femma ilman aeroa ihmettelyä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jefreitteri
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Vaihtaako se muutenkin aikaisin isompaa? Laatikon öljyn määrä kannattaa tarkistaa ja todennäköisesti vaihtokin voi olla hyvä. Kyllähän nuo automaatit pyrkii matkanopeuksissa pieniin kierroksiin.

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19723
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

en tiedä eka femma automaatti. enemmän häiritsee se että vaihtaa isoimmalta alaspäin herkästi


öljynvaihto on ohjelmassa ihan piakkoin jahka lomautuksen jälkeen muutalous saadaan pyörimään :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1606
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

nalleolut kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 08:17
en tiedä eka femma automaatti. enemmän häiritsee se että vaihtaa isoimmalta alaspäin herkästi


öljynvaihto on ohjelmassa ihan piakkoin jahka lomautuksen jälkeen muutalous saadaan pyörimään :mrgreen:
Jotkut firmat pesee noita laatikoita sisältä ja sitten öljynvaihto...ei paha varmaan vanhempaan lootaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19723
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Pitää kysellä
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

mienkoiv kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 08:25
nalleolut kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 08:17
en tiedä eka femma automaatti. enemmän häiritsee se että vaihtaa isoimmalta alaspäin herkästi


öljynvaihto on ohjelmassa ihan piakkoin jahka lomautuksen jälkeen muutalous saadaan pyörimään :mrgreen:
Jotkut firmat pesee noita laatikoita sisältä ja sitten öljynvaihto...ei paha varmaan vanhempaan lootaan...
Peseehän toki. Huokeaan 500€ hintaan. Mieluummin hakee reilun kymmenen litraa mobiilia ja vaihtaa itse.

mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1606
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jefreitteri kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 09:35
mienkoiv kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 08:25
nalleolut kirjoitti:
Ke Huhti 22, 2020 08:17
en tiedä eka femma automaatti. enemmän häiritsee se että vaihtaa isoimmalta alaspäin herkästi


öljynvaihto on ohjelmassa ihan piakkoin jahka lomautuksen jälkeen muutalous saadaan pyörimään :mrgreen:
Jotkut firmat pesee noita laatikoita sisältä ja sitten öljynvaihto...ei paha varmaan vanhempaan lootaan...
Peseehän toki. Huokeaan 500€ hintaan. Mieluummin hakee reilun kymmenen litraa mobiilia ja vaihtaa itse.
No huh huh! :)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Itse jättäisin ne pesuaineilla tehtävät lootan pesut/huuhtelut tekemättä. Kun ei sieltä tahdo tulla kaikki öljytkään vaihdettua niin mites ne pesuliemet saadaan pois? Sähköohjatuissa lootissa tahtoo olla tarkat speksit öljyille niin itsellä jäisi takaraivoon painamaan se pesuaine jonka spekseistä ei mitään tietoa ainakaan itsellä ole + tuleeko ne kököt kaikki ulos vai jääkö kiertoon? No joo, ehkä foliohattuilua mutta kaverillakin 9-5 4-lovinen loota meni käsittelyn jälkeen vaihtoon. Itse vaihtelisin tiuhempaan sen mitä propun poistamalla saa valuteltua tai mittatikun kautta imemällä tulee.

Mites tuommoinen pesu muuten tapahtuu? Kone käynnissä ja vaihteita vaihdellen vai mimmonen se proseduuri on?
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja eegas »

Minäkin jättäisin pesut tekemättä, kun huolella vaihtaa vaan öljyt, pitäisi riittää. Omaan AEROon velipojan kanssa tehtiin, ensin propusta kaikki pois mitä tuli, sitten tyhjättiin jäähdytin paineilmalla, letku kiinni ja pari litraa öljyä sisään, vaihde N-asennossa, käynnisti hetken ja taas jäähdytin tyhjäksi, toisen kerran öljyä taas pari litraa sisään, taas hetkeksi auto käyntiin, ja sama kolmannen kerran, tuli aivan kirkas öljy ulos. Kaikkiaan meni n.12litraa öljyä, uskoisin tuon riittävän täydelliseen vaihtoon. Tuosta 20 litran pöntöstä jäi vielä seuraavaan kevyempään vaihtoon, jonka meinaan tehdä muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Edit: Jullen mieliksi "lauhdutin" muutettu "jäähdytin" muotoon, jos nyt ymmärrät paremmin :wink:
Viimeksi muokannut eegas, La Huhti 25, 2020 04:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mikä v*tun lauhdutin?
9-5 Aero - 00

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 496
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

No jäähdytin taitaa olla oikea termi mutta eiköhän sen tuosta ymmärtänyt mitä tarkoitettiin.

Bapsu
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ero noiden firmojen pesulla ja omalla pesulla on se, että firma työntää paskanirrotusaineet sisään. Itse käytin aikanaan oman femman moisessa, kuumalla laatikolla kun vaihtaa kovemmassa kiihdytyksessä nykäsemällä/ryskäsemällä. Ei se tuolla pesulla mihinkään ole muuttunut 80tkm aikana, opin elämään "ominaisuuden" kanssa, muuten laatikko kyllä muuttui huomattavasti jouheammaksi, onhan tolla jo melkein 450tkm rullattu.

Eli huuhtomalla vaan jos halauaa säästää. Monella oli väärämerkkisessä huuhdonta auttanut moniin ominaisuuksiin, tuskin siihen kenenkään loota hajoaa, jos hajoaa niin on boksi ollut jo tiensä päädyssä muutenkin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470

V-M
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla on kyllä eri ymmärrys tuosta pesusta. Eikös näissä uudemissa "pesu" koneissa siis ajeta tuota ihan perus laatikolle oikeaa voieluainetta kunnes lukemat näyttää että puhdasta ainetta kulkee järjestelmän läpi?
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 # 2135

Avatar
eegas
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Liperi

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja eegas »

Julle kirjoitti:
Pe Huhti 24, 2020 18:59
Mikä v*tun lauhdutin?
Kirjoittelin automaattilaatikon öljyn jäähdyttimestä, niin kuin tuossa asiaa oikaisin, enkä tarkoittanut tussun jäähdyttämisestä, niin sitä vaan ymmärretään väärin kun kansakoulupohjalta kirjoittelen.
Edit:" https://keskustelu.suomi24.fi/t/1050588 ... -jaahdytin ". Kaikkitietävä Suomi24.fi, oikaisee tämänkin asian.
Viimeksi muokannut eegas, La Huhti 25, 2020 04:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Käyttis: Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07 ja Saab 9-5 2.0t wagon -04
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76 ja Kawasaki ZZR 1100 -93
Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Julle »

:D
9-5 Aero - 00

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: femma ilman aeroa ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Bapsu kirjoitti:
La Huhti 25, 2020 02:03
Ero noiden firmojen pesulla ja omalla pesulla on se, että firma työntää paskanirrotusaineet sisään. Itse käytin aikanaan oman femman moisessa, kuumalla laatikolla kun vaihtaa kovemmassa kiihdytyksessä nykäsemällä/ryskäsemällä. Ei se tuolla pesulla mihinkään ole muuttunut 80tkm aikana, opin elämään "ominaisuuden" kanssa, muuten laatikko kyllä muuttui huomattavasti jouheammaksi, onhan tolla jo melkein 450tkm rullattu.

Eli huuhtomalla vaan jos halauaa säästää. Monella oli väärämerkkisessä huuhdonta auttanut moniin ominaisuuksiin, tuskin siihen kenenkään loota hajoaa, jos hajoaa niin on boksi ollut jo tiensä päädyssä muutenkin.
Jos sähköohjattu loota vaihtaa rykäisemällä/nykäisemällä niin usein vika löytyy paineensäätö venttiilistä/solenoidista tai usemmasta. Joko sen viasta tai liasta. Esim. Psa:n ja renun käyttämä al4/ja olikos renulla nimenä ad0 tms. kärsii kehnoista solenoideista. Niissä vaan boksiin on helppo päästä käsiksi ja vaihto onnistuu aurinkoisena päivänä parkkiksellakin. Solenoideista tuli päivitetty versio ja niiden vaihto vaati lootan softan päivityksen.
"Hevoseton" mies on huoleton mies

Vastaa Viestiin