Ad85 nollassa ja amul -2500

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Pakari kirjoitti:
La Helmi 29, 2020 16:17
Kaksi ennen katalysaattoria? 8O Pitäisi olla 1 ennen ja 1 jälkeen.

Joku on rikkonut painepuolen liittimen ja ranetanut sen. Tuo kannattaisi korjata.
No se pakoputkisto on mulla tuon näkönen:
https://www.ebay.com/itm/Front-Exhaust- ... 1618089628

Ne lambda anturit oli ton pömpelin ympärillä, joka oli heti tossa pakosarjan lähellä ylhäällä. Näkyy tos kuvassaki reiät lambda antureille. Se vissiin on sitte se katalysaattori?
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Aeroapina kirjoitti:
La Helmi 29, 2020 15:36

...ei taida kuulua polttoainepumpun uida bensassa. 8O
Moro

Kyllä kuuluu :wink:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Hdjanne kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 10:07
Aeroapina kirjoitti:
La Helmi 29, 2020 15:36

...ei taida kuulua polttoainepumpun uida bensassa. 8O
Moro

Kyllä kuuluu :wink:
Kjeh kjeh sinä nokkela mies 8)

Muttamutta tässä varmaan pitää hankkia uusi ämpäri pumppuineen. Mitään suosituksia kellään mistä uutta ämpäriä kannattais katella? Maptunilla olis, mutta halvemmallakin saa varmaan jostain?
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10691
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä vikaa olet korjaamassa ämpärin vaihtamisella? Kiristysrengas löysällä tai O-rengas sijoiltaan? Kulmaliitintä paikallaan pitävä kynsi poikki - siihen auttaa kynsiosan vaihto, se on yhdellä ruuvilla kannessa kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Mulla yksi femma vinoili, kun latasi liian vähän. Sammutti kasetin n. 1.bar kohdalla. Viinaa kyllä syötti ja raakana putkeen. Kaasun ku löysäsi, niin räjäytti katin palasiksi ja putki tukkoon.
Voi olla putki tukossa tai laturin säädin lopussa. Tarkastaa nuokin.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

jus kirjoitti:
Ma Maalis 02, 2020 20:25
Mitä vikaa olet korjaamassa ämpärin vaihtamisella? Kiristysrengas löysällä tai O-rengas sijoiltaan? Kulmaliitintä paikallaan pitävä kynsi poikki - siihen auttaa kynsiosan vaihto, se on yhdellä ruuvilla kannessa kiinni.
Niitä venttiilejä paikallaan pitäviä muovikynsiä saa siis ostettua ihan erikseen? Mietin että siinä samassa voisin vaihtaa sitten itse kulmaliittimetkin, kun tuo paluuventtiili näyttää epäilyttävältä.
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10691
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja jus »

Purkuauton ämpäristä voi saada ehjät kynnet.

Tai sitten ihan uutena orkkis-osana:
https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901

Tai sitten on se metallinen vaihtoehto, lattapätkä, jossa on neljä 90 asteen kulmaa, tulee kiinni kanteen samalla ruuvilla kuin tuo alkuperäinenkin muovikynsipala, näkyy esim tuolla:
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php? ... 8#p1795803

https://portal.orio.com/webapp/wcs/stor ... reId=11901

Kulmaliittimet eivät ole osa ämpäriä vaan osa auton polttoaineputkistoa, eivät siis parane ämpärin vaihtamisella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Tuli tossa muuten mieleen että mitkä lambda anturit käy tähän aeroon nyt kun se on konvertoidu biopoweriksi? :?:
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ihan on samat ku ilmanki powerointia
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Päivitän tänne, kun en viitsi ruveta saman ongelman vuoksi luomaan uutta topikkia:

Niin tosiaan..tänään ajossa huomion kiinnitti epämääräinen suhina, joka kuului aina kun painoin kaasua. Laskin sitten ikkunaa alas ja kuulostelin tarkemmin, että rakkaat aivoniko ne suhisee vaan. Eipä suhissut, vaan autohan se kuulosti suhisevan jostain moottoritilasta.

Mielenkiintosta vieläpä, että suhina tuntu kuuluvan aina kun kiihdytti ns. closed loop alueella, kun lambda näyttää niitä lukemia SID näytöl ja lakkas kun paino kaasua sen verran, että siirryttiin open looppiin (lambda näytti tällöin 0). Kerran teki myös niin, että kaasua hellittäessä se suhina kuului pätkittäin ja lakkas.

Osaisko joku saab tietäjä kertoa mistä tämmöinen johtuis? Vai onko tää vaan joku "ominaisuus"? :|
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Reksu
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Vuotava pakosarja on aika yleinen suhinan aiheuttaja
SAAB 9-5 2.3 -00 E85
#7815

Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2795
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Loppuuko suhina jarrua painaessa? Onko lamb arvo parempi, kun jarrua painaa?

Nimimerkillä: yhden Saabini lamb huitelee myös n. 2500 tienoolla, kun ei paina jarrua. Jarrutehostin vuotaa...

Toinen vaihtoehto voisi olla, että edellinen omistaja on ranettanut polttoaineen paluulinjan osittain tukkoon ja bensanpaine tukilla liian suuri.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Coltti kirjoitti:
La Huhti 18, 2020 09:30
Loppuuko suhina jarrua painaessa? Onko lamb arvo parempi, kun jarrua painaa?

Nimimerkillä: yhden Saabini lamb huitelee myös n. 2500 tienoolla, kun ei paina jarrua. Jarrutehostin vuotaa...

Toinen vaihtoehto voisi olla, että edellinen omistaja on ranettanut polttoaineen paluulinjan osittain tukkoon ja bensanpaine tukilla liian suuri.
En hoksannut katsoa vaikuttiko jarrun polkeminen lamb arvoihin, mutta ainakin jarruista kuuluu suhinaa aina kun päästää jarrun ylös. Ite oon miettiny kans tota polttoaineen paluulinjaa, kun sitähän oli selvästi sörkitty menemään. En oo viittiny vielä korjata sitä kun kelit on ollu mitä on, eikä tallia tai katostakaan ole saatavilla. :roll:
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

[quote=Reksu post_id=1246677 time=1587153015 user_id=21843]
Vuotava pakosarja on aika yleinen suhinan aiheuttaja
[/quote]

Pakosarjan tiiviste kyllä näyttää silmämääräsesti aika haperolta. Ruukaako nuo yleensäkään kauan kestää?

Entä onko se kovin iso homma vaihtaa vai hoituuko se tyyliin --> mutterit auki, vanha tiiviste pois, uusi tilalle, mutterit kiinni.
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9696
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, teoriassa. Oma kokemus on, että yksi pultti vähintään on tietenkin poikki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Vastaa Viestiin