Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja blair »

Noh,

tässä autoa remppaan ja sain ajatuksen, että otanpa ketjunkiristimen irti kun oli se U-muotoinen moottorin tuki on valmiiksi irti. Otin kiristimen päässä olevan 12mm mutterin jousineen jne pois. Sitten 27mm itse kiristin. Totesin että ulkonema on reilu, mutta varaa on. Resetoin kiristimen aloin kiertää takaisin. Meni vähän matkaa (pari kierrosta) OK ja sitten hirtti kiinni. Monta kertaa kävin edestakasin kiristinmen kanssa, mutta tuntuu ja valokuvat sitä osoittaa, että kierteissä jotain hänksää lohkossa.

Voihan "#"€#!!!!

Onko kenelläkään ollut tämän kanssa jotain ongelmaa saada takaisin, onko tässä jotain mitä en nyt ymmärrä?
Oma arvaus, että kierre on sökö.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

ventiilikoppa irti niin näet jos kiristin pääsee pyörimään vapaasti sisäänkirrettäessä, ja kiristin kunnolla työnetty kasaan, 12mm kantainen ruuvi ja jousi on vielä irti siinä vaiheessa.... mutta senhän jo varmasti tiedät :D
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos! Tämä kokeillaan!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja blair »

Vähän päivitystä. Avasin venakopan ja sieltä pystyin varmistaa, ettei mikään ota vastaan kun kiristin sinne pyörii. Vahvistui nyt se, että kierteet on mennyt hieman soiroksi kun olen kiertänyt kiristimen pois. Kun työntää sormen reiästä sisään (luvan kanssa) niin yhdessä kohtaa kierteitä tuntuu "palkeenkieli". Tavallaan eräänlainen kynnys. Jos pitäisi arvata, ja pakkohan se on, niin olisiko noussut yksi kierteen kohta reiässä ylös (irronnut) ja sitten liiskaantunut seuraavaan jengaan rakentaen sellainen kynnyksen. Kyseinen palkeenkieli ei noin sormituntumalla anna yhtään periksi, vaan on täysin kiinteä.

Jos jollain on jotain vikkiä tähän niin antaa palaa! Nyt on kaikki ohjeet tarpeen! V-käyrät on katossa, auto on purettu ja uusia osia ostettu tehostimenpumppua myöten. Että jos tämä tähän kaatuu niin voihan perkele.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja jus »

Kierre lienee M22 x 1,5. Kierretappisarjoja on kaupan, ehkä kannessa olevan kierteen saa elvytettyä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitti jus!

Mä hommaan vaikka tämän https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000042857
Tuossa on toi M22x1.5mm tappi. Ajan sen sinne ja katsotaan mitä tapahtuu.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja aero »

Sehän on muistaakseni lohkossa eikä kannessa, joten pujottaisin yläkautta teleskooppimagneetin ottamaan tappia vastaan siltä varalta että tappi jyystää soiron irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

aero kirjoitti:
La Elo 29, 2020 18:27
Sehän on muistaakseni lohkossa eikä kannessa, joten pujottaisin yläkautta teleskooppimagneetin ottamaan tappia vastaan siltä varalta että tappi jyystää soiron irti.
Kannessa
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja blair »

Hyvä vinkki aero - kiitos, mutta tosiaan on siinä kannessa tuo. Yritän sieltä saada soirot mah. hyvin kiinni, mutta eittämättä jotain tulee menemään/jäämään moottorin sisään. Haen ensi viikolla kierresarjan ja katsotaan mitä saan aikaan.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja aero »

No perskuta, sitte muistin väärin. Kansihan on kevytmetallia joten se ei magneettiin kiinni ota, eikä tuosta aatoksesta ole apua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabium196
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

vaseliinia tappiin, jää metallit siihen.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Jakopään ketjunkiristin ei mene takaisin

Viesti Kirjoittaja blair »

Ai perkule kerkesin jo hommiin, ennen kuin luin tästä vaseliinijutusta!

Onneksi kuitenkin suihkuttelin "porausöljyä" sinne ja tappiin varmasti jäi suurin osa metalista. Ketjunkiristin meni perille ihan käsin kiertämällä kierteen "uusinnan" jälkeen. Kiristin kiristimen ( :mrgreen: ) suht isolla räikällä napakasti - en mitenkään hampaat irvessä. Pelkään että kierteet ei varmaan ole uuden veroiset enää.

Mutta siis! Homma OK ja voin jatkaa remottia eteenpäin. Kiitos kaikille vastauksista! Olen oluet pystyssä!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vastaa Viestiin