Saabismista eroon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabismista eroon

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Omalla kohdalla on ajankohtaista saabismista eroon pyristely käyttöauton osalta.

Hain perjantaiaamuna koeajoon upouuden neliovisen mersun: C 300 e 4Matic Business AMG Edition EQ Power (ei mallinimi eikä mikään jos sisältää vähemmän kuin neljä sanaa :lol:).
Auto on kilvitetty viime torstaina ja kun ajoin sen ulos hallista oli mittarissa vajaata 30 km.

Viikonlopun keli oli erinomainen nelivetoisen auton testaamiseen - satoi lunta, räntää ja vettä, oli sohjoisia teitä ja enemmän tai vähemmän liukasta.

Testiauto on varustettu kitkarenkain ja pakko sanoa että testiajojen perusteella neliveto on yliveto.

Taajamassa olen ajellut pääasiassa sähköllä ja pidemmät matkat maantiellä hybriditilassa.
Hybriditilassa, ajotila-asetuksella Comfort, auto käyttää polttomoottoria apuna kiihdytyksissä ja tasaisessa nopeudessa edetään pääasiassa sähkömoottorilla.
Järjestelmä näytti eilen illalla koeajojeni keskikulutukseksi sähköllä 14,6 kWh/100 km ja bensalla 6,2 l/100 km.
Auton suorituskykyä on tullut hiukan koeteltua, joten arvelen, että ns. normaalissa ajossa kulutuslukemat saattanevat olla aavistuksen alhaisemmat.

Auton 9G-Tronic vaihteisto toimii kuin ajatus eikä vaihtoja huomaa kuin mittariston vaihdenäytöstä.
Rivakoissa kiihdytyksissä vaihdot toki kuuluvat moottorin käyntiäänessä.

Sedanin takakontti on pieni ja akkumuhkura ottaa siitäkin oman osansa.
C-mersu on sisätiloiltaan hiukan ysifemmaa pienempi ja se tulee parhaiten ilmi takapenkin jalkatiloissa.
Viikonlopun aikana tuli tehtyä tilavertailua myös vuosimallin 2019 E-koppaiseen farkkuun.
E on tiloiltaan selkeästi ysifemmaa suurempi - eli, ysifemma sijoittuu tiloiltaan nykyisten C:n ja E:n väliin.

Kahdelle henkilölle C tarjoaa hulppeat tilat. Kuljettajan ergonomia on enemmän kuin kohdallaan eikä etumatkustajankaan oloissa ole mitään puutteita.

Hybriditilassa, ajotilavalinnalla Sport+ auto lähtee niin kuin se kuuluisa hauki rannasta.
Huonoissakaan ajo-olosuhteissa sutimista ja/tai vetelyä ei juurikaan esiinny, vaan auto menee juuri sinne mihin kuljettaja tahtoo.
Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Myös ohjaukselle voidaan asettaa kaksi ajotilaa: normaali ja sport.

Sähköllä ajaessa auto on hiljainen. Suuremmissa nopeuksissa toki rengasääniä kuuluu.
Koeajoauto on varustettu perinteisellä rauta-alustalla.
Polttomoottorin ääni kuuluu kabiiniin, varsinkin reippaammissa kiihdytyksissä - joskin se lienee tarkoituskin kun AMG versio on varustettu sport-pakoputkistolla.

Valoina testiautossa on Multibeam LEDit. Automatiikka hoitaa valojen vaihdot (pitkät/lyhyet) ja pimeätestauksen tiimoilta voin vain kehua valotehoa ja kantamaa.

Olen ladannut autoa mukana olevalla tavalliseen 2-napaiseen schukopistorasiaan sopivalla latauskaapelilla.
Akku latautuu 8A virralla täyteen noin neljässä tunnissa.

Auto pitää palauttaa tänään klo 12 mennessä.
En muista että ihan äsken olisi tuntunut näin tylsältä luopua jostakin autosta.

Maaliskuun alussa saapuu mersun hybridikampanja testiautoineen tänne Joensuuhun.
Aion silloin koeajaa vastaavan auton farkkuna ja ilma-alustaisena.
Sen jälkeen laitan tilauksen sisään - ja ilmeisesti auton luovutus pitäisi sitten olla joskus kesäkuun puolivälin jälkeen.
Ainoa harmitus on, että farkkua ei saa 4Maticina/jatkuvana nelivetona (minkäköhän ihmeen takia).
Farkkuversio on aina (pelkkä) takavetoinen.

Aero siirtyy keväällä pojalleni ja kolmelitraisen olen (sittenkin) päättänyt pitää itselläni kesä-/harrasteautona.

Edit:
Ja nyt kun kävin palauttamassa auton, tarkentui, että hybridikiertue alkaa maaliskuun alussa pääkaupungissa ja Joensuuhun kiertue autoineen saapuu vasta huhtikuun alussa. Odotusaika pitenee kuukaudella, samoin oman auton saaminen.

Edit2:
Pitänee vielä tarkentaa, että nuo ilmoittamani kulutuslukemat siis niin, jos mennään joko pelkästään sähköllä tai pelkästään bensalla.
Toteutunutta yhdistettyä kulutusta per 100 km en koeajon lopussa/tänään katsonut (nuo erilliskaaviot kävivät näkyvissä aina startin yhteydessä).
Lauantaina katsoin ja muistaakseni siihen mennessä oli bensaa, sähkön ohessa, palanut vähän yli 2 litraa per liikuttu 100 km - mutta lauantaina oli testaajan kaasujalka raskas ja nilkka niin 'kipeä' ettei pystynyt pitämään kuin suorana. :wink:

Edit3:
Ja totta kai oon näppäillyt sähkökulutuksen väärin - oikea lukema joka piti näpyttää, on 19,6 kWh/100 km.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
-Hese-
"Aero"
Viestit: 330
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saabismista eroon

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Täällä tuli 4v tauko Saabismiin kun 2015 ostin liikkeestä -07 9-5 wagonin josta 2kk jälkeen levisi koko kone. Pienen väännön jälkeen auto palasi liikkeeseen ja ajelin Octavialla, Astralla ja Insignialla viime syyskuuhun asti. Talouteen tuli tarve toiselle autolle ja kaverilta farkku fabia pihaan. Takaraivossa kuitenkin kummitteli aina Saabin pihaan hankkiminen ja kävi niin että nettiautossa -98 9-5 2.3t AT omistaja etsi pojalleen manuaalilaatikkoista kortin ajamiseen. Summa summarum, Skoda lähti, Saab tuli. Menivät vaihdossa päikseen ja taas ajellaan Saabilla. -17 mallin farkku Insignia on emännällä ajossa ja itse ajelen 9-5. Nyt kun vielä saisi OG900 pihaan...

Niin ja tuo levinnyt 9-5, liike teki siihen täydellisen konerempan (jota yrittivät minulla ensin maksattaa) ja on jossain päin Suomea ajossa. Ehkäpä jollain clubilaisella jopa?

Kuten joku kirjoittikin, ei saabismista pääse koskaan täysin eroon (mutta miksi pitäisikään) :D
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabismista eroon

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

No niin, eipä se mersun tilaaminen olekaan niin kiveenhakattua.
Perjantai-iltapäivästä tähän aamupäivään oli koeajettavana tuliterä Volvo V60 T8 Twin engine AWD plugari.

Vaikeaksi menee valinta.
En pysty nostamaan kumpaakaan autoa selkeästi yli toisen - kummassakin omat plussat ja miinukset.

Omalla tavallaan kivaa, mutta myös hankalaa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saabismista eroon

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Volvosta tehty tilaus.
S60 T8 R-Design Twin Engine AWD.

Pyysin tarjoukset sekä Mersulta että Volvolta.
Volvon tarjous oli edukkaampi ja Volvon organisaatio oli innokkaampi neuvottelemaan kaupat.

Auton odotusaika on pitkä.
Koronaepidemian takia arvioitu toimitusaika on tällä hetkellä elo-syyskuu. 8O

Mutta saabismi ja saabin ropaaminen ei lopu osaltani kokonaan, kolmelitrainen jää kesä- ja harrasteautoksi. :D
Ja Aeron siirryttyä pojalleni, tulee varmaan auteltua häntä sen ylläpidossa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin