Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Moro!
Maptunilta tuli messinkipuslat viikolla.Iltapäivällä aloin purkaan nelonen päälle tapit vaihdekepin juureen ja laatikkoon ruuvit auki. Onkhelmaksi tuli vivuston irroitus. Vaihdelaatikon päästä pitäs liikkua taaksepäin monta senttiä ennekuin irtoaa, yrität työntää ,vaihdekepin pää ottaa vastaan. Vaihdekepin päästä vetää eteenpäin, ei , kun tulee vaihdelaatikon pää vastaan. Korkeusuunnassa nivel vähän varaa mutta ei riittävästi. Jos otat tapin pois ja liikutat vaihdekeppiä kait tulee tilaa , mutta säätö kait sitten perseellään vai saako tapin takaisin oikeaan paikkaan T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lähtisikö näin: 1. Vaihteistoon kohdistustappi reikäänsä. 2.vaihdekepin lukitus auki. 3.vaihdekeppiä työnnetään 3.vaihteen suuntaan. Näin pitäisi luiskahtaa irti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juuri noin.

Kepin lukitus on tarpeen vasta siinä vaiheessa, kun siirtäjätangon mutteri kiristetään. Saattaa vaatia vähän kärsivällisyyttä, että saat vaihdekepin "neloselle", kun siirtäjätanko hölkkäsee lähes valtoimenaan vaihteiston siirtäjätangon huulilla 8)

Maptunin puslasarjan lukitustapit ovat kyllä mittatarkkoja. Meidän viiruAerossa kepin säätö oli kerralla oikein, kun molemmat tapit paikoillaan kiristin siirtäjän.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Kiitoksia ohjeista :D Youtubessa noita ohjeita löytyy puslien vaihtamista varten, mutta vähemmän tuohon vivuston yksityiskohtaiseen irroitukseen. Ei muuta kun pihalle, tappi irti ja kolmosta pesään :mrgreen:. Taitaapi Termoksen punaisen kotipaikka ollut joskus täällä Pihlajassa. T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulla ei ollut sopivaa lukitustappia keppirunkoon, niin piti hiukan soveltaa apumiehen kanssa. Eli apulainen piti keppiä kohdallaan kun kiristin. Taisi tokalla kertaa jo löytyä kaikki vaihteet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Nyt alkoi vaihteetkin löytyä vähän nopeammallakin nykäisyllä. Hurttaa vielä sivusuunnassa luvattoman paljon mutta oikea pykälä löytyy aina. Seuraavalla kerralla tekisin :
4 vaihde sisään ja laatikko lukkoon tapilla. Vaihdelaatikon pään tx40 löysäys (hylsy räikkä turhan korkea, L muotoisella torxilla ei ongelmia) mutta jää paikalleen. Kolmiotuen 10mm ruuvit irti ja vaihdekepin puolen 13millin kiristys auki, laattamensseliä väliin että löystyy. Pykälää kolmoselle ja torxi pitää vaihdelaatikon pään paikallaan. Vaihdevivulla saa momenttia enemmän irroittamiseen mitä kaksin käsin yrittää rynkyttää konehuoneessa. toivottavasti vivusto irti vaihekepin päästä. Torxi irti ja vivusto pöydälle.
Takaisin laitettaessa.
Mensselillä 13mm kiristys kunnolla auki, kolmiotuki irti kupista vaihdelaatikon päästä (pyörii muuten edessä ja kiinni missä milloinkin) prikka lähimmäs vaihdelaatikkoa ja vipu Torxin alle(13mm pultti maptunun sarjan mukana) ja kiinni. Ujuttaa 13mm kiristintä vaihteensiirtäjän tappiin, kun huulilla ja tarpeeksi löysätty kepistä kolmosta rynkyttämällä holahtaa perille. Kokeilee että varmasti perillä ja vaihdekeppi lukitus 4 vaihteelle. Kolmiotuki vivun kuppi paikalleen ja pultit kiinni ja lopuksi 13mm kiristys vaihteensiirtäjän päähän. T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kepin alapään helat voisi koittaa vielä vaihtaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jäi mainitsematta, että vaihdoin messinkipuslat samalla, kun koneen jatkoksi vaihtui tehdasuusi vaihdelaatikko.
Ehkäpä siitä syystä säästyin säätöjumpalta ja auto oli heti ajokunnossa, kun kaikki pultit ja mutterit oli kiristetty (ja oljyt loodassa).

Aero oli tosiaan klubilaisella Kokkolassa, kunnes muutti meidän perheeseen Vaasaan :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vivuston kunto on tärkeä juttu. Meillä ei pysynyt 2-vaihde välillä päällä vanhalla vivustolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Alapään heloja yritin googlettaa, meeneekö tuo lähelle :oops:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1014847/
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Manuaali vaihteensiirtäjän messinki puslat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ulkonäkö täsmää. Semmoset hengettömät helat ne on. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin