P1301, P1181 ja usvaa putkesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

P1301, P1181 ja usvaa putkesta

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Morjens,

Pitkään on auto 2000 vm. aero antanut vikakoodia P1181 satunnaisesti. Tarkoitan siis, että esim. kerran kuukaudessa vikakoodi ilmennyt ja nollauksen jälkeen pysynyt poissa pitkäänkin.

Noin kaksi-kolme viikkoa sitten huomasin maantiellä ajaessa että ihan vähän tasakaasulla nypytti hetken, mutta sitten sekin loppui. Viikko siitä taas hieman tuntui nykivän 80 nopeudessa. Tyhjäkäynti oli myös vähän epätasaista joskus, mutta suurimman osan ajasta ihan normaalia ja tasaista

Sitten ihan muutama päivä takaperin vikakoodi ilmestyi taas taululle kun pysähdyin valoristeykseen ja sitä ennen oli juuri nykinyt. Kävin nollaamassa vikakoodin, nykiminen jatkui voimakkaampana ja vikakoodi palasi pian. Sitten nollaus ei auttanutkaan enää vaan vikakoodi tuli lähes välittömästi aina ajaessa, mutta nykiminen poistui. Joten ajattelin että vihdoin se jokin mikä on ollut hajoamassa on hajonnut

Tänään irrotin konehuoneesta joitain asioita vikaa etsiessäni.
- MAF on uusi, ihan kunnossa ja puhdas, vastaa myös normaalisti OBD:n kautta luettuihin arvoihin
- molemmat o2-arvot myös reagoi normaalisti joten en usko lambdavikaan
- kaasuläpän asento näyttää OBD:n kautta oikein, samoin sytytysennakko
- tulpat on ok, 1 ja 3 sylinterien tulpat hieman tummemmat kuin 2 ja 4 mutta ei huomattavaa eroa
- ei imuvuotoja, testasin paineilmalla normaaliin tapaan
- jonkun verran öljyä mm. kaasuläpän kotelon reunoilla mutta ei mitenkään hälyttävän paljoa mielestäni

Käynnistin auton ennen remonttia ja kaikki toimi normaalisti, tyhjäkäynti oli tasainen ja vedot tallella yms.

Availun jälkeen laitoin kaiken kasaan ja lähdin koeajolle. Ensin kaikki ihan ok, mutta maantielle lähtiessä ei nostanutkaan ahtopainetta, check engine vilkkui ja taustapeilistä näkyi hyvin paksu usva. Ajelin kotiin ja aina kaasuttaessa jumalaton usva putkesta mutta muuten tuntuu ihan hyvältä ja normaalilta, mitä nyt ei niitä ahtoja nosta niin tehoton. Vikakoodi oli P1301 eli ilmeisesti sytytyskatkoksia, imusarjan päälle oli ilmestynyt öljyä melko paljon ja näytti siltä että koneöljyn täyttöputken juuresta olisi sitä työntänyt, mutta paha sanoa. Usva on kitkerää ja savuista, melko selvää öljyn polttoa

Onko hyviä veikkauksia mitä olisi mennyt?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Erittäin selkeä turborikko tai vaihtoehtoisesti " mäntäpistiäinen". Turbon putket irti ja akselia heiluttelemaan. Coolerin putki kuskin puolelta pois ja hoplaa , sieltä saattaa tulla litra öljyä .

Jollekin on joskus käynyt niin että siinä availlessa on mennyt 10mm hylsy cobrasta ahtimeen ja ekalla kiihdytyksellä selvisi missä se on :-)
Avatar
YlimysN
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Loka 04, 2019 16:40

Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta

Viesti Kirjoittaja YlimysN »

Kaide kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 19:54
Erittäin selkeä turborikko tai vaihtoehtoisesti " mäntäpistiäinen". Turbon putket irti ja akselia heluttelemaan. Coolerin putki kuskin puolelta pois ja hoplaa , sieltä saattaa tulla litra öljyä .
No kävin vilkaisemassa niin imuputkisto ihan öljyssä, mutta kone myös huohottaa jonkin verran. Ehkä normaalin verran. Pitääpä tutkia, ties vaikka olis molemmat

Olisko viallinen turbo saanut aikaan tuota P1181 vikakoodia vai olisiko aiemmat oireet olleet jotain eri ongelmaa? Laihaa seosta se silloin taitaa herjailla
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

YlimysN kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 20:20
Kaide kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 19:54
Erittäin selkeä turborikko tai vaihtoehtoisesti " mäntäpistiäinen". Turbon putket irti ja akselia heluttelemaan. Coolerin putki kuskin puolelta pois ja hoplaa , sieltä saattaa tulla litra öljyä .
No kävin vilkaisemassa niin imuputkisto ihan öljyssä, mutta kone myös huohottaa jonkin verran. Ehkä normaalin verran. Pitääpä tutkia, ties vaikka olis molemmat

Olisko viallinen turbo saanut aikaan tuota P1181 vikakoodia vai olisiko aiemmat oireet olleet jotain eri ongelmaa? Laihaa seosta se silloin taitaa herjailla
Kun kone käy öljyllä niin seos on pielessä, se on varma se . Turbo siellä on rikki , ainakin tällä hetkellä. Ne aikaisemmat vikakoodit on voineet olla jotain muuta . Kun vaihdat ahtimen niin muistat vaan tyhjentää coolerin öljystä. Just yhden tein ja coolerissa oli 1,5 litraa öljyä :-) Silti ekat 10km heittää rankkaa savutusta ahtimen vaihdon jälkeen
Viimeksi muokannut Kaide, Ti Heinä 07, 2020 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei kone saa näkyvästi huohottaa. Turbovika ei myöskään omien tietojen mukaan aiheuta öljyn puskemista öljyntäyttökorkin kautta. Toisaalta pahasti savuttavillakin koneilla joissa on ahtimet olleet kunnossa on ahtimen putket olleet puhtaita.

Jos turbossa ei järkyttäviä välyksiä niin kyllä se taitaa olla puristusmittauksen paikka.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Bapsu kirjoitti:
Ti Heinä 07, 2020 21:10
Ei kone saa näkyvästi huohottaa. Turbovika ei myöskään omien tietojen mukaan aiheuta öljyn puskemista öljyntäyttökorkin kautta. Toisaalta pahasti savuttavillakin koneilla joissa on ahtimet olleet kunnossa on ahtimen putket olleet puhtaita.

Jos turbossa ei järkyttäviä välyksiä niin kyllä se taitaa olla puristusmittauksen paikka.
Kun männän päälle menee kamala kasa öljyä niin kyllä siitä osa puristuu männänrenkaiden ohi alakertaan ja korkista ulos. Jokainen turbovammainen auto on savuttanut pahasti öljykorkin kautta kun ottaa korkin pois. Tämä siis varsinkin Saabissa jossa se öljyntäyttö menee suoraan mäntien alle
Vastaa Viestiin