Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Onko kokemuksia siitä, onko 225/55 liian leveä ja korkea -3cm madalluksen kanssa.Voisi teoriassa aiheuttaa ongelmaa takakaarien kanssa..?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Vanteen koko on aika ratkaiseva tieto.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja 009baas »

17"
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

45mm halkaisijassa eroa ja mittarivirhettä 7km/h. 225/45-17 on nykyään niin halpa ja yleinen koko, etten lähtisi yrittämään.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jos haluut papparenkaat , ota 205/50/17 .

Tietovisakysymys: Mitä se keskimmäinen numero tuossa ilmaisee ? Vain aloittaja saa vastata :D
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja Pakari »

009baas kirjoitti:
La Kesä 06, 2020 10:07
Onko kokemuksia siitä, onko 225/55 liian leveä ja korkea -3cm madalluksen kanssa.Voisi teoriassa aiheuttaa ongelmaa takakaarien kanssa..?
On liian suuri profiili. Madalluksen kanssa ongelmia tuottaa jo koko 225/50/R17. Ottaa kuormattuna joustoissa sisälokasuojiin kiinni takana.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja Haza »

225/45-17 on yleisin ja halvin (17") koko joten sitä kannattaa käyttää

Jos haluaa renkaan kyljen korkeammaksi niin oikea ratkaisu on vaihtaa 16" vanteisiin.
205/50-17 on toki melkein puoli prosenttia suurempi halkaisija, mutta ainakin ednaan pitäisi mahtua myös 235/45-17 jossa olisi sentään 1,2% eroa, se tosin vaatii 7,5" leveän vanteen joka estää melkein kaikkien og9-5 alkuperäisvanteiden käyttämisen
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kaide kirjoitti:
La Kesä 06, 2020 22:00
Jos haluut papparenkaat , ota 205/50/17 .

Tietovisakysymys: Mitä se keskimmäinen numero tuossa ilmaisee ? Vain aloittaja saa vastata :D
Se EI vastaa sun korvan laelta kaljun laelle mitattua matkaa!!

225/45/17 tulee siis pappasaabiin.Kuustoistasilla tonnarissa ne 55 vaan oli mukavat ja ihan tarpeeks profiilia kovempaankin ajoon.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Renkaan korkeus+madallus 225/55 -3cm

Viesti Kirjoittaja Termos »

Haza kirjoitti:
Su Kesä 07, 2020 07:57
225/45-17 on yleisin ja halvin (17") koko joten sitä kannattaa käyttää

Jos haluaa renkaan kyljen korkeammaksi niin oikea ratkaisu on vaihtaa 16" vanteisiin.
205/50-17 on toki melkein puoli prosenttia suurempi halkaisija, mutta ainakin ednaan pitäisi mahtua myös 235/45-17 jossa olisi sentään 1,2% eroa, se tosin vaatii 7,5" leveän vanteen joka estää melkein kaikkien og9-5 alkuperäisvanteiden käyttämisen
Juuri näin. 205/50-17 on pätevä koko femmaan, siis talvirenkaana :) Yksi sarja ajettu loppuun ja seuraava tulee olemaan samaa kokoa.

Ednaan tosiaan mahtuu hyvin 235/45-17 -renkaat, jopa NG-kolkin 7,5" ET 41 vanteilla. Eikös vanhempien femmojen takapää ole samoilla mitoilla, eli pitäisi sopia niihinkin taakse. Keulasta en tiedä, ei ole tullut sovitettua.

Kuvasta ei ikävä kyllä tarkasti näe, että kuinka hyvin yllä oleva kombo täyttää kaaret, kyseessä Aero vakiojousilla ja Koni FSD -iskareilla. Pikkusormi ei mene takarenkaan ja sisälokarin väliin, mutta rengas ei myöskään hinkkaa mihinkään "jouset pohjassa" :lol:

Isohko kuva, laitan linkkinä:
http://www.saunalahti.fi/~hktava/Aero06/Aero8.JPG

Edit: Tuossa näkyy paremmin, P7 Pirelli 235/45-17 -rengas NG-kolkin 7,5" ET 41 vanteella. Ison kuvan Conti SportContact on kanttisemmalla poikkileikkauksella vielä lähempänä muoveja.

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin