Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja blair »

Tervehdys,

siitäpä on aikaa kun tänne olen kirjoitellut. Nyt tarvitsisin todella apua, toivottavasti jollain on aikaa neuvoa. Potilas on YM2007 2.3t farkku femma. Alkoi lorottaa öljyä moottorin oikealta puolelta aika tavalla. Pirtää katuun ihan viivaa, onneksi bongasin tämän ennen kuin punavalo syttyi.

Kampuran dampperin/hihnapyörän luona näkyy kovasti märkää ja rampeilla käytettiin sen verran, että öljy tulee alas kampuran luota.
Linkki kuvaan: https://share.icloud.com/photos/0BxFMS0 ... _ULEv7ZXmA
Ohjaustehostimen pumppu on myös vuotanut pikkusen jo vuosia ja siksi alue on verrattain likainen joka tässä nyt vähän "sotkee".


Kysymyksiä:
- Mistä kohtaa osaisin katsoa, että onko vuoto tosiasiallisesti kampuran stefa/öljypumppu vai voisiko olla kannen tiiviste? Ilmeisesti sieltäkin voisi vuotaa? Öljyn lisäksi huomasin jäähdyttäjän nestettä hävinneen pari desiä - voi olla että liittyy asiaan, voi olla ettei.

- Jos se kampuran stefa/öljypumppu niin mistä kannattaa hommaa uudet?
Onko ne tämä: https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... seal-front
ja tämä: [url]https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... -seal-rear

Tosi iso kiitos jo etukäteen!!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kunnon putsaus ja lämpimäksi käyttö niin löytyy vika eikä tartte arpoa
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja blair »

No joo, olet ihan oikeassa. Rupesinkin jo purkaa sitä hemmetin vuotavaa tehostimen pumppua, joka on sotkenut koko koneen oikean päädyn. Hirveetä tahmapa%kaa. Päätin, että kyllä tästä vielä auto tehdään. Kävi mielessä laittaa jo eteenpäin jollekin, jolla on enemmän aikaa. Aloitan sillä että etsin jostain tuon tehostimen pumpun ja sitä odotellessa puhallan kaikki paikat bräkliinin ja paineilman kanssa puhtaaksi.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kun kampuran hihnapyörä on jo irti nii kannattaa puhdistuksen ohessa ottaa se öljypumpun kansi irti, vaihtaa siihen sen o-renkaan ja kampuran stefan niin on ne yleisimmät vuotopaikat hoidettu.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos! Niin vähän kanssa järkeilin! Tiedätkö mistä ko. Tiivisteet kannattaa hommaa?
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Stefan ostin motonetista kun löytyi corteco-merkkisenä, o-rengasta joutui metsästämään enempi ja taisin lopulta tilata jostain ulkomailta kun ei ollut kiire saada autoa liikenteeseen.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja JGP »

Öljypumpun alkuperäinen o-rengas löytyy myös Motonetistä

https://m.motonet.fi/fi/tuote/279630?aj ... malli=2004
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja blair »

Kato perkele - kiitos JGP! Just meinasin tilata sitä jostain merten takaa! Tämä on just sitä apua mitä tässä tarvitaan - kaiken muun ohella.

Yleinen päivitys, olen liuottimen ja paineilman kanssa alkanut putsaamaan paikkoja (auto tallissa, ei kaivoa, joten ei voi käyttää vettä). Uusi tehostimen pumppu tilattu paikallisesta AD-liikeestä, on kunnostettu alkuperäisosa (ZF) ja maksoi 265€. Minusta ihan OK hinta, Mapcoa saa reilulla huntilla, mutta se ei vissiin ole mikään vaihtoehto. AD-liikkeen kaveri sanoi "joo joskus me laitettiin Mapcoa niveliin ja kun vuoden päästä kaikki autot oli tullut takas - ei enää olla ko. merkin kanssa oltu tekemisissä."

Samalla tilasin kampuran stefan mallia "elring" maksoi 11€.

Kävin myös ostaa lukkorengaspihdit öljypumpun kannen avaamista varten ja jossain aivopierussa ostin "avaavat" pihdit kun piti olla toistepäin :roll: . Ihan kun tässä ei olis kustannuksia muutenkin..
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

_Älä_ laita Elring kampuran etustefaa. Tähän saakka sen runko on päällystettty jollain silikonin tapaisella aineella ja ne huulet ei tiivistä montaakaan kuukautta. Tuolla aiemmin ehdotettin Cortecon stefaa joka toimii ainakin. Tia sitten orkkis, mikä sen valmistaja nykyään onkaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Massiivinen öljyvuoto - kampuran stefa vai kansi?

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos Vesa - ihan kuin tässä ei näitä kustannuksia olisi ollut jo muutenkin tarpeeksi :D ... Mutta en halua tätä remonttia montaa kertaa tehdä.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin