(yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

(yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Avausviesti forkalle! Nimimerkillekin tuli heti katetta.

TAUSTAT:

Potilas MY00 Aero, JC stage 1
Auto ostettu jobbarilta, mutta tavoitin edellisen omistajan, joka sanoi kasetin jo temppuilleen, ja antoi varalla pitämänsä kasetin, joka mahdollisesti tilattu Maptunilta n. parin vuoden sisään (tällainen kuitti löytyi). Varakasetti oli kuitenkin sen verran likainen että oletettavasti joskus muutenkin kuin testimielessä käytetty.

Kun tulpillakin oli ajettu yli 15tkm ja misfirejä kerääntyi joka pyttyyn kaupunkiajossa muutamia kymmeniä tuntiin, niin ajattelin tulpat ja kasetin vaihtaa, ajatuksena että jäisi huonompi kasetti vielä varalle, jolla joskus vuosien päästä nilkuttaa yksi matka kotiin, kun se selvästi vielä toimii eikä anna vikakoodeja.

Tyhmyyttäni en jaksanut hakea yläkerrasta(!) momenttiavainta, vaan kiristelin uudet tulpat käsin samalla lailla mikä edellisissä autoissa on hyvin toiminut. Jälkikäteen mietittynä sormikireyden jälkeen meni alle puoli kierrosta.

Panin merkille myös, että DI-kasetin johdon kuori on repeytynyt, joskus teippailtu, ja teipitkin pettäneet.

Koeajoilla sitten P1312 ja P1334 tauluun ja auto heti takaisin talliin. Vaikutti kuitenkin toimivan ihan normaalisti.

Seuraavana viikonlopuuna tulpat 28nm kiristäen (kiristyivät lisää n. 1/3 kierrosta kukin) ja uudelle koeajolle. Vanhojen P1312 ja P1334 lisäksi uutena koodina P0340 ja auto takaisin talliin.

Pidän nyt mahdollisena myös sitä, ettei toinen kasetti ole minulla autossa käynytkään. Olivat molemmat irroitettuna vierekkäin joten olen epähuomiossa voinut laittaa vain saman kasetin takaisin.

JATKOT:

1. Onko mahdollista, että löysät tulpat ovat 30km lenkillä rikkoneet toisenkin kasetin?
2. Onko mahdollista että löysät tulpat ovat 30km lenkillä menneet huonoon kuntoon?
3. Saako kasetin johtoa varaosana vai kuinka massiivinen johtosarja pitää ostaa jos sen haluaisi uusia?
4. Kannattaako näiden eri käytettyjen kasettien _testailussa_ aina laittaa käyttämättömät tulpat?
5. Viimeisimmällä kotimatkalla miffit nollissa. Onko syynä se ettei risa kasetti niitä osaa mitata?
6. Miten sinä jatkaisit ongelman selvittelyä? Kaksi SEM 3.7 kasettia. Epäilyttävä murtunut johto. Varaa on juuri nyt vain tulppiin, mutta onneksi mitään kiirettä ei toisaalta ole.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Onko tulpat ne mitkä täällä käsketty 100 ketjussa asentamaan ja vain ainoastaan ne? NGK BCPR7ES? Jos ei niin näistä aloitus. Kireydellä ei mitään väliä kunhan et korkkaa kierteitä tai eivät helise irrallaan. Paskat tulpat voi hajottaa kassun.

Johtosarjan teipit mäkeen ja tarkasta ne johdot. Eli vaurioitunut osa kuntoon ja kunnolla kolvaamalla. Tai sitten uusi johtosarja (saat vaihtaa koko koneen johtosarjan). Ensimmäinen sääntö autorempassa on, että edellisen omistajan viritykset heivataan mäkeen mikäli niissä on epäiltävää.

Testaa molemmilla kaseteilla, nollaa koodit välissä.

Jossei näistä apua niin katsoppa huviksesi tuleeko koneen oikeassa ylänurkassa termostaattikotelolle maadotusjohto. Jos ei niin etsi ja laita oikeaan paikkaan. Näitä on parissa yksilössä ollut kiilattuna esimerkiksi moottorin nostokorvakkeen taakse...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kireydellä on väliä! Ylikiristämällä eristeen (posliinin) ja metallin välistä voi alkaa vuotamaan palokaasua. Tämä taas aiheuttaa mifejä ja pahimmassa tapauksessa puolan vikaantumista. Tästä on mm. itsellä kokemusta, kun tuli vedettyä liian tiukkaan yksi tulppa.
Kuva
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
Su Maalis 15, 2020 09:36
Kireydellä on väliä! Ylikiristämällä eristeen (posliinin) ja metallin välistä voi alkaa vuotamaan palokaasua. Tämä taas aiheuttaa mifejä ja pahimmassa tapauksessa puolan vikaantumista. Tästä on mm. itsellä kokemusta, kun tuli vedettyä liian tiukkaan yksi tulppa.
Kuva
Kyllä oot aika tiukkaan sitten vetänyt. Toki jos ekaa kertaa vaihtaa niin voi olla momenttiavain hyödyksi, mutta kyllä ne aika hyvin saa ihan näppituntumalla kiristettyä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Muistithan antaa DI kasetin puolien sisällä olevien öljyjen valua about 15 min ennen kokeilua.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ti Maalis 17, 2020 09:49
Muistithan antaa DI kasetin puolien sisällä olevien öljyjen valua about 15 min ennen kokeilua.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
Jaahas eikös jo ois aika lopetaa tän legendan levittely... käsitelty ainaki miljuunan kerran. Eli EI tarvi moisesta huolehtia.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

V-M kirjoitti:
Ti Maalis 17, 2020 11:29
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ti Maalis 17, 2020 09:49
Muistithan antaa DI kasetin puolien sisällä olevien öljyjen valua about 15 min ennen kokeilua.
Jos kasetti ollut väärinpäin, niin muuntaja öljyt ei ole oikeassa paikassa. En tiedä onko kukaan rikkonut kasettia näin mutta on siitä muistaakseni varoiteltu.
Jaahas eikös jo ois aika lopetaa tän legendan levittely... käsitelty ainaki miljuunan kerran. Eli EI tarvi moisesta huolehtia.
Ok. Hyvä tietää. Mistä voi hakea korvausta tuhlattuun aikaan? :oops:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Ke Maalis 18, 2020 13:11
Ok. Hyvä tietää. Mistä voi hakea korvausta tuhlattuun aikaan? :oops:
"dev null"
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Joo unohtui mainita, että tulpat ovat ne ainoat oikeat. Viikonloppuna taas käyty autoa ihmettelemässä. Siinä missä 17tkm ajetut tulpat olivat tosi hyvännäköiset, nämä 50km ajetut ja siitä ekan puolikkaan aivan liian löysällä olleet olivat menneet aivan valkoiseksi. Mikä tämän selittää?

Laitoin uudet tulpat sisään ja auto alkoi toimimaan normaalisti. Misfirejä ei kerry normaaliajossa eikä sellaisessakaan reippaammassa ajossa joka tieliikenteessä talvirenkailla voi olla perusteltua, mutta kunnon täyskaasu- ja täysahtokiihdytyksellä joka pyttyyn jotain 6-8. Tarvitseeko tästä olla huolissaan ja selvitellä syytä, vai antaa olla ja ajella vaan?

Oisko nyt 200km ajeltu ja :saab: alkaa istua käteen juuri niin kuin nämä kaikki vuodet olen haaveillutkin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Valkoiset tulpat voivat ja yleensä tarkoittavatkin sitä, että moottori käy liian laihalla. Missfiret voivat aiheutua laihasta seoksesta, jolle taas voi olla yhtä monta selitystä kuin on selittäjääkin.

Bensapumppu hiipunut?
Imu- tai ahtovuotoja?
Suuttimet tahmaantuneet?
Ilmamassamittari viallinen?
Lambda-anturi viallinen?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kone ei syö juuri öljyä, niin ei nekään tulpat ihan kauheasti likaudu. Joskus takavuosina kokeneet harrastajat katselivat seoksia tulpan väristä, mutta taitaa sekin olla vähän niin ja näin nykyisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: (yet another) DI-kasetti / tulpat ongelma

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mertmi kirjoitti:
Su Maalis 22, 2020 12:25
Jos kone ei syö juuri öljyä, niin ei nekään tulpat ihan kauheasti likaudu. Joskus takavuosina kokeneet harrastajat katselivat seoksia tulpan väristä, mutta taitaa sekin olla vähän niin ja näin nykyisin.
Tulpan väriin vaikutti lyijy aikoinaan. Lyijytön bensa ei juurikaan värjää eikä voi päätellä muuta kuin jos siellä palotilassa tapahtuu öljyn palamista tai reilusti laihaseos (ylikuumentumista). Eli vain radikaalit muutokset tai viat näkyy enään tulpassa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin