Hei! Ohjaustehostin öljy on musta, ja ei ole tietoja mitä sorttia siellä on. Voinko poistaa kotikonstein silloin tällöin osa ja lisätä samma määrä tietty ilman riskiä että tulisi ilmaa systeemiin. Tiedän kyllä mitkä sortit sinne passa. Chf 202,chf 11s.
Eli voiko niitä sekoittaa keskenään?
9-5 2,3t - 03
Ohjaustehostin öljy
Re: Ohjaustehostin öljy
Tästä ohje jonka tein kokeilun jälkeen: viewtopic.php?f=14&t=190956
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Ohjaustehostin öljy
Kannattaa ehdottomasti huuhdella kaikki vanha pois ja uudet oikeat öljyt tilalle. Olen omaan 9-5:een tuon tehnyt. En ihan samaan malliin kuin SuoTimon ohjeissa. Homma ei ole niin paha kuin mitä voisi ohjeiden pituudesta päätellä. Aika suoraviivainen juttu, eikä siinä edes mene kovin kauan.
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Ohjaustehostin öljy
Kiitoksia viesteistä!
Re: Ohjaustehostin öljy
Sen verran tuli tähän liittyen omakohtaista, kun talvella vaihdoin pumpun kahdesti ( ), että yksin touhutessa tuo tyhjennys ja huuhtelu on aika kätevä tehdä porakoneella pyörittämällä. Tässä hommassa siis lähtökohtana on se, että käyttöhihna on valmiiksi pois pumpun päältä, muussa tapauksessa touhusta ei saa helpotusta, eikä siinä ole muutenkaan tolkkua. Edelleen, jos kone on tunkin nokassa, ylätuki poistettu ja IMMu siirretty autonmitan päähän turvaan, moottorin starttailu onkin jo astetta vaivalloisempaa.
Olin pahaksi onneksi juuri hävittänyt NG-kolkista poisvaihdetun moniurahihnan, joka olisi ollut n. 3-4 kertaa femman hihnaa lyhyempi, mutta onnistui se 9-5:nkin hihnalla, kun vain piti käsiä tarpeeksi ylhäällä. Irtonainen hihna siis pumpun siivapyörän ympäri, mutta loppuosa hihnasta osoittamaan yläviistoon eteenpäin. Sinne porakone väliin ja käsivarsilla kiristys sopivalle etäisyydelle (ei ole kovin tarkkaa). Tämä etäisyys ja korkeus oli siis palttiarallaa avatun konepellin etureunan tasalla. Kävi ilmi, että pelkkä porakoneen istukan ulkopinta pyörittää tuota pumppua aika vinhasti, eli porakoneeseen ei ole tarvista virittää mitään käyttöpyörää kiinni. Porakonetta kallistelemalla löytyy myös asento, jossa hihna pysyy istukan päällä, eikä putoa etukautta maahan tai takakautta ranteille.
Kikan juju oli se, että ei tarvinnut lähteä välillä työmaalta kabiiniin starttailemaan, joten näköyhteys hommaan säilyy koko ajan. Pystyy siis valvomaan, että uusi liemi riittää säiliössä ja että vanha liemi poistuu asianmukaisesti astiaan. Lisäksi siinä tapauksessa, että piiri hörppää ilmaa, ei tilanne ole niin häiritsevä, kun kierrokset on alhaisempia ja pumpun käyttöaika lyhyempi. (Toki se pumppu sitten kuitenkin startatessa parkuu, kunnes ilma poistuu järjestelmästä..) Liemi kiertää piirissä melkein samaa vauhtia kuin moottoria käyttämällä, joten piirin tyhjentymisajassa/nesteen vaihtumisajassa ei juuri eroa synny.
Toki kaverista on tässäkin tavassa etua, vaikka nyt uuden nesteen riittävyydestä huolehtimisessa, mutta ilmankin kaveria pysyi tuntu, että tilanne on koko ajan hanskassa.
Olin pahaksi onneksi juuri hävittänyt NG-kolkista poisvaihdetun moniurahihnan, joka olisi ollut n. 3-4 kertaa femman hihnaa lyhyempi, mutta onnistui se 9-5:nkin hihnalla, kun vain piti käsiä tarpeeksi ylhäällä. Irtonainen hihna siis pumpun siivapyörän ympäri, mutta loppuosa hihnasta osoittamaan yläviistoon eteenpäin. Sinne porakone väliin ja käsivarsilla kiristys sopivalle etäisyydelle (ei ole kovin tarkkaa). Tämä etäisyys ja korkeus oli siis palttiarallaa avatun konepellin etureunan tasalla. Kävi ilmi, että pelkkä porakoneen istukan ulkopinta pyörittää tuota pumppua aika vinhasti, eli porakoneeseen ei ole tarvista virittää mitään käyttöpyörää kiinni. Porakonetta kallistelemalla löytyy myös asento, jossa hihna pysyy istukan päällä, eikä putoa etukautta maahan tai takakautta ranteille.
Kikan juju oli se, että ei tarvinnut lähteä välillä työmaalta kabiiniin starttailemaan, joten näköyhteys hommaan säilyy koko ajan. Pystyy siis valvomaan, että uusi liemi riittää säiliössä ja että vanha liemi poistuu asianmukaisesti astiaan. Lisäksi siinä tapauksessa, että piiri hörppää ilmaa, ei tilanne ole niin häiritsevä, kun kierrokset on alhaisempia ja pumpun käyttöaika lyhyempi. (Toki se pumppu sitten kuitenkin startatessa parkuu, kunnes ilma poistuu järjestelmästä..) Liemi kiertää piirissä melkein samaa vauhtia kuin moottoria käyttämällä, joten piirin tyhjentymisajassa/nesteen vaihtumisajassa ei juuri eroa synny.
Toki kaverista on tässäkin tavassa etua, vaikka nyt uuden nesteen riittävyydestä huolehtimisessa, mutta ilmankin kaveria pysyi tuntu, että tilanne on koko ajan hanskassa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Ohjaustehostin öljy
Miksi kikkailla porakoneella, kun systeemi vaihtaa nesteet pelkästään kääntelemällä ohjauspyörää laidasta toiselle - koneen ei tarvitse olla käynnissä... Tuon linkkaamani ohjeen kirjoitin ihan sen tähden, koska mulla eikä lähipiirillä ollut havaintoakaan että nesteet voi vaihtaa noinkin...
Noh tietysti jos haluaa vaihtaa vaikka renkaat maassa tuo porakonekikkailu voi olla helpompi kun ei tartte ruista ranteeseen...
Noh tietysti jos haluaa vaihtaa vaikka renkaat maassa tuo porakonekikkailu voi olla helpompi kun ei tartte ruista ranteeseen...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86