2.0t ei pysy käynnissä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Nico_
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 17:31

2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Nico_ »

Moro, mikähän iski saappiin kun kolmosella kiihdytin normaalisti nii yhtäkkiä teki pari voimakasta nykäystä ja sammui, sain nitkuteltua lähimmän huoltsikan pihaan parkkiin.
Eli oireet on että ei lähde käyntiin ellei anna kaasua hieman starttauksen yhteydessä ja pysyy vain käynnissä kun nostaa kierroksia yli 1000, tyhjäkäynnillä sammuu heti.
Tulpat (ngk) vaihdettu pari päivää sitten. Ei ole aikasemmin oireillut mitenkään, tekniikka aivan vakio.
Onko ehdotuksia mikä iski?? :|
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alipaine/ahto vuoto
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Joko iso vuoto tai kaasuläppäkotelon limp home. Haulla lisää tietoa. Palstalta löytyvillä ohjeilla helppo kokeilla manuaalista resettiä.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kuten edellä mainittiin, oire on kaasuläpän meneminen vikasietotilaan. Vikasietotilan voi nollata linkin videon ohjeilla, mutta ohje EI poista sitä alkuperäistä ongelmaa, että miksi vikasietotila napsahti päälle.

Linkki nollausvideoon:
https://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

Autolla voi ajaa vikatilassakin kevyellä kuormituksella esmes siirtoajon korjaamolle, eipä juuri muut ajot kannata, konerikko vaanii taustalla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Nico_
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 17:31

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Nico_ »

Kiitos nopeista vastauksista.
Limppihän siellä oli mennyt päälle. Luin vikakoodit ja resetoin kaasulpän ohjeiden mukaan niin alkoi toimimaan.
Halvalla lukijalla mikä on aina autossa mukana nii antoi P1530, suoraa käännöstä ei sanonut mutta netistä kun hain nii ilmeisesti tämä:
Pedal Position Sensor 1 and 2 Circuit. Sum out of range.

Voiko olla muita syitä tuon takana kuin viallinen kaasuläppä, foorumia kun selailin niin ilmeisesti aika yleinen vika kohde varsinkin paljon ajetuissa, omalla menty jo yli 400tkm... Koitin parhaani mukaan putsata tuota läppää, ei mielestäni ollut kovin likainen... Että tuskimpa auttoi.

Vuotoja en löytänyt, kaikki letkut yms näytti ehjältä ja ei ollut haperoa.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Läppäkotelon sisäiset johdot voivat olla hapertuneet, tuossa on korjausohjeet:

viewtopic.php?f=14&t=130315&hilit=l%C3% ... n+korjaus

HUOM. Ohjeen kuvalinkit eivät toimi, mutta kuvat löytyvät osoitteesta:

https://imgur.com/a/XHlrSYk

Meidän vanhemmassa femmassa läppäkotelo oireili, kun alkuperäinen Garrett:in turbo oli ehtoopuolella.
Turbon vaihdon jälkeen ollaan ajettu liki 100tkm ilman oireita, enkä edes putsannut läppäkoteloa :lol:

EDIT: Ainakin vuosia sitten merkkihuollossa voitiin ohjelmoida kaasuläpän vikatoleransseja väljemmiksi. Purkkapaikkaus, eikä hinnastakaan mitään käryä.
Mutta jos kiireesti pitää saada apua ongelmaan, niin vaihtoehto tuokin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Nico_
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 17:31

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Nico_ »

Kiitos näistä tiedoista, pitää seurailla miten tuo pirssi nyt käyttäytyy, toistaiseksi toiminut ok mutta jotainhan siellä on... Pitää vaikka nuo johdot kattoa seuraavaksi.
Uskon tosiaan että ei ole tuohon läppäkoteloon kukaan ikään koskenut eikä myöskään garrettiin :oops: koska merkintöjä ei ole... Kaikki muu huoltohistoria on sitten kirjailtu hyvinkin tarkasti ylös :)
Nico_
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 17:31

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Nico_ »

Tuli mieleen että pitääkö tuon venakopasta lähtevän pienemmän letkun varressa olevan valkoisen takaiskuventtiilin nuolen osoittaa kaasuläppään päin vaiko ei?
Tuliko tarpeeksi epäselvästi :mrgreen:
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Takaisku alipaineen aikana auki ja ahtopaineen aikana kiinni. Imun suuntaanhan se nuoli on. Tuonkin venan kunnon voi imaista ja puhaltaa letkusta toimiiko, noitakin menee jumiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

helpoin vaihtaa suosiolla uusi ni ei tarvii puhallella :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Nico_
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 17:31

Re: 2.0t ei pysy käynnissä

Viesti Kirjoittaja Nico_ »

Juu elikkä alkoi tosiaan tehdä useemmin nyt tuota limmpi modeen menemistä niin nyt on kaasuläppä vaihdettu niin on pelannut moitteettomasti nyt 3päivää, ennen läpän vaihtoa meni samantien limmppiin kun kiihdytti hieman rivakammin. Eli vika on nyt näillä näkymin poissa. Kiitoksia avusta :)
Vastaa Viestiin