P-a viisariongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

Pakari kirjoitti:
Ti Kesä 09, 2020 10:58
eegas kirjoitti:
Ti Kesä 09, 2020 09:13
Kerrompa tuon oman tapaukseni, kuinka sen tein:
Ostaessani auton viime talvena, myyjä kertoi vaihtaneensa siihen bensapumpun, kysyin heti onnistuiko asennus ilman väkivaltaa, kielsi väkivallan. Kuitenkin autolla kun ajoi noin puoleen väliin tankkia, noin 500km, se sammui ajaessa, eikä lähtenyt käyntiin ennen kuin tankkasi. Olin hommannut jo aikaisemmin uuden punpun ämpäreineen ja aloin vaihtopuuhiin. Letkut ja liitin läksi ehjänä irti, samoin se lukitusrengas. Nostin pumppua ylöspäin ja huomasin että se ei ollut suorassa, vaan n. 45 asteen kulmassa oikealle päin, eli pumpun imupuoli oli tankin keskivaiheilla, siksi ei ottanut tankkia tyhjemmäksi. Olihan siinä mittarin kohokin kokonaan irti, oli kyllä voinut lähteä irrottaessanikin. Kuitenkin metallinen kiinnike oli kokonaan irti pumpusta, oli vaan letkujen varassa. Tuo loiskelevy oli jotenkin tarttunut tuohon pumppuun kiinni ja oli vaikea saada ne erilleen, jotta sain pumpun pois. Sitten käärin hihat ylös, vedin tuon loiskelevyn pois melko väkivaltaisesti, siinä rikkutui tuo välilevy, mutta tuli kokonaan sieltä pois. Sitten laitoin käden kainaloita myöden tankkiin, hapuilin ympäriinsä tankkin, etsien irtonaisia osia ja liimajäämiä pohjasta, en löytänyt mitään muuta kuin puolillaan olevan tankin bensaa. Taskulampullakin tiirailin, eikä silmään näkynyt mitään irtotavaraa. Asensin uuden pumpun ämpäreineen ja heti alkoi bensamittarikin näyttää järkeviä lukemia.
Loiskelevyjä ei ole kasattu liimalla, kuten sinulle on aiemmin kerrottu.
Kyllä tuon olen alusta lähtien tiennyt, että loiskelevy on yksi valukappale, siitähän tässä ei olekaan kysymys, vaan millä tuo loiskelevy on tankin pohjassa ollut kiinni, ei ole murtumajälkiä eikä liimajäämiä.
viewtopic.php?p=1251399#p1251399
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Avatar
artso
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:05
Paikkakunta: Oulu

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja artso »

Kun tankkasin tankin täyteen mittari rauhoittui. On pari päivää toiminut ihan normisti. Odottelen tankin vajumista puolivälin tienoille alkaako oireet uudelleen. En vielä siis ole tankkiin kurkistanut sen täynnäolon vuoksi. En tiedä onko autossani loiskelevyä mutta jos semmoinen on niin villi arvaukseni on että se oli irronnut ja jotenkin tarttunut kohoon ja häiriköi sitä. Mutta tämä selviää sitten kun tankki vajenee riittävästi ja tutkin sen. Se vienee aikaa sillä SAABithan ovat tunnetusti pieniruokaisia.. :D
9-5 2.3T-00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

eegas kirjoitti:
Ti Kesä 09, 2020 11:09
Pakari kirjoitti:
Ti Kesä 09, 2020 10:58
eegas kirjoitti:
Ti Kesä 09, 2020 09:13
Kerrompa tuon oman tapaukseni, kuinka sen tein:
Ostaessani auton viime talvena, myyjä kertoi vaihtaneensa siihen bensapumpun, kysyin heti onnistuiko asennus ilman väkivaltaa, kielsi väkivallan. Kuitenkin autolla kun ajoi noin puoleen väliin tankkia, noin 500km, se sammui ajaessa, eikä lähtenyt käyntiin ennen kuin tankkasi. Olin hommannut jo aikaisemmin uuden punpun ämpäreineen ja aloin vaihtopuuhiin. Letkut ja liitin läksi ehjänä irti, samoin se lukitusrengas. Nostin pumppua ylöspäin ja huomasin että se ei ollut suorassa, vaan n. 45 asteen kulmassa oikealle päin, eli pumpun imupuoli oli tankin keskivaiheilla, siksi ei ottanut tankkia tyhjemmäksi. Olihan siinä mittarin kohokin kokonaan irti, oli kyllä voinut lähteä irrottaessanikin. Kuitenkin metallinen kiinnike oli kokonaan irti pumpusta, oli vaan letkujen varassa. Tuo loiskelevy oli jotenkin tarttunut tuohon pumppuun kiinni ja oli vaikea saada ne erilleen, jotta sain pumpun pois. Sitten käärin hihat ylös, vedin tuon loiskelevyn pois melko väkivaltaisesti, siinä rikkutui tuo välilevy, mutta tuli kokonaan sieltä pois. Sitten laitoin käden kainaloita myöden tankkiin, hapuilin ympäriinsä tankkin, etsien irtonaisia osia ja liimajäämiä pohjasta, en löytänyt mitään muuta kuin puolillaan olevan tankin bensaa. Taskulampullakin tiirailin, eikä silmään näkynyt mitään irtotavaraa. Asensin uuden pumpun ämpäreineen ja heti alkoi bensamittarikin näyttää järkeviä lukemia.
Loiskelevyjä ei ole kasattu liimalla, kuten sinulle on aiemmin kerrottu.
Kyllä tuon olen alusta lähtien tiennyt, että loiskelevy on yksi valukappale, siitähän tässä ei olekaan kysymys, vaan millä tuo loiskelevy on tankin pohjassa ollut kiinni, ei ole murtumajälkiä eikä liimajäämiä.
viewtopic.php?p=1251399#p1251399
No ei se ainakaan liimalla ole ollut. Mietis nyt itekkin asiaa tovi... Polttoaineupotuksessa ei käytetä mitään liimoja, koska polttoaineet liuottavat liimat hyvin nopeasti. Nyt on kyse siitä, että loiskelevyjen on kestettävä siellä vuosia tai jopa vuosikymmeniä, niin liimattu niitä tehtaan jäljiltä ei varmasti ole. Ymmärtääkseni käytetty termi "kasaus" pitää sisällään mös sen pohjakiinnityksen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: P-a viisariongelma

Viesti Kirjoittaja eegas »

viewtopic.php?p=1216994#p1216994
Olen miettinyt ja lukenut tovin......
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin