P-a viisariongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja artso »

Potilas Og 9-5 ja vaiva on seuraavanlainen: eilen oli käynnistysongelmia ajoon lähtiessä. Puolenkymmenen yrityksen jälkeen jäi käyntiin mutta risteyksiin hiljentäessä meinasi sammua muutaman kerran. Viinalla olen ajanut jo pitemmän aikaa niin ajattelin suuttimien pikeentyneen sen vuoksi. Tankkasin n. 1/2 tankillista 98a etanolin sekaan ja se tuntuikin vähän tasoittavan käyntiä. Tänään oli myös lievempää käynnistysongelmaa mutta lisävaivaksi ilmaantui p-a viisarin holtiton heiluminen täyden ja tyhjän välillä. Välillä jäi puoliväliin ja sitten taas heilui jatkuvasti täysi/ tyhjä välillä. Pientä käymisen epävarmuuttakin esiintyi vauhtia hiljentäessä (taajama-ajoa). Käynnistys- eikä viisariongelmaa ei ole aiemmin esiintynyt. Virtalukko on jo kulunut, voisiko se aiheuttaa ko, ongelmia vai mistä lähtisi vikaa etsimään? Pässi uusittu vasta alumiiniversioon.
9-5 2.3T-00
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

viewtopic.php?p=1250594#p1250594
Olisikohan lähtenyt loiskelevy irti tankista, kun etanoolilla ajelee, lähtee liimauksista irti ja sekoittaa polttoainemittarin. En tiedä onko tuon ikäisessa loiskelevyä, mutta minun aerossani ainakin oli.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko tarkempaa tietoa antaa loiskelevyjen irtoamisen syistä??

etanoliko sitä liottaa ??? vai ????
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

Etanoli ainakin, toiset ovat kirjoitelleen myös kaksitahtiöljyn lisäyksenkin irrottavan tuon.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23967
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm hmm hmm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja artso »

Pitääpä tarkistaa tuo loiskelevy, tuleepa samalla katottua pumpun ja letkun kuntokin.
9-5 2.3T-00
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei se loiskelevy liimalla ole kasattu. Ihan valettu muotoonsa ja aika tekee tehtävänsä ihan bensallakin eli muovi kovettuu ja sitten rajussa aaltoilussa antaa siitä välikannakkeesta yleensä aina periksi.
Sen härvelin voi kiskoa risoineen pois tankista, tuskinpa kukaan on kuullut lisääntynyttä loiskuntaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

viewtopic.php?p=1216994#p1216994
Kyllä loiskelevy on kokonaan valettu yhdeksi kappaleeksi, ja oli minulla melko pehmeääkin vielä, ei sitä olisi muuten saanut kokonaan poiskaan yhtenä kappaleena, sen verran iso kapistus oli. Mutta epäilen että tuo levy on liimalla tankin pohjalla kiinni, tai jollain muulla tavalla, velipojan aero tehtaan biopower -07, pumpunvaihdon yhteydessä oli vielä kiinni pohjassa ja jätettiinkin paikoilleen. Nyt kuitenkin ilmeisesti irti, kun polttoainemittari ei toimi enää luotettavasti, ei mene juuri koskaan alle puolenvälin, vaikka tankki olisi melkein tyhjä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

vesa67 kirjoitti:
Su Kesä 07, 2020 18:41
antaa siitä välikannakkeesta yleensä aina periksi.
Minkälainen rakenne tuo välikannake on?, omasta en löytänyt mitään muuta ylimääräistä tuon loiskelevyn lisäksi.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös sinulla ollut tuolla kuva omasta autosta poistamastasi loiskelevystä?
viewtopic.php?p=1250594#p1250594
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

jus kirjoitti:
Ma Kesä 08, 2020 17:15
Eikös sinulla ollut tuolla kuva omasta autosta poistamastasi loiskelevystä?
viewtopic.php?p=1250594#p1250594
On kyllä, jäi vaan epäselväksi, kuinka tuo on ollut siellä kiinni, kun en nähnyt mittään muuta irtonaista osaa, kuin tuon kuvassa näkyvä loiskelevy. Tuo välikannake on vielä hukassa, ei ole ennen puhuttu muusta kuin liimasta.
Edit 11.6.2020: Kuva poistossa murtuneesta välikannakkeesta, joka oli ehjä vielä ennen sen poistamista tankista.
https://aijaa.com/3YUwYn
Viimeksi muokannut eegas, To Kesä 11, 2020 05:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Välikannakkeella tarkoitin sitä lyhyttä seinämänpätkää joka yhdistää pidemmät sivut toisiinsa. Siis samaa vaaleaa muovia ja sehän on kokonaisuudessaan umpisilmukka jossa välillä yksi lyhempi seinämä. Ja se on aina murtunut irti. Koko höskä on vaan tungettu tankkiin ja myötäilee tankin muotoja jotta pysyisi paikoillaan. Ei siellä liimaa ole.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja mikan »

artso kirjoitti:
Su Kesä 07, 2020 16:40
Pitääpä tarkistaa tuo loiskelevy, tuleepa samalla katottua pumpun ja letkun kuntokin.
Ja loiskelevyä ei löytynyt? Ainakaan mun 00 ja 01 vuosimallin aeroissa ei sellaista ole ollut.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kerrompa tuon oman tapaukseni, kuinka sen tein:
Ostaessani auton viime talvena, myyjä kertoi vaihtaneensa siihen bensapumpun, kysyin heti onnistuiko asennus ilman väkivaltaa, kielsi väkivallan. Kuitenkin autolla kun ajoi noin puoleen väliin tankkia, noin 500km, se sammui ajaessa, eikä lähtenyt käyntiin ennen kuin tankkasi. Olin hommannut jo aikaisemmin uuden punpun ämpäreineen ja aloin vaihtopuuhiin. Letkut ja liitin läksi ehjänä irti, samoin se lukitusrengas. Nostin pumppua ylöspäin ja huomasin että se ei ollut suorassa, vaan n. 45 asteen kulmassa oikealle päin, eli pumpun imupuoli oli tankin keskivaiheilla, siksi ei ottanut tankkia tyhjemmäksi. Olihan siinä mittarin kohokin kokonaan irti, oli kyllä voinut lähteä irrottaessanikin. Kuitenkin metallinen kiinnike oli kokonaan irti pumpusta, oli vaan letkujen varassa. Tuo loiskelevy oli jotenkin tarttunut tuohon pumppuun kiinni ja oli vaikea saada ne erilleen, jotta sain pumpun pois. Sitten käärin hihat ylös, vedin tuon loiskelevyn pois melko väkivaltaisesti, siinä rikkutui tuo välilevy, mutta tuli kokonaan sieltä pois. Sitten laitoin käden kainaloita myöden tankkiin, hapuilin ympäriinsä tankkin, etsien irtonaisia osia ja liimajäämiä pohjasta, en löytänyt mitään muuta kuin puolillaan olevan tankin bensaa. Taskulampullakin tiirailin, eikä silmään näkynyt mitään irtotavaraa. Asensin uuden pumpun ämpäreineen ja heti alkoi bensamittarikin näyttää järkeviä lukemia.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

eegas kirjoitti:
Ti Kesä 09, 2020 09:13
Kerrompa tuon oman tapaukseni, kuinka sen tein:
Ostaessani auton viime talvena, myyjä kertoi vaihtaneensa siihen bensapumpun, kysyin heti onnistuiko asennus ilman väkivaltaa, kielsi väkivallan. Kuitenkin autolla kun ajoi noin puoleen väliin tankkia, noin 500km, se sammui ajaessa, eikä lähtenyt käyntiin ennen kuin tankkasi. Olin hommannut jo aikaisemmin uuden punpun ämpäreineen ja aloin vaihtopuuhiin. Letkut ja liitin läksi ehjänä irti, samoin se lukitusrengas. Nostin pumppua ylöspäin ja huomasin että se ei ollut suorassa, vaan n. 45 asteen kulmassa oikealle päin, eli pumpun imupuoli oli tankin keskivaiheilla, siksi ei ottanut tankkia tyhjemmäksi. Olihan siinä mittarin kohokin kokonaan irti, oli kyllä voinut lähteä irrottaessanikin. Kuitenkin metallinen kiinnike oli kokonaan irti pumpusta, oli vaan letkujen varassa. Tuo loiskelevy oli jotenkin tarttunut tuohon pumppuun kiinni ja oli vaikea saada ne erilleen, jotta sain pumpun pois. Sitten käärin hihat ylös, vedin tuon loiskelevyn pois melko väkivaltaisesti, siinä rikkutui tuo välilevy, mutta tuli kokonaan sieltä pois. Sitten laitoin käden kainaloita myöden tankkiin, hapuilin ympäriinsä tankkin, etsien irtonaisia osia ja liimajäämiä pohjasta, en löytänyt mitään muuta kuin puolillaan olevan tankin bensaa. Taskulampullakin tiirailin, eikä silmään näkynyt mitään irtotavaraa. Asensin uuden pumpun ämpäreineen ja heti alkoi bensamittarikin näyttää järkeviä lukemia.
Loiskelevyjä ei ole kasattu liimalla, kuten sinulle on aiemmin kerrottu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin