2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ainakin jälkeenpäin softatuissa autoissa jos jääkylmällä koneella vetää D:n päälle niin saattaa kerran kaksi rykäistä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4279
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole ongelmia ehjällä raudalla, kunnollisella softalla ja oikein säädetyillä kylmästartti/käyntirikastuksilla.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Nonniin, luulin jo että vika korjaantui IMM vaihdolla koska auto toimi normaalisti eikä sammuillut enää käynnistyksessä. Nyt tuli kuitenkin nämä vesikelit, eli lämpötilat putosi +4-0 tienoille ja eilen aamulla käynnistin auton, auto käynnistyi normaalisti ja painoin D:n päälle, auto sammui. Summumisen jälkeen sain sahata autoa ehkä 5min käyntiin ja sitten kun se lähti, annoin lämmetä hetken ja auto toimi normaalisti.

Tänään aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta sammui heti, eli en ehtinyt edes vaihdekeppiin koskea. Sitten alkoihin sahailu, eli auto ei meinannut millään käynnistyä, sahailin sitä ensin käyntiin ehkä 10min. Alkoi olla jo kiirus duuniin mutta sitten laitoin lohkolämppärin piuhan kiinni (ei ollut yöllä kiinni), poltin tupakan ja odottelin ehkä 5min. Tämän jälkeen pikku sahauksen jälkeen auto starttasi voimakkaan savun saattelemana. Nyt annoin rauhassa käydä lämpimäksi ehkä 5min ja kun kierrokset laski alle 1000rpm niin pääsin liikkeelle ja auto toimi normaalisti.

Eli jossain vielä vikaa? Lambda? Bensapumppu? Viikonloppuna kävin ajelemassa vähän pidemmän lenkin ~400km ja auto toimi hienosti, reissun päällä jouduin tankkaamaan vähän 98:sia sisään ja kotiin päästyäni laitoin tankin täyteen RE85:sta, adapt oli tänä aamuna jossain 83%.

Simo

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Missä se lambda heiluu ajellessa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Saimon82 kirjoitti:
Ti Maalis 03, 2020 14:22
Tänään aamulla auto käynnistyi normaalisti mutta sammui heti, eli en ehtinyt edes vaihdekeppiin koskea. Sitten alkoihin sahailu, eli auto ei meinannut millään käynnistyä, sahailin sitä ensin käyntiin ehkä 10min. Alkoi olla jo kiirus duuniin mutta sitten laitoin lohkolämppärin piuhan kiinni (ei ollut yöllä kiinni), poltin tupakan ja odottelin ehkä 5min. Tämän jälkeen pikku sahauksen jälkeen auto starttasi voimakkaan savun saattelemana. Nyt annoin rauhassa käydä lämpimäksi ehkä 5min ja kun kierrokset laski alle 1000rpm niin pääsin liikkeelle ja auto toimi normaalisti.
Taisit kertoa aiemmin, että ajat autolla pääasiassa erittäin lyhyttä matkaa. Tankkaatko matkan varrella? Kuulostaa minun korviini virheelliseltä adaptiolta. Tankkaamisen jälkeen, mikäli autoon tankataan jotain muuta kuin sitä ainetta mitä tankissa jo on, pitää sillä ajella pikkulenkki, että ajotietokone osaa sitten annostella polttoaineen oikein kun kone on kylmä, eikä lambda vielä toimi.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Voisit varuilta lukaista tämän viestiketjun läpi. viewtopic.php?f=14&t=191964
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4928
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja tturku »

PaulMuadDib kirjoitti:
Ti Maalis 03, 2020 15:24
Taisit kertoa aiemmin, että ajat autolla pääasiassa erittäin lyhyttä matkaa. Tankkaatko matkan varrella? Kuulostaa minun korviini virheelliseltä adaptiolta. Tankkaamisen jälkeen, mikäli autoon tankataan jotain muuta kuin sitä ainetta mitä tankissa jo on, pitää sillä ajella pikkulenkki, että ajotietokone osaa sitten annostella polttoaineen oikein kun kone on kylmä, eikä lambda vielä toimi.
Taisit tarkoittaa varmaan ajotietokoneen sijaan kuitenkin moottorin ohjausta?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
Alfaromeo 159 2,4JTDm Q4 -08, NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

tturku kirjoitti:
Ti Maalis 03, 2020 18:20
Taisit tarkoittaa varmaan ajotietokoneen sijaan kuitenkin moottorin ohjausta?
No sitäpä juuri. Tekevälle sattuu. Toivoakseni asia tuli kuitenkin ymmärretyksi.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Olen nyt tankannut pelkkää RE85:sta, joten adaptaation kanssa en usko ongelmia olevan. Lambda pyörii ajossa -1000 tienoilla, onko normaalia? Amul oli nyt 0?

Simo

PaulMuadDib
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Saimon82 kirjoitti:
To Maalis 05, 2020 12:26
Olen nyt tankannut pelkkää RE85:sta, joten adaptaation kanssa en usko ongelmia olevan. Lambda pyörii ajossa -1000 tienoilla, onko normaalia? Amul oli nyt 0?
Viisaammat voi ottaa kantaa siihen miten normaalia tai epänormaalia nuo arvot ovat. Lambda ei kuitenaan tee töitä käynnistämisen yhteydessä. Ellei nyt sitten kartat ole jotekin virheelliset sen vuoksi. Joudun epämukavuusalueelle. Nyt saavat viisaammat kommentoida lisää.
KA Saab 9⁵ 2007 Linear Pilot Turbo Wagon BioPower
YouTube

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9681
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No siis amul on 0 kun adaptaatiota tehdään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Lambdan optimiarvot ovat +-500. -1000 ei ole enää normaalia ja viittaa jonkinasteiseen imuvuotoon/vialliseen maffiin/soppaongelmiin.

Imuvuodoista lähtisin liikkeelle. Alipaineletkut uusiksi josseivat jo ole uusia. Koneen sammutuksen jälkeen sisälle autoon ja polkaset jarrua, jos poljin kivikova niin jarrutehostin vuotaa, tosin en tiedä vaivaako näin uusia femmoja enää.

Tarkista cobran liitos turbolle, se on helppo saada väärin ja hotkii ilmaa välistä sitten.

Ohjelmasta riippuen pääsetkö käsiksi adaptaatio arvoon eli mitä on ecun mukaan tällä hetkellä tankissa?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

Saimon82
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2020 10:48

Re: 2009 9-5 biopower kylmäkäynnistysongelmat

Viesti Kirjoittaja Saimon82 »

Moro,

Tässä nyt on mennyt vähän aikaa viime viestistä, koronahommelit ja muut vei ajatukset autosta muualle. Nyt olen kuitenkin ajellut 98:lla tämän ~parikuukautta ilman mitään ongelmia. Eli auto starttaa, käy ja toimii normaalisti. Ei ole väliä onko aamulla -5 vai +10 tai jotain siltä väliltä. Muutaman kerran olen laittanut RE85:sta tankkiin ja silloin pitää auton käynnistyksen jälkeen odotella 20-30s ennen kun laittaa vaihteen silmään, muuten alkaa ongelmat.

Muutenkin tuntuu että tässä nurkka-ajossa bensalla kulutukset on paljon kohtuullisemmat kun RE85:lla, kesällä ajattelin taas kokeilla hetken ajoa pelkällä RE85:lla ja tuskin ongelmia ilmaantuu.

Kiitos kaikille avusta!

Simo

Vastaa Viestiin