Käsijarru

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Käsijarru

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Tuli hylkäys koska en koskaan käytä kässäriä,miten säätö takarummussa,alas vai ylös säätömutterista rummun ulkopuolelta? Vika oikealla puolella,ei pidä!
Viimeksi muokannut baasbaas, Ti Tammi 07, 2020 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 953
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Sekä että. Kun toisella puolella on rumpu säätöruuviin nähden eri puolella, niin reiästä katsottuna toista puolta ruuvataan ylös ja toista alas.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

baasbaas kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 14:06
Tuli hylkäys koska en koskaan käytä kässäriä,miten säätö takarummussa,alas vai ylös säätömutterista rummun ulkopuolelta? Vika oikealla puolella,ei pidä!




https://youtu.be/EmJOMQa4Wnc
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käyttämättömyys ei vie säätöä pieleen. Korkeintaan jumiutuu. Tuossahan ei mikään säädy automaattisesti, eli määräajoin sitä joutuu säätämään, käyttää eli ei...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mertmi kirjoitti:
Ti Tammi 07, 2020 18:08
Käyttämättömyys ei vie säätöä pieleen. Korkeintaan jumiutuu. Tuossahan ei mikään säädy automaattisesti, eli määräajoin sitä joutuu säätämään, käyttää eli ei...
Eihän ne jarruhihnat kulu, ellei niitä käytä. Eli käyttämättömyys säästää säädöltä, mutta vaijerit sitten kyllä jumittaa :lol:

Mää olen ajanut sigun femmoilla ~300tkm, ja tasan kerran olen käsijarruja säätänyt. Erehdyin käyttämään tuon wanhuksen käkkäriä ja sehän meni lievästi jumiin. Onnistuin sitten sorvaamaan hihnat murusiksi.
Koskapa levyjarrupinnat olivat aika uraiset, niin laitoin uudet levyt, palat ja käsijarrun kilkkeet. Silloin piti käkkäri säätää :mrgreen:

Eli oiskos vaijeri jumissa, eikä käkkäri siksi tarraa?
Viimeksi muokannut Termos, Ti Tammi 07, 2020 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kysytäänpäs samaan ketjuun. Oman femman kässärissä alkanut jumiminen. Ei ole vaijereista kiinni. Oli tukivarsi pari päivää pöydällä (ts. satula ja vaijeri ei paikallaan) ja silloinkin uhkasi vetää pyörän jumiin. Monesti jos auto seisonut vähän pidemmän aikaa niin kunnon napsaus kuuluu takaa kun kässäri rasahtaa vapaaksi. Eli kengät ruostuvat kiinni rummun sisäosaan? Vai voiko joku muu aiheuttaa kanitusta?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Termos »

Oiskohan tuossa kyse rumpujarrujen (kuten femman käkkäri) itsetehostusilmiöstä?
Eli kun jarruhihnat on rummussa "iholla" tai jopa himppaisen tarrannut rumpuun kiinni käytön puutteessa, niin rummun pyörähtäessä jarrukengät pyrkii liikkumaan rummun mukana, samalla kiilaten jarruhihnoja tiukemmin rumpua vasten. Käsijarrun systeemi antaa periksi, kun kitka ei riitä stoppaamaan liikettä ja kengät poksahtavat "lepotilaan", eli välykset on taas kohdillaan.

Ulkomuistista jotenkin noin se taisi toimia :roll: Mutta juu, tuttu ilmiö tuo on. Etenkin wanhuksessa, joka on aika satunnaisessa käytössä nykyään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja mikan »

462 tkm tänään mittarissa ja kertaakaan ei ole käsijarrua säädetty. Käytän käsijarrua äärimmäisen harvoin. Voi olla, että vaimo tai tyttäret sitä joskus käyttää. Jarru auki ja katsomaan mistä kiikastaa...

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vain takalevyjen vaihdon yhteydessä olen joutunut säätämään - en milloinkaan muulloin. Meillä käsijarrua käytetään vain paikallaan olevassa autossa; mahtaako sillä olla vaikutusta?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Joo niin meilläkin, kukahan sitä käyttää liikkeessä? Etuvedolla jaksa pelleillä.

Kai se pitää avata. Vetää ihan yhtäkkiä toista pyörää lukkoon ilman että koskenutkaan kässäriin. Ja satulasta tämä ei johdu.

Aukeaa aina vemppaamalla autoa edes takaisin. Sitten saa ajaa muutamasata metriä kunnes alkaa taas pyörä jumittamaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oma kokemus on, että toi kässäri toimii parhaiten, kun sitä käyttää. Toki vaatii säätöä toisinaan mutta omalla käytöllä riittää katsastustarkastuksessa tehty pieni säätö. Käytän siis siitä syystä, että mun pihalla on tasan yksi kohta missä auto on suorassa ja se ei kai ole hyvä automaatin lukitustappia vasten makuuttaa.

En tiedä miten se oikeasti vaikuttaa mutta ne palautusjouset kannattaa olla myös tikissä. Itse olen huomannut, että talven rapakeleissä kässäri jää laahaamaan jos se systeemi ei palaudu kunnolla. Toki omaan kinneriin oman lisän tuo pätkäajo mikä oikeasti talvella tuo omat murheensa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Heps, käsijarruvaijeri on se mikä näissä ja monessa muussa merkissä yleensä tahmoo. Vaijeri vaihtoon ja sitten huolellinen puhdistus ja rasvaus (Kuparispray tai pasta ) jarruosille . Sen jälkeen kehintä molemmin puolin että ovat tasapainossa. Näin menee pari-kolme vuotta , kunnes sama homma uudestaan. t.A
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja mestari »

olikos siin takalinkussa mihin vaijeri tulee niin jousi ihan 2000 mallissakin vai onkohan pudonneet kumpikin pois
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Käsijarru

Viesti Kirjoittaja automies »

Komppaan dimebakkia.

Kässäri pysyy parhaiten käyttökunnossa kun sitä käyttää. Mutta ei kannata vetää sitä kahvaa aina pierumomentilla tiukkaan, vaan ainoastaan sen verran, että pitää paikallaan.

Keväällä ja syksyllä aina renkaan vaihdon yhteydessä kokeilee montako pykälää joutuu kahvaa vetämään, että ottaa kiinni ja säätää samalla kun on pyörä irti. Varsinkin katsastusta edeltävässä renkaan vaihdossa, niin menee aina läpi.

Ainoa poikkeus käyttämiseen on säätila. Nollan asteen kahta puolen pitää olla varovainen. Jos on illalla suojakeli ja yöksi luvataan pakkasta, niin ei käytä kässäriä, koska se on jokseenkin varmasti aamulla jäätynyt kiinni. Kunnon pakkasilla taas voi käyttää. Silloinkin tietysti, jos takajarrutkin on saanut ajettua kuumaksi, niin tiivistyvä kosteus voi jäätää kässärin kiinni jarrujen lämpötilan jäähdyttyä pakkasen puolelle.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin