Morjens,
Pitkään on auto 2000 vm. aero antanut vikakoodia P1181 satunnaisesti. Tarkoitan siis, että esim. kerran kuukaudessa vikakoodi ilmennyt ja nollauksen jälkeen pysynyt poissa pitkäänkin.
Noin kaksi-kolme viikkoa sitten huomasin maantiellä ajaessa että ihan vähän tasakaasulla nypytti hetken, mutta sitten sekin loppui. Viikko siitä taas hieman tuntui nykivän 80 nopeudessa. Tyhjäkäynti oli myös vähän epätasaista joskus, mutta suurimman osan ajasta ihan normaalia ja tasaista
Sitten ihan muutama päivä takaperin vikakoodi ilmestyi taas taululle kun pysähdyin valoristeykseen ja sitä ennen oli juuri nykinyt. Kävin nollaamassa vikakoodin, nykiminen jatkui voimakkaampana ja vikakoodi palasi pian. Sitten nollaus ei auttanutkaan enää vaan vikakoodi tuli lähes välittömästi aina ajaessa, mutta nykiminen poistui. Joten ajattelin että vihdoin se jokin mikä on ollut hajoamassa on hajonnut
Tänään irrotin konehuoneesta joitain asioita vikaa etsiessäni.
- MAF on uusi, ihan kunnossa ja puhdas, vastaa myös normaalisti OBD:n kautta luettuihin arvoihin
- molemmat o2-arvot myös reagoi normaalisti joten en usko lambdavikaan
- kaasuläpän asento näyttää OBD:n kautta oikein, samoin sytytysennakko
- tulpat on ok, 1 ja 3 sylinterien tulpat hieman tummemmat kuin 2 ja 4 mutta ei huomattavaa eroa
- ei imuvuotoja, testasin paineilmalla normaaliin tapaan
- jonkun verran öljyä mm. kaasuläpän kotelon reunoilla mutta ei mitenkään hälyttävän paljoa mielestäni
Käynnistin auton ennen remonttia ja kaikki toimi normaalisti, tyhjäkäynti oli tasainen ja vedot tallella yms.
Availun jälkeen laitoin kaiken kasaan ja lähdin koeajolle. Ensin kaikki ihan ok, mutta maantielle lähtiessä ei nostanutkaan ahtopainetta, check engine vilkkui ja taustapeilistä näkyi hyvin paksu usva. Ajelin kotiin ja aina kaasuttaessa jumalaton usva putkesta mutta muuten tuntuu ihan hyvältä ja normaalilta, mitä nyt ei niitä ahtoja nosta niin tehoton. Vikakoodi oli P1301 eli ilmeisesti sytytyskatkoksia, imusarjan päälle oli ilmestynyt öljyä melko paljon ja näytti siltä että koneöljyn täyttöputken juuresta olisi sitä työntänyt, mutta paha sanoa. Usva on kitkerää ja savuista, melko selvää öljyn polttoa
Onko hyviä veikkauksia mitä olisi mennyt?
P1301, P1181 ja usvaa putkesta
Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta
Erittäin selkeä turborikko tai vaihtoehtoisesti " mäntäpistiäinen". Turbon putket irti ja akselia heiluttelemaan. Coolerin putki kuskin puolelta pois ja hoplaa , sieltä saattaa tulla litra öljyä .
Jollekin on joskus käynyt niin että siinä availlessa on mennyt 10mm hylsy cobrasta ahtimeen ja ekalla kiihdytyksellä selvisi missä se on
Jollekin on joskus käynyt niin että siinä availlessa on mennyt 10mm hylsy cobrasta ahtimeen ja ekalla kiihdytyksellä selvisi missä se on
Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta
No kävin vilkaisemassa niin imuputkisto ihan öljyssä, mutta kone myös huohottaa jonkin verran. Ehkä normaalin verran. Pitääpä tutkia, ties vaikka olis molemmat
Olisko viallinen turbo saanut aikaan tuota P1181 vikakoodia vai olisiko aiemmat oireet olleet jotain eri ongelmaa? Laihaa seosta se silloin taitaa herjailla
Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta
Kun kone käy öljyllä niin seos on pielessä, se on varma se . Turbo siellä on rikki , ainakin tällä hetkellä. Ne aikaisemmat vikakoodit on voineet olla jotain muuta . Kun vaihdat ahtimen niin muistat vaan tyhjentää coolerin öljystä. Just yhden tein ja coolerissa oli 1,5 litraa öljyä Silti ekat 10km heittää rankkaa savutusta ahtimen vaihdon jälkeenYlimysN kirjoitti: ↑Ti Heinä 07, 2020 20:20No kävin vilkaisemassa niin imuputkisto ihan öljyssä, mutta kone myös huohottaa jonkin verran. Ehkä normaalin verran. Pitääpä tutkia, ties vaikka olis molemmat
Olisko viallinen turbo saanut aikaan tuota P1181 vikakoodia vai olisiko aiemmat oireet olleet jotain eri ongelmaa? Laihaa seosta se silloin taitaa herjailla
Viimeksi muokannut Kaide, Ti Heinä 07, 2020 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta
Ei kone saa näkyvästi huohottaa. Turbovika ei myöskään omien tietojen mukaan aiheuta öljyn puskemista öljyntäyttökorkin kautta. Toisaalta pahasti savuttavillakin koneilla joissa on ahtimet olleet kunnossa on ahtimen putket olleet puhtaita.
Jos turbossa ei järkyttäviä välyksiä niin kyllä se taitaa olla puristusmittauksen paikka.
Jos turbossa ei järkyttäviä välyksiä niin kyllä se taitaa olla puristusmittauksen paikka.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: P1301, P1181 ja usvaa putkesta
Kun männän päälle menee kamala kasa öljyä niin kyllä siitä osa puristuu männänrenkaiden ohi alakertaan ja korkista ulos. Jokainen turbovammainen auto on savuttanut pahasti öljykorkin kautta kun ottaa korkin pois. Tämä siis varsinkin Saabissa jossa se öljyntäyttö menee suoraan mäntien alleBapsu kirjoitti: ↑Ti Heinä 07, 2020 21:10Ei kone saa näkyvästi huohottaa. Turbovika ei myöskään omien tietojen mukaan aiheuta öljyn puskemista öljyntäyttökorkin kautta. Toisaalta pahasti savuttavillakin koneilla joissa on ahtimet olleet kunnossa on ahtimen putket olleet puhtaita.
Jos turbossa ei järkyttäviä välyksiä niin kyllä se taitaa olla puristusmittauksen paikka.