Automaattilaatikon vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
juntti
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja juntti »

Nelivaihteisen automaattilaatikon vaihdosta muutama kysymys: Onko noissa vuosimalleissa eroja, vai käykö kaikkien vuosimallien, joissa tuo nelivaihteinen on, laatikot ristiin? Pitääkö moottori/vaihteistopaketti ottaa autosta alas/ylös vaihtoa varten, vai saako vaihteiston vaihdettua pelkästään? Pitääkö "uusi" vaihteisto ohjelmoida jotenkin, vai riittääkö että asentaa vain vaihteiston paikalleen ja kovaa ajoa?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Mun käsittääkseni pitäisi käydä ristin.

En ole nelivaihteista femmaan asentanut, mutta poistanut olen. Apurunko irti, kone jäi ylös ja laatikko tuli alas. En suosittele. Melkoinen ähellys oli saada loota hallitusti alas, painaa sen verran että neljät kädet saisi olla ottamassa vastaan. Asentamista vastaavalla menetelmällä en halua edes ajatella.

Eli ota se apurunko suosiolla alas koko paketin kera. Kys. toimenpidehän on lastenleikkiä jos on nosturi ym. käytössä. Myös pumppukärry + tunkki ja pukit toimii. Eli ruuvaa paketti alas pumppukärryn piikeillä olevalle lavalle tms hyödyntäen pumppukärryn nosto ja lasku ominaisuuksia. Tunkkaa keula ylös, vedä paketti ulos. Laatikon irrotus ja asennus on tunnin tai kahden homma kun paketti on naaman edessä. Samalla suositellaan myös vaihtamaan apurungon puslat, vakaajan korihelat (varo pultteja) ja oikeastaan kaikki muutkin alustan osat mikäli eivät ole tuoreita. :D
Ja jos koneesta tarvitsisi vaikka jakopää tehdä niin se on tuhat kertaa helpompaa kun paketti on alhaalla. :wink:

Miksi vaihdat laatikon? Nelivaihteiset aisinit hajoavat aika harvakseltaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
juntti
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja juntti »

Kiitos vastauksesta. Kaverin puolesta kysyin kun on kuulemma ihan mustat öljyt niin epäili että olisiko laatikko pian vaihtokunnossa. Olisi varaosaauto jossa parempi laatikko mutta mietiskelee kannattaako työhön ryhtyä vielä ainakaan tässä vaiheessa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Öljyt vaihtoon jossei ole käytöshäiriöitä. Huuhtomalla, eli lauhdutinlinja auki ja kone käymään, kunnes on punaista.

Jos on käytöshäiriöitä niin vaihtoon, mustat öljyt harvoin lupaa mitään hyvää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kannattaa ensin vaihtaa öljyt jos laatikko toimii. Niin tein omaani. No, toisinaan alaspäin vaihto 3-2 nykäisi.

Omasta valutin aika tummat liemet ulos mutta ne ei haisseet palaneelle. Ajoin niillä 5000km (yhden talven) ja viime keväänä huollossa vaihdatin uudestaan. Nyt on ajettu reilu 7000km noilla ja laatikko toimii ihan ok eikä tuota alaspäin vaihdossa toisinaan ollutta nykäisyäkään enää tunnu.

Tuo Bapsun kirjoittama huuhtelutapa lienee parempi tapa, kun sillä lailla saa kaiketi lähes kaikki vanhat öljyt ulos. Itse tein niin, että laskin propun kautta sen 4.5 litraa ulos ja täytin lootan top-merkkiin. Ja saman teetätin siellä huollossa. Eli omassani litkun ei ole kirkkaan punaiset vaan sellaiset semit, kun ekalla kerralla jäi se 3 litraa vanhaa öljyä ja toisella kerralla niiden sekoitusta. Seuraavassa huollossa ajattelin teetättää taas uudestaan tuon vaihdon, kun tulee 10tkm ”puhdistusajoa”.

p.s. Mulla on 5-vaihteinen eli nuo öljymäärät ei taida olla samat.
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Tammi 13, 2020 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

juntti kirjoitti:
Ke Tammi 08, 2020 16:19
Kiitos vastauksesta. Kaverin puolesta kysyin kun on kuulemma ihan mustat öljyt niin epäili että olisiko laatikko pian vaihtokunnossa. Olisi varaosaauto jossa parempi laatikko mutta mietiskelee kannattaako työhön ryhtyä vielä ainakaan tässä vaiheessa.
Vaihteistoöljyt pois n. 3l ja uutta saman verran tilalle. Tämän jälkeen kaikki vaihteita käytetään n. 10-20 paikallaannjarru pohjassa tai ajetaan pieni lenkki käyttäen kaikkia pykäliä. Tämä toistetaan palaneille mustille öljyille 4 kertaa, niin vaihteistoon ei jää juurikaan vanhaa öljyä. Jos laskee, että jokaisessa vaihdossa vanhan öljyn määrä puolittuu, niin ekan vaihdon jälkeen vanhaa jää puolet tilavuudesta ja seuraavaksi puolesta puolet jne.

Olihan tämä nyt täysin off topic, mutta en ilman isompia oireita olisi laatikkoa vielä vaihtamassa. Tarvittaessa voi harkita, vaikka vaihteiston RVS käsittelyä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Itsekin vaihdoin tohon omaan käyttikseen kesällä tuolla proppu auki ja ~4l sisään taktiikalla, koska vanhatkin öljyt olivat puhtaat.

Ainoastaan paskaista laatikkoa vaivautuisin huuhtomaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Bapsu kirjoitti:
La Tammi 11, 2020 18:45
Itsekin vaihdoin tohon omaan käyttikseen kesällä tuolla proppu auki ja ~4l sisään taktiikalla, koska vanhatkin öljyt olivat puhtaat.

Ainoastaan paskaista laatikkoa vaivautuisin huuhtomaan.
Taidettiin tuossa mainita". Kaverin puolesta kysyin kun on kuulemma ihan mustat öljyt“.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja dimebak »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Tammi 12, 2020 14:49
Bapsu kirjoitti:
La Tammi 11, 2020 18:45
Itsekin vaihdoin tohon omaan käyttikseen kesällä tuolla proppu auki ja ~4l sisään taktiikalla, koska vanhatkin öljyt olivat puhtaat.

Ainoastaan paskaista laatikkoa vaivautuisin huuhtomaan.
Taidettiin tuossa mainita". Kaverin puolesta kysyin kun on kuulemma ihan mustat öljyt“.
Omasta tosiaan valitun tuollaiset liemet ulos. Ainoa mitä oli oireina niin toisinaan alaspäin vaihtaessa nykäisi/tökkäsi. Öljynvaihdon jälkeen pikkuhiljaa ko. vaiva hävisi.

https://photos.app.goo.gl/bXAYY4K1jomXpuDcA
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon vaihto

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
Su Tammi 12, 2020 14:49
Bapsu kirjoitti:
La Tammi 11, 2020 18:45
Itsekin vaihdoin tohon omaan käyttikseen kesällä tuolla proppu auki ja ~4l sisään taktiikalla, koska vanhatkin öljyt olivat puhtaat.

Ainoastaan paskaista laatikkoa vaivautuisin huuhtomaan.
Taidettiin tuossa mainita". Kaverin puolesta kysyin kun on kuulemma ihan mustat öljyt“.
Nopsempaan kai tuon hoitaa lauhduttimen kautta huuhtomalla kuin, että käyt ajelemassa tms. välissä. Öljyäkään taida mennä niin paljoa.

Helpompaa toki jos miettii avattavien paikkojen määrää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin