Öljynpaine kateissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3104
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Öljypumpun kansi irti ja reilusti öljyä rattaisiin. koppa kiinni ja kokeilua.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7502
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

piti purkaa femmasta kerran vielä jölypumppu esiin ja kaata sieltä jölyä ineen ja äkkiä kasaan ja tulille niin sitten vasta sammui jölypainevalo :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

Bapsu kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 17:38
En tiedä näistä mitään, mutta aikanaan koneenvaihdon jälkeen ei uusi pata nostanut paineita kun oli kasauksen jälkeen tovin (tyyliin kuukauden) seisonut pyörittelemättä. Öljypumpun rattaista tms. kuulemma rasvat valuu pois ja sillon ei startti nosta paineita, vaan piti lyödä raakasti tulille.
Tää kyllä kävi hetken aikaa, mutta ei uskaltanut käyttää kovin kauaa, venttiilit helisi siihen malliin.
Avaan pumpun huomenna niin näen, onko öljy känyt edes siellä asti. Jos on ihan kuiva, vois koittaa lorauttaa sinne "siemenöljyä"
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

mestari kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 17:47
piti purkaa femmasta kerran vielä jölypumppu esiin ja kaata sieltä jölyä ineen ja äkkiä kasaan ja tulille niin sitten vasta sammui jölypainevalo :D
Tää teatataan huomenna aamusta!
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

toivai kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 18:39
Bapsu kirjoitti:
La Huhti 04, 2020 17:38
En tiedä näistä mitään, mutta aikanaan koneenvaihdon jälkeen ei uusi pata nostanut paineita kun oli kasauksen jälkeen tovin (tyyliin kuukauden) seisonut pyörittelemättä. Öljypumpun rattaista tms. kuulemma rasvat valuu pois ja sillon ei startti nosta paineita, vaan piti lyödä raakasti tulille.
Tää kyllä kävi hetken aikaa, mutta ei uskaltanut käyttää kovin kauaa, venttiilit helisi siihen malliin.
Avaan pumpun huomenna niin näen, onko öljy känyt edes siellä asti. Jos on ihan kuiva, vois koittaa lorauttaa sinne "siemenöljyä"
Sammuko se valo käydessä? Tovinhan se kansi pitää metakkaa jos on kuivana ollut.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

Nonniin,
pumpun öjyäminen auttoi! Nyt kuulee äänestä, että venttiilit kiristyvät.
Pestiin myös kone sisältä öljyn sekaan pantavalla pesuaineella.

Silti vielä pakopuoli naputtaa hiukan liikaa tyhjäkäynnillä eikä ole vääntö kohdillaan. Pitää vielä tarkistaa jaon ajoitus.
!5 niittiä on merkkien välissä, mutta kun merkkejä ei saa ihan tarkalleen kohdalleen kun ei ole säädettävät ketjupyörät näissä, taitaa olla parempi että nokka-akselien merkit on vähän ennen kuin jälkeen runkomerkkien??
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

Ei auttanut. Nyt jako kohdallaan mutta pakopuoli naputtaa edelleen.

Pitänee irroittaa nokka-akseli vielä ja puhdistaa paininkuppien kanavat ja tarkistaa välykset
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ketju ja laahaimet eivät ole uudet, merkkejä ei ihan täsmälleen saa kohdalleen. Nokka-akselien merkit jäävät hiukan jälkeen nokkapukkien merkeistä. 15 niittiä nokkapyörien merkkien välissä ja nokkapyörien merkit kohtisuoraan kannen tasosta. Epäilen että menee ajoitus enemmän väärin, jos kompensoit kulumista laittamalla kummankin nokan yhden hampaan verran edelle.

Paljonko autolla on nyt remontin jälkeen ajettu? Ei varmaankaan montaa päivää tai tuntiakaan, jos tänään vasta sait öljynpaineet. Jospa kokeilisit nyt varovasti ajaa vaan ainakin muutaman päivän ja kuulostelisit loppuuko naputus?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Aika monesti joutuu koneen käyttämään lämpimäksi asti ihan ajamalla että loput nostimet hiljenee.
Siinä vaiheessa kun koneesta katos öljyt yläkerrasta niin osa niistä nostimista on osittain tyhjentynyt.
Jos öljynpaineanturi on uusittu ja/tai myös toimii niin ehdottaisin samaa että aja kunnolla lämpimäksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

Nyt on käytetty 2500 kierroksella puol tuntia ja ajettu 50 km. Kilinä ennallaan alle 1500 kierroksilla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4573
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Katsoitko runkolaakereita aiemmin ? Jos sinne on tullut välystä ja öljypainetta katoaa sieltä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

Rakensin äsken adapterin öljynpainemittariin, paineet tyhjäkäynnilla 3 kg, kierroksilla 5,5, siitä ei nouse ylemmäs.

Nyt on painimet likoamassa dieselissä, herkistelty ensin viilapenkissä. Huomenna kuullaan, auttoiko.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Paineet on varmaan kylmillä öljyillä... Omassa kuumana tyhjäk. noin 0,7 ja 2000rpm/1,55 kg. Mekaaninen mittari ja mittauspiste nokan päässä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
toivai
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 16, 2012 10:50

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja toivai »

Ahaa, mittasin itse wissin ohjeen mukaan turbon putkelta.
Pitänee mitata vielä kannesta, tarkoittanet ruuvitulppaa öljykanavan päässä vaihdelaatikon puolella?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Öljynpaine kateissa

Viesti Kirjoittaja suapas »

Oikea paikka on just siellä turbolla.. Itellä on mittari kii konehuoneessa ja syöttö siinä nokan päässä. Helpompi paikka.. En tiijä paljon paine eroaa vs
turbolta..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin