on välijäähyn aikaansaannos.
Ainakin koneen ölauhduttimen röörit on kuivat, ihme ettei se vuoda kun on noin rutussa.
Melkoinen sankari lienee ko. autoa ropannut kun tuosta onnistunut tunkkaamaan.
Ainakin koneen ölauhduttimen röörit on kuivat, ihme ettei se vuoda kun on noin rutussa.
Melkoinen sankari lienee ko. autoa ropannut kun tuosta onnistunut tunkkaamaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
No huh-huh!
Kyllä jollain on hallitunkki tai vastaava pahasti lipsahtanut palkin alta kennoille. Hinauskoukun reiän tulppa on samalla luiskahtanut tuonne palkin ja kennon väliin. Oletko sinä ottanut pohjasta muovisuojan pois vai eikö sitä ollutkaan? Veisin auton takaisin liikkeeseen ja alkaisin sopimaan hinnan alennusta tai kaupan purkua.
t. Mika
Kyllä jollain on hallitunkki tai vastaava pahasti lipsahtanut palkin alta kennoille. Hinauskoukun reiän tulppa on samalla luiskahtanut tuonne palkin ja kennon väliin. Oletko sinä ottanut pohjasta muovisuojan pois vai eikö sitä ollutkaan? Veisin auton takaisin liikkeeseen ja alkaisin sopimaan hinnan alennusta tai kaupan purkua.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Myyjä osallistuu kustannuksiin.
En nyt vieläkään ole ihan kärryillä mikä näiden järjestys on.
Taaimmainen on syyläri, sen tiedän koska sieltä nesteet ulos itse valutin.
Keskimmäinen - eniten kasassa oleva ? Onko siinä öljynlauhdutin ja välijäähdytin päällekäin tai jotenkin samassa paketissa?
Etummainen on tod.näk. ilmastoinnin kenno.
En nyt vieläkään ole ihan kärryillä mikä näiden järjestys on.
Taaimmainen on syyläri, sen tiedän koska sieltä nesteet ulos itse valutin.
Keskimmäinen - eniten kasassa oleva ? Onko siinä öljynlauhdutin ja välijäähdytin päällekäin tai jotenkin samassa paketissa?
Etummainen on tod.näk. ilmastoinnin kenno.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Su Loka 02, 2011 20:28
- Paikkakunta: Pori
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Tuo pahiten rutussa oleva on öljynjäähdytin ja on tollainen pitkämäinen. Sen paikka on muiden alapuolella.
Sitten ne kolme isoa jäähyä ovat "paketissa", edestä taaksepäin ilmastoinnin lauhdutin, välijäähdytin ja syyläri. Ovat kaikki siis ihan erillisiä komponenttejaan!
Sitten ne kolme isoa jäähyä ovat "paketissa", edestä taaksepäin ilmastoinnin lauhdutin, välijäähdytin ja syyläri. Ovat kaikki siis ihan erillisiä komponenttejaan!
#5512
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Saab 9-5 Aero Wagon MY00
Saab 99, Årets bil 1972
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Hmph, kävin äsken tutulla korjaamolla ja siellä vilkaistiin sitä autoa kokonaisuudessaan.
Nyt se kennojen järjestys on ihan selkeä, mutta lisäriesana tuo öljyläikkä syylärissä ei ole koneöljyä vaan automaattivaihteiston öljyä. Korjaamosta sanottiin että ilmeisesti vaihteiston pakka palanut jossain vaiheessa kun luistattaa niin paljon ykkösellä, joka johtunee siitä että joskus öljytaso on mennyt liian alas. Siitä siis johtunee suorituskyvyn heikkous
Soitin myyjälle ja kaverille oli ihan ok maksetaanko rempat porukassa vai perutaanko kaupat. Nyt mietityttää kannattaako ruveta remppaan, öljynlauhdutin, syyläri, ilmastoinnin kenno, välijäähdytin ja koko automaattiaski vaihtoon... töineen, en pysty itse noita tekemään kaikkia
Ei siinä, autoja piisaa millä ajella ja tykkään tästä yksilöstä. Mutta tiedättekö sen tunteen, kun ootte just ostanu jotain ja siihen pitäiskin heti tehdä tosi iso remppa
Mitä itse tekisitte?
Nyt se kennojen järjestys on ihan selkeä, mutta lisäriesana tuo öljyläikkä syylärissä ei ole koneöljyä vaan automaattivaihteiston öljyä. Korjaamosta sanottiin että ilmeisesti vaihteiston pakka palanut jossain vaiheessa kun luistattaa niin paljon ykkösellä, joka johtunee siitä että joskus öljytaso on mennyt liian alas. Siitä siis johtunee suorituskyvyn heikkous
Soitin myyjälle ja kaverille oli ihan ok maksetaanko rempat porukassa vai perutaanko kaupat. Nyt mietityttää kannattaako ruveta remppaan, öljynlauhdutin, syyläri, ilmastoinnin kenno, välijäähdytin ja koko automaattiaski vaihtoon... töineen, en pysty itse noita tekemään kaikkia
Ei siinä, autoja piisaa millä ajella ja tykkään tästä yksilöstä. Mutta tiedättekö sen tunteen, kun ootte just ostanu jotain ja siihen pitäiskin heti tehdä tosi iso remppa
Mitä itse tekisitte?
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Mimmoinen liike? Ei tarvitse nimeä mainita, mutta lähinnä että kuka noi viat siellä korjaisi?
Jos joku pikkulafka niin osataanko siellä vaihtaa vaihdelaatikkoakaan jos tunkinjäljet peräisin sieltä?
Jos isompi liike ja korjauspalvelusta on joku tieto missä suoritetaan niin miksipä ei.
Mutta ennen korjauksia kannattanee selvittää missä kunnossa kone+ turbo nyt kun remppaa puskee; eli onko jakopää tehty (+ääntääkö?), öljypohja putsattu?, käykö yleensä siististi ja pysyykö nesteet paikallaan, savuttaako?, öljynvaihtovälit huoltokirjassa? Jos turbokin alkuperäinen niin kannattanee varautua. Jos kone avaamaton niin jätä kauppaan se auto, siellä odottaa nippu isompia remontteja tulevaisuudessa.
En halua mitään paniikkia lietsoa, mutta ysifemman tekniikka voi olla tässä iässä melkoinen murheenkryyni jossei sitä ole huollettu jo.
Jos joku pikkulafka niin osataanko siellä vaihtaa vaihdelaatikkoakaan jos tunkinjäljet peräisin sieltä?
Jos isompi liike ja korjauspalvelusta on joku tieto missä suoritetaan niin miksipä ei.
Mutta ennen korjauksia kannattanee selvittää missä kunnossa kone+ turbo nyt kun remppaa puskee; eli onko jakopää tehty (+ääntääkö?), öljypohja putsattu?, käykö yleensä siististi ja pysyykö nesteet paikallaan, savuttaako?, öljynvaihtovälit huoltokirjassa? Jos turbokin alkuperäinen niin kannattanee varautua. Jos kone avaamaton niin jätä kauppaan se auto, siellä odottaa nippu isompia remontteja tulevaisuudessa.
En halua mitään paniikkia lietsoa, mutta ysifemman tekniikka voi olla tässä iässä melkoinen murheenkryyni jossei sitä ole huollettu jo.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Korjaamo on luotettava. Kennostoille muodostuisi hintaa n. 600 € joka on ihan ok, mutta askiongelmaan ei löydy apuja. Ei löydy myytävänä
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23995
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: vm.2000 9-5 aeron kennostot keulilla
Eikös saabil oo tarjoukses???
Mä purkaisin kaupan ja etsisin paremman yksilön.
Mä purkaisin kaupan ja etsisin paremman yksilön.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659