Bypass -> cps -> ahdin -> mikäs vielä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nyyppa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 26, 2009 14:31
Paikkakunta: Varkaus

Bypass -> cps -> ahdin -> mikäs vielä?

Viesti Kirjoittaja nyyppa »

Terve.
Viimeksi käynyt vuonna 2009 ja taas olen täällä. :roll:
Ostin tänään - 02 vuoden 9-5 2.3t:n.
Bypass venttiilistä on kalvo paskana. Osanro rikkinäisessä on 0280142110.
Ehjänä vaihtoosana löytyisi Osanro 0280142103 (ilmeisesti ng900 peräisin).
Onko näillä nyt jtn seksuaalista merkitystä ulkoapäin ovat ainakin hyvin saman näköiset :D
Boschin tekeleitä molemmat. Eli voinko lyödä vaihto-osana paikalleen ja paremmalla ajalla ostaa oikean alk.peräisen?
Ja alipaineletku menee bassilta suoraan kaasuläppäkoteloon, ilmeisesti pitäisi mennä magventtiilin keulaan päin osoittavaan lähtöön?
Magventtiilin oikealta olevasta lähdöstä letku ei päädy minnekään kiinni...

Auttakee!
Viimeksi muokannut nyyppa, Ma Heinä 13, 2020 21:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 900
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Bosch bypass venttiilien erot

Viesti Kirjoittaja Pee »

Osanumeron kun laittaa google hakuun...

https://www.rendcarparts.com/saab/parts ... rd4441895a

Tuon mukaan passeli myös 9-5:seen.

Bypass alipaineletkun oikea sijainti.
http://i680.photobucket.com/albums/vv16 ... iagram.jpg
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bosch bypass venttiilien erot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siitä on se magneettiventtiili sitten ohitettu. Mie jouduin sen tempun tekemään, kun katkesi letkun nippa. Vanhemmissa Saabeissa tuo onkin suoraan imusarjaan kytkettynä. Magneettiventtiili käsittääkseni estää "pöllön huhuilu" - ääniä ja kai se moottorin ecu ohjaili toimintaa muullakin tapaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nyyppa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 26, 2009 14:31
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bosch bypass venttiilien erot

Viesti Kirjoittaja nyyppa »

Kiitän.
Laina venttiilillä meni 1600km Lapissa ilman ongelmia ja uusi tulikin jo Maptunilta. Eilen teki temput ja hyytyi Saab Kuopioon. Jäähdyttelyn ja foorumin selailun aikana totesin että vika on kampiakselin asento anturissa.
2h auto parkissa ja ajoin kotia Varkauteen.

No eikun tänään Mikkelistä hakemaan anturia. Varusteina jäähdytyspray ja 3 litraa vettä mitä voi heitellä pakosarjan välistä anturin päälle tarvittaessa.

No Mikkeliin päästiinkin muutaman pysähdyksen taktiikalla ja juuri motonetin kohdille 5-tien varteen hyytyen. Ei muuta kun osaa hakemaan ja perhe mäkkäriin syömään.
Takaisin autolle, laiskasti käyntiin ja ahdoilla näkyy savua. 10km pääsin kotia kohti ja taas puutuu tien sivuun. Nyt tottuneesti jäähdyttelen ja katson öljytikkua: hyvä että kastuu vaikka kippasin eilen öljyä koneeseen...

Veikkauksia?

Onko ahdin antanut hiljalleen ja sotkenut öljyä palotilaan ja antautui lopullisesti nyt?

Vai onko se anturi paskana Ja perus hyvällä tuurilla laukes ahdin varaosan haku reissulla?

Kaikki oireet mitä eilen viittasi siihen anturiin.

Ja autohan oli 2.3t. Rullattu 400tkm huonolle puolelle jonkun matkaa...

Ja vielä Volvo kyyti piti kotiin pummia...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minulla on yhden kerran mennyt ahdin ihan romuksi. Öljyä hävisi litra 300km:llä. Eli kyllä se voi mennä ihan yhdellä kiihdytyksellä loppuun. Öljyt menee ahtoputkeen ja voi tulla hyökyaaltona ahtoputkesta imusarjaan. Karuimmillaan se öljyn määrä on niin iso, että kiertokanki on banaani sen jälkeen. Suosittelen siis irroittamaan putken IC:n vasemmasta päästä (katsottuna ajosuunnassa) ja valuttamalla mahdollisen öljyn ulos. Imucobran irroitus ahtimesta ja välyksien tarkastus lienee paikallaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nyyppa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 26, 2009 14:31
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja nyyppa »

Coolerista tuli ehkä joku desi öljyä ulos. Mutta Cobran kun otti irti ja puhelimen kameralla kuvasin pienen tarkastusvideon ahtimen sisältä:
phpBB [video]


Eli uutta puhallinta etsimään. Olipahan tilaa ainakin vaihtaa se asentoanturi kun repi ahtimen pois tieltä...
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Onpas tutun näköstä hommaa :D. Meän femmasta ahdin antautu lopullisesti viime kesänä kun kävin koestamassa tuoretta biopower päivitystä. Ostin samanlaisen Garretin Maptunilta, muistaakseni abaut 430€ asennussarjan (pinnapulttia, prikkaa, tiivistettä) kanssa ovelle tuotuna. Öljyähän se oli falskannut jo pitempään että siinä mielessä oli vain ajan kysymys.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
nyyppa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 26, 2009 14:31
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja nyyppa »

Jep. :D No nyt on tarjouskyselyt vetämässä. Katsotaan mihin päädytään. Onneksi odotellessa on puuhaa mm välijäähyn sisäpesu... :roll: Öljypohja pitää vielä käyttää alhaalla. Auto kerkes sen viikon olemaan ennenkuin laukeis, niin samalla kattoo perus hommat läpi...
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

nyyppa kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 22:53
Jep. :D No nyt on tarjouskyselyt vetämässä. Katsotaan mihin päädytään. Onneksi odotellessa on puuhaa mm välijäähyn sisäpesu... :roll: Öljypohja pitää vielä käyttää alhaalla. Auto kerkes sen viikon olemaan ennenkuin laukeis, niin samalla kattoo perus hommat läpi...
Eiks kannattais hakea ihan Saabin marmorilta Mitsun TD04:nen a 575 egee - samalla sit vaihdat imukobran - ja päivität täyspaine aeroksi,,,? Ihan ystävällisenä neuvona: ota se imukobra Saabilta - itse ostin tarvikkeen tunnetulta Ruåtsalaiselta kaupalta ja huohotuksen vinyyliletkun pikakiinnitys ei oikein istu paikallaan.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyvin vetää persdynon perusteella pelkän Mitsun ja softan päivitykselläkin. Oma ääni kanssa Mitsulle. Garretin kanssa kun ei voi tietää, milloin se kajahtaa uudelleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Mertmi kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 10:14
Hyvin vetää persdynon perusteella pelkän Mitsun ja softan päivitykselläkin. Oma ääni kanssa Mitsulle. Garretin kanssa kun ei voi tietää, milloin se kajahtaa uudelleen.
Se Garretin imukobra ei käy Mitsun kanssa, kaulojen pituudessa on ratkaisevien millien ero - tai pitää patentoida - siksi vaihto ;-) Miten sie sait sen sopimaan?

Mutta tuo GT - Mitsu päivitys sitten vaatii tosiaan softausta, muutoin auto on ajettavissa mutta etenkin ~satasen vauhdissa kuminauhamainen.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan se oli bolt on. Ne käy ristiin. Olen kaksi vaihtanut. Toisesta vaihdoin myös vesiputket. Jos käyttää Garretin putkia, pitää hankkia Mitsuun käyvät banjoruuvit ja uudet kupariprikat. Garretin putkilla joutuu vähän väkivaltaa käyttämään. Mitsusta on kaksi mallia, lyhyt ja pitkäkaulainen. Voisiko tuohon liittyä se kertomasi ero?

Ps.Biltemasta saa halvalla tiivistesarja gt17:lle 79-760
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nyyppa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 26, 2009 14:31
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja nyyppa »

No nyt on turbo vaihdettu. Tuli ihan samanlainen Garrett, koska pitäähän elämässä jännitystä olla. Öljypohjan putsailin samalla ja katoin sieltä suunnalta perus hommat läpi.

Nyt yövuoron jäljiltä laitoin nesteet sisään ja sehän lähti jopa käytiinkin! Mutta...
Etuvalot on nyt hävinneet johonkin. Ei toimi pitkät, ei lyhyet eikä parkit. Kokeilin valokytkimen jokaisessa asennossa. Pitkien merkkivalo syttyy, mutta valot ei.
Etuvalot piti käyttää irti, että sai välijäähyn irti.
Mitäs nyt olen mennyt kusemaan siinä irrotuksessa? :D

Edit. Ens kerralla muistaa painaa ne valojen liittimien punaset lirpakkeet pohjaan... :oops: :lol:

No nyt enään pitää saada naitettua Radio takaisin autoon, kun akun irrotuksen jälkeen kertoo vaan Radio codea.
nyyppa
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Maalis 26, 2009 14:31
Paikkakunta: Varkaus

Re: Bypass -> cps -> ahdin -> mikäs vielä?

Viesti Kirjoittaja nyyppa »

Noniin 150km iloa riitti kun kaupungissa rauhassa ajeli. Tänä aamuna lapset hoitoon, muija töihin ja ite kiireellä kohti omaa duunia.
Täyskaasukiihdytys, vauhtia sen verran että saa kortin pitää, ja muutaman kilometrin pääsi kunnes alkoi taas sama vanha hyytyminen CE valon iloisesti välillä välkkyen -> auto tien sivuun, tupakka suuhun ja konepelti auki. Kaikki letkut on paikallaan yms.

Konepelti kiinni ja auto käyntiin. Ajelin hissukseen kotia vaihtamaan mopon alle, ja n. 30min myöhässä saavunkin jo työpaikalle.

Mitäs tässä seuraavaksi kannattaa katella.
CE-valo ei jää palamaan. K-akselin anturi uusi, ahdin uusi, bypass uusi.
Kasetilla ikää alkaa jo olemaan 8 vuotta ja x-määrä kilometrejä, voiko se aiheuttaa tuollaisia kuolemisia maantienopeuksista?

Vai voiko bensapuolella olla jtn ongelmaa mikä saa auton sammumaan. Tankki on kohtuu vajaana tällä hetkellä...

Ei lähe nyt yhtään kivasti taas Saabin omistaminen...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Bosch bypass venttiilien erot (ongelma ratkesi. Nyt uudet ongelmat cps:n ja ahtimen kanssa.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

nyyppa kirjoitti:
Ke Heinä 08, 2020 05:04
No nyt on turbo vaihdettu. Tuli ihan samanlainen Garrett, koska pitäähän elämässä jännitystä olla. Öljypohjan putsailin samalla ja katoin sieltä suunnalta perus hommat läpi.

Nyt yövuoron jäljiltä laitoin nesteet sisään ja sehän lähti jopa käytiinkin! Mutta...
Etuvalot on nyt hävinneet johonkin. Ei toimi pitkät, ei lyhyet eikä parkit. Kokeilin valokytkimen jokaisessa asennossa. Pitkien merkkivalo syttyy, mutta valot ei.
Etuvalot piti käyttää irti, että sai välijäähyn irti.
Mitäs nyt olen mennyt kusemaan siinä irrotuksessa? :D

Edit. Ens kerralla muistaa painaa ne valojen liittimien punaset lirpakkeet pohjaan... :oops: :lol:

No nyt enään pitää saada naitettua Radio takaisin autoon, kun akun irrotuksen jälkeen kertoo vaan Radio codea.
Moottoritilassa on sulakeboxi ja luultavasti sieltä on kuuluisa ”oranssi rele” poksahtanut;ohjaa valoja.
Itse vein sen tv ja radiohioltoliikkeesern ja tinasivat juotokset ootellessa uusiks.
Tai sitten hommaat marmorilta tai pcs jyväskylältä uuden...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin