Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Moro!
Maptunilta tuli messinkipuslat viikolla.Iltapäivällä aloin purkaan nelonen päälle tapit vaihdekepin juureen ja laatikkoon ruuvit auki. Onkhelmaksi tuli vivuston irroitus. Vaihdelaatikon päästä pitäs liikkua taaksepäin monta senttiä ennekuin irtoaa, yrität työntää ,vaihdekepin pää ottaa vastaan. Vaihdekepin päästä vetää eteenpäin, ei , kun tulee vaihdelaatikon pää vastaan. Korkeusuunnassa nivel vähän varaa mutta ei riittävästi. Jos otat tapin pois ja liikutat vaihdekeppiä kait tulee tilaa , mutta säätö kait sitten perseellään vai saako tapin takaisin oikeaan paikkaan T. Ari
Maptunilta tuli messinkipuslat viikolla.Iltapäivällä aloin purkaan nelonen päälle tapit vaihdekepin juureen ja laatikkoon ruuvit auki. Onkhelmaksi tuli vivuston irroitus. Vaihdelaatikon päästä pitäs liikkua taaksepäin monta senttiä ennekuin irtoaa, yrität työntää ,vaihdekepin pää ottaa vastaan. Vaihdekepin päästä vetää eteenpäin, ei , kun tulee vaihdelaatikon pää vastaan. Korkeusuunnassa nivel vähän varaa mutta ei riittävästi. Jos otat tapin pois ja liikutat vaihdekeppiä kait tulee tilaa , mutta säätö kait sitten perseellään vai saako tapin takaisin oikeaan paikkaan T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Lähtisikö näin: 1. Vaihteistoon kohdistustappi reikäänsä. 2.vaihdekepin lukitus auki. 3.vaihdekeppiä työnnetään 3.vaihteen suuntaan. Näin pitäisi luiskahtaa irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Juuri noin.
Kepin lukitus on tarpeen vasta siinä vaiheessa, kun siirtäjätangon mutteri kiristetään. Saattaa vaatia vähän kärsivällisyyttä, että saat vaihdekepin "neloselle", kun siirtäjätanko hölkkäsee lähes valtoimenaan vaihteiston siirtäjätangon huulilla
Maptunin puslasarjan lukitustapit ovat kyllä mittatarkkoja. Meidän viiruAerossa kepin säätö oli kerralla oikein, kun molemmat tapit paikoillaan kiristin siirtäjän.
Kepin lukitus on tarpeen vasta siinä vaiheessa, kun siirtäjätangon mutteri kiristetään. Saattaa vaatia vähän kärsivällisyyttä, että saat vaihdekepin "neloselle", kun siirtäjätanko hölkkäsee lähes valtoimenaan vaihteiston siirtäjätangon huulilla
Maptunin puslasarjan lukitustapit ovat kyllä mittatarkkoja. Meidän viiruAerossa kepin säätö oli kerralla oikein, kun molemmat tapit paikoillaan kiristin siirtäjän.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Kiitoksia ohjeista Youtubessa noita ohjeita löytyy puslien vaihtamista varten, mutta vähemmän tuohon vivuston yksityiskohtaiseen irroitukseen. Ei muuta kun pihalle, tappi irti ja kolmosta pesään . Taitaapi Termoksen punaisen kotipaikka ollut joskus täällä Pihlajassa. T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Minulla ei ollut sopivaa lukitustappia keppirunkoon, niin piti hiukan soveltaa apumiehen kanssa. Eli apulainen piti keppiä kohdallaan kun kiristin. Taisi tokalla kertaa jo löytyä kaikki vaihteet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Nyt alkoi vaihteetkin löytyä vähän nopeammallakin nykäisyllä. Hurttaa vielä sivusuunnassa luvattoman paljon mutta oikea pykälä löytyy aina. Seuraavalla kerralla tekisin :
4 vaihde sisään ja laatikko lukkoon tapilla. Vaihdelaatikon pään tx40 löysäys (hylsy räikkä turhan korkea, L muotoisella torxilla ei ongelmia) mutta jää paikalleen. Kolmiotuen 10mm ruuvit irti ja vaihdekepin puolen 13millin kiristys auki, laattamensseliä väliin että löystyy. Pykälää kolmoselle ja torxi pitää vaihdelaatikon pään paikallaan. Vaihdevivulla saa momenttia enemmän irroittamiseen mitä kaksin käsin yrittää rynkyttää konehuoneessa. toivottavasti vivusto irti vaihekepin päästä. Torxi irti ja vivusto pöydälle.
Takaisin laitettaessa.
Mensselillä 13mm kiristys kunnolla auki, kolmiotuki irti kupista vaihdelaatikon päästä (pyörii muuten edessä ja kiinni missä milloinkin) prikka lähimmäs vaihdelaatikkoa ja vipu Torxin alle(13mm pultti maptunun sarjan mukana) ja kiinni. Ujuttaa 13mm kiristintä vaihteensiirtäjän tappiin, kun huulilla ja tarpeeksi löysätty kepistä kolmosta rynkyttämällä holahtaa perille. Kokeilee että varmasti perillä ja vaihdekeppi lukitus 4 vaihteelle. Kolmiotuki vivun kuppi paikalleen ja pultit kiinni ja lopuksi 13mm kiristys vaihteensiirtäjän päähän. T. Ari
4 vaihde sisään ja laatikko lukkoon tapilla. Vaihdelaatikon pään tx40 löysäys (hylsy räikkä turhan korkea, L muotoisella torxilla ei ongelmia) mutta jää paikalleen. Kolmiotuen 10mm ruuvit irti ja vaihdekepin puolen 13millin kiristys auki, laattamensseliä väliin että löystyy. Pykälää kolmoselle ja torxi pitää vaihdelaatikon pään paikallaan. Vaihdevivulla saa momenttia enemmän irroittamiseen mitä kaksin käsin yrittää rynkyttää konehuoneessa. toivottavasti vivusto irti vaihekepin päästä. Torxi irti ja vivusto pöydälle.
Takaisin laitettaessa.
Mensselillä 13mm kiristys kunnolla auki, kolmiotuki irti kupista vaihdelaatikon päästä (pyörii muuten edessä ja kiinni missä milloinkin) prikka lähimmäs vaihdelaatikkoa ja vipu Torxin alle(13mm pultti maptunun sarjan mukana) ja kiinni. Ujuttaa 13mm kiristintä vaihteensiirtäjän tappiin, kun huulilla ja tarpeeksi löysätty kepistä kolmosta rynkyttämällä holahtaa perille. Kokeilee että varmasti perillä ja vaihdekeppi lukitus 4 vaihteelle. Kolmiotuki vivun kuppi paikalleen ja pultit kiinni ja lopuksi 13mm kiristys vaihteensiirtäjän päähän. T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Kepin alapään helat voisi koittaa vielä vaihtaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Jäi mainitsematta, että vaihdoin messinkipuslat samalla, kun koneen jatkoksi vaihtui tehdasuusi vaihdelaatikko.
Ehkäpä siitä syystä säästyin säätöjumpalta ja auto oli heti ajokunnossa, kun kaikki pultit ja mutterit oli kiristetty (ja oljyt loodassa).
Aero oli tosiaan klubilaisella Kokkolassa, kunnes muutti meidän perheeseen Vaasaan
Ehkäpä siitä syystä säästyin säätöjumpalta ja auto oli heti ajokunnossa, kun kaikki pultit ja mutterit oli kiristetty (ja oljyt loodassa).
Aero oli tosiaan klubilaisella Kokkolassa, kunnes muutti meidän perheeseen Vaasaan
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Vivuston kunto on tärkeä juttu. Meillä ei pysynyt 2-vaihde välillä päällä vanhalla vivustolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Alapään heloja yritin googlettaa, meeneekö tuo lähelle
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1014847/
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1014847/
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat
Ulkonäkö täsmää. Semmoset hengettömät helat ne on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01