Tuli korjailtua omasta saabista (9-5 Sedan 2.0t vm.2002) tuo molempien sivupeilien alumiinin korroosio ja siitä johtuva maalin kuoriutuminen tällä viikolla, ja ajattelin jakaa prosessin muillekin. Onnistui tällaiselta noviisilta itselle riittävän hyvin; sellainen jo parin metrin päästä hyvältä näyttävä lopputulos saavutettiin. Kuitenkin jos jaksaisi keskittyä tekemiseen, saisi peilistä hienomman kuin millaisena se tehtaalta tuli ulos.
Lähtötilanne
Kuten näkyy, aika oksettavat setithän siinä on. Ilmeisesti aika yleistä tuolle alumiinille hapettua näissä saapeissa.
Valmiina
Mitä tarkempi ja säntillisempi jaksaa olla hiomavaiheessa, sitä kauniimpi lopputulos saavutetaan. Eli olisi mahdollista saada täysin sileä pinta kun omistaisi hiukan aikaa. Itse olen enemmän kuin tyytyväinen tähänkin lopputulokseen.
Mitä käytin:
- räikkäsarja, perus meisselit ynnä muut peruslaatua olevat työkalut
- teräsharja+porakone/ruuvinväännin/dremel/vastaava (pelkällä hiomapaperilla kestäisi eläkeikään asti maalin poistaminen, mutta tarvetta pakkelille ei syntyisi )
- hiomapaperia, lasikuitukittiä
- maalausvälineet (teipit sun muut)
- happopohjamaalia, akryylimaalia
+ kärsivällisyyttä ja malttia
Alkuun katsoin linkin videon https://www.youtube.com/watch?v=kdpjBhUd588 ja opin, miten peili irroitetaan. Videossa erittäin selkeästi tämä prosessi kuvattu. Itsellä oli TX30 ruuvit pitämässä peilejä paikoillaan. Kannattaa varoa, ettei ruuvit tipu oven sisään.
Peili irroitettuna
Autoon jääneet reiät peitin teipillä, ettei sade pääsisi oven sisään.
Nam
Tiivisteen voi putsata haluamallaan tavalla, vesi+fairy ihan OK. Saanee vissiin uutena/tarvikkeenakin?
Peililasin saat irti helpoiten raottamalla ylhäältä ja toista ruuvimeisseliä käyttämällä nostaen ympyröidystä kohdasta jousen pois urastaan. Peili saattaa irroita myös pelkällä kampeamisella.
Kun lasi on irrallaan, irroita lämmitysvastuksen johdot. Kannattaa muistaa kaikkien irroitettavien johtojen järjestys/orientaatio kaikessa tekemisessä.
Seuraavaksi irroitetaan peilinsäätimen sähkömoottori, kolmella ruuvilla kiinni. Kannattaa käyttää WD-40 tai vastaavaa, ettei käy kuten allekirjoittaneella...
Johto vetämällä irti ja moottori sivuun, jos kaikki ruuvit onnistuneesti irti niin moottorin aluslevy lähtee ihan vetämällä ulos.
Tämän jälkeen kehysmuovia pitää kiinni 4 ruuvia, kannattaa nämäkin voidella... Meikäläisellä katkesi näistäkin puolet. Noh, tekevälle sattuu. Ruuvit irti, niin kehysmuovi lähtee vaivattomasti irti.
Takamuovi lähtee irti avattuasi neljä muoviklipsua ja samalla vetäen. Talttapääruuvari ja paikoittain peukalo auttavat irroittamisessa. Älä aliarvioi, kuinka tiukassa muovi voi olla, vastaus on todella tiukassa.
Toinen muovi lähtee tämän jälkeen ihan perinteisesti vetämällä, voi olla järkyttävän tiukassa. Voi lämmitellä muovia ja vähän avittaa klipsuja liikkumaan, jos tarpeelliseksi kokee.
Muoviosien ollessa irti, olisi ne nyt helppo maalata jos ovat haalistuneet tai lakka irtoillut! Itse en viitsinyt alkaa pitkittämään projektia entisestään, kun tarvitsen autoa ajamiseen... Ehkä myöhemmin.
Seuraavaksi päästääkin hiomisvaiheeseen. Alkuun käsin teräsharjalla suurimmat kuonat ja maalit veks, sitten sähkökäyttöistä peliin. Tässä voisi ehkä käyttää jotain maalinpoistoainettakin niin pärjäisi varmaan pelkällä santapaperilla. Meikä kuori erikokoisilla teräsharjarullilla näkyvistä pinnoista maalit pois ja suurimmat p*skat muualta, en siis hionut kauttaaltaan puhtaaksi. (Laiskan miehen reitti)
Lopuksi P80 hiomapaperilla silittelyä ja maalinjämien poistoa. On tärkeää heittää happopohjamaalit heti pian hiomisen jälkeen, koska paljas alumiini aloittaa hapettumisen jo parissa tunnissa.
Käsittelin Mastonin 1K- maalilla koko alumiinihöskän ja annoin kuivua.
Tämän jälkeen pakkelit pintaan ja hiominen P80, P160 ja halutessaan P320, jonka jälkeen toinen pohjamaalikerros. Tässä vaiheessa pienimmätkin epätasaisuudet kannattaa hioa, jotta lopputulos olisi sileä.
Toisen pohjamaalikerroksen voi tasoittaa varovasti hienolla paperilla, esim. P800, kuitenkin niin ettei alumiinia paljastuisi.
Välikommentti: maalausproseduuriinhan kuuluu siis sanomattakin pintojen puhdistaminen aina ennen maalausta.
Pohjamaalien jälkeen värin aika! Laittelin tätä kolme-neljä kerrosta, ostamassasi purkissa kyllä ohjeet kyljessä. Itsellä jotain Mastonin akryylimaalia, ei tarvitse siis lakkaa päälle ja on kovapintainen.
Kun maalit on kuivuneet, on kasaamisen aika. Siitä en räpsinyt kuvia, mutta käänteisessä järjestyksessä takaisin. Itse turvauduin katkenneiden ruuvien vuoksi nippusideratkaisuun pitämään mustaa muovikehystä aloillaan.
Kasatessa tosiaan tärkeä laittaa johdot oikein päin ja testata mieluusi ikkunansäätimen toiminta ennen kuin kiinnität autoon takaisin.
Peililasin kiinnitys on helppoa, laittaa jousen ensiksi kiinni ja sitten vain painaa lasin moottoria vasten, naksahtaa paikoilleen nätisti.
Tässä vielä toisen peilin maalipintaa, tuli "hiukan" parempi
Suosittelen kyllä jokaiselle projektiksi, jolla on vastaava ongelma! Minulla ei ole kokemusta sen kummemmin autoista, olen tähän aiemmin vähän ruostekorjausta tehnyt ja yhden vakaajan helan vaihtanut, that's it. Ja vaikka onnistuin ruuveja rikkomaan, oli lopputulos monin kerroin parempi kuin lähtökohta Ei näkynyt foorumeilla ennen muuta kuin valittelua aiheesta, nyt ei ole tekosyitä kenelläkään olla entisöimättä niitä maalauksia.
Ohjeentynkä sivupeilien entisöimiseen
Re: Ohjeentynkä sivupeilien entisöimiseen
Hienot ohjeet, kiitos vaivannäöstä, pitäisi itsekin toteuttaa kyseinen projekti jossain vaiheessa, on vaivannut auton hankinnasta asti, mutta viidessä vuodessa silmä valitettavasti tottuu......
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki