Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
xirwrm
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 22:47

Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

Viesti Kirjoittaja xirwrm »

Moi,
Haluaisin teiltä paremmin tietäviltä kysyä lisätietoja.
Sanottakoon nyt että auto on minulla tällä hetkellä lainassa, mutta en omista sitä - minulla on ehkä ostomahdollisuus.

Kyseessä on rekisteriotteen mukaan 12/2002 rekisteröity auto, tuotu Ruotsista.
Ruotsi ei taivu joten en osaa lukea huoltokirjaa/opastetta. Tiedän kuitenkin, että auto on ollut luotettavissa käsissä.
Huoltokirjamerkintöjä on ruotsista pari. Suomessa jonkun huollon merkintä 2010 ja toinen on nyt 05/2020 :D Eli 10 vuotta pimeää, autolla ilmeisesti tosiaan menty vaan öljynvaihdoilla? Toukokuussa liike tehnyt öljyn ja tulppien vaihdon.
Viime vuoden (2019) katsastus oli moitteeton. Autolla on ajettu 280tkm.

Käsittääkseni autossa on alkuperäinen kytkin, alkuperäinen turbo yms. Auto on myös lastutettu, auton omistaja on ajanut tällä 250km/h. Miten varmistan onko tämä rekisteriotteella ettei tule katsastuksessa ongelmaa?
Tämä saab kulkee myös etanolilla. Kuluttaa ihan laittomasti bensaa tämä auto, joten jos etanolin tankkaaminen on talvellakin suhteellisen turvallista? Onko kokemusta kenelläkään.

Tällä saabilla on ilo ajaa. Ei nitise eikä natise mikään ja kuopat että töyssyt kaupungissa ei tunnu missään. Käynnistäessä auto ikään kuin miettii sekunnin ennen kuin käynnistyy, ilmeisesti starttimoottorissa alkavaa vikaa?
Ilmastointi puhaltaa tällä hetkellä vain kylmää, kuulemma menossa huoltoon sen osalta ennen talvea.
Moottori syö öljyä, tarkkaa määrää ei tiedossa, mutta vähäistä toistaiseksi.

Näillä tiedoilla niin mitä sanotte olisiko kannattavaa ostaa? Onko tässä edes jakopäätä vai ketjukone? Itse en osaa mitään eikä ole tiloja, joten veisin auton liikkeeseen. Tosin tuo osa mikä nyt ilmastoinnista on hajalla, niin täällä päin tasan yksi korjaamo osaa tehdä sen eli miten auton yleishuolto?

Kiitos ja kumarrus neuvovista vastauksista etukäteen.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Lastutuksiin en osaa ottaa kantaa. Omassanikin on BioPower ohjelmisto, jolla tehoa on nostettu tuntuvasti alkuperäisestä, mutta mitään merkintää siitä ei rekisteriotteessa ole. Eipä tuo ole koskaan mitään tuottanut.

Etanolilla voi ajaa talvellakin. BioPower-autoilusta on foorumilla oikein hyviä viestiketjuja ja koitin vähän summata asiaa videollekin. (ks. linkki allekirjoituksessani.) Auto on sen ikäinen, että pitää kysyä onko tällä ajettu pitkäänkin etanolilla?

Et mainitse mikä kone autossa on, mutta todennäköisintä on, että Saabin oma kone, joka on ketjulla. Kuutoskonetta en tunne juuri ollenkaan. Pieni öljynkulutus on tuon verran ajetussa aivan normaalia.

Hirveän enempää en osaa ottaa kantaa näillä tiedoilla. Ostamisen järkevyys liittyy paljolti hintaan.
Viimeksi muokannut PaulMuadDib, Ti Elo 11, 2020 08:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

BioPower talviautoilusta on tarinoitu esimerkiksi tässä viestiketjussa.
viewtopic.php?f=14&t=192396
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Voit varautua siihen, että turbo, kytkin ja jonkinmuotoinen koneremontti odottaa pian ovella. Öljynsyönti voi toki asettua uudella turbolla, mutta 300tkm alkaa olemaan aikalailla maksimi t7 jakopäällä, vaikka niitä tarinoita kuuleekin että joku ajellut 400-500tkm avaamattomalla koneella. Öljynvaihdon väli on oleellinen asia näissä, jos väli 10tkm+ niin en koskisi tuohon autoon.

Viinalla voi ajaa kesät talvet, mikäli ajaminen hiljan aloitettu sillä niin imusihdin putsaus. Biopower osiosta löytyy lisätietoa.

Ohjelmoitua vehjettä ei tarvitse (tai siis kyllähän se pitäisi) muutoskatsastaa, katsuri ei tehoja huomaa tai näe. Ei niistä toki kannata ylimääräistä huudella.

Starttimoottori sahuuttaa pidempään? Meillä ainakin ohjelmointi vaikutti startin pituuteen. Etenkin viinalla voi kestää vähän starttaus talvisin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

Viesti Kirjoittaja Termos »

xirwrm kirjoitti:
Ma Elo 10, 2020 23:06
Itse en osaa mitään eikä ole tiloja, joten veisin auton liikkeeseen.
Jos tuon auton tulevat korjaukset ja vianetsinnät joutuu teettämään korjaamolla, niin en ottaisi sitä edes ilmaiseksi.

- Turboremontista voi selvitä alle 1000 eurolla
- Jakopääremontista voi selvitä 1200 eurolla, mutta jos korjaamo ei osaa tehdä sitä ilman kannen irroitusta, niin sitten se on likemmä 2000 euroa
- Kytkinremontti on taas sen 1000 euroa

Sitten kun öljynsyönnin syyksi paljastuukin väsyneet/pikeentyneet männänrenkaat, niin johan tulee suru puseroon (lompakkoon).

Kuten itsekin olet havainnut, niin femma on mainio auto. Mutta ikä painaa, eikä remonteilta voi välttyä.
Näiden vanhojen ja silti tehokkaiden vehkeiden järkevä ylläpito vaatii väkiselläkin jonkinlaista omaa osaamista, tai sitten asiantuntevia kavereita jelppaamaan.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymyksiä Saab 9-5 2002 2.3t farmari

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tähän voisin omastani laittaa realismia.

Hankintahinta mukaanluettuna remontteineen mennyt nyt reilu 4000€, vaikka olen tehnyt kaiken itse. Paljon on vielä tekemistäkin.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin