Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 11, 2020 15:32

Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja ikuu »

Terve,

Potilaana siis -06 vuosimallin 9-5 Aero. Auto on tuotu Ruotsista alkuvuonna ja olen ajellut sillä abauttiarallaa 15tkm. Päätin ostaa femman, koska tarvitsin mukavaa maantiekiitäjää. Vaarivainaan 9-3:lla ajelin ennen ja pidin sitä oikein mukavana vehkeenä. Noh, femman sain, mutta kertaakaan ei ole vielä varsinaisesti hymyilyttänyt. Joku tuossa alustassa nyt mättää. Oireena on se, että kaikki pienetkin töyssyt tuntuvat takapuolessa ja ne voi tuntea myös kaasupolkimen läpi. Polkimessa tuntuu pieniä "napsuja" hyväkuntoisellakin asvalttibaanalla. Ne ovat epäsäännöllisen säännöllisiä...semmoisia teräviä tärähdyksiä tai klikkejä. Pienissä töyssyissä tuntuu kaikista selkeimmin.
Auto tuntuu myös karkealla asfaltilla erittäin epämukavalta. Oikeastaan kaikki autot, joita olen ajellut vanhoista rupuisista Opeleista lähtien kulkevat miellyttävämmin maantiellä.

En tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta 40 km/h ylöspäin kuuluu jostain hiljaista huminaa, kuin pyöränlaakeri, mutta ääni ei kovene vauhdin noustessa tai mutkissa.
Rattihan tässä myös "naksuu" välillä kääntäessä ja tuntuu myös polkimissa samaan aikaan. Ohjausnivel pitäisi siis tarkistaa.

Uuttahan osaa on laitettu jonninverran. Touhutonni on jo komeasti kulutettu:
- Apurungon kaikki puslat uusittu ja korvattu Powerflexin uretaanisilla.
- Iskarit ja jouset vaihdettu uusiin (Koni Special Active Suspension-iskarit ja alkuperäiset jouset)
- Uudet kesärenkaat Nokian Z-line alkuperäisessä 235 koossa.
- Pitkittäistukivarsien puslat
- Uudet poikittaiset alatukivarret taakse. Ylemmät myös hyvässä kunnossa.
- Koiranluut vaihdettu eteen ja takaa tarkistettu.
- Vaihdelaatikon momenttituki vaihdettu uuteen.
- ja muuta tilpehööriä mitä en edes muista.

Mistäköhän seuraavaksi lähtisi etsimään vikaa? Laakerit? Pallonivelet? Raidetangot? Vähän peukalo keskellä kämmentä tässä ollaan. Ja autoa on käytetty pariinkin kertaan Pro-Car Servicellä huollossa, mutta ei tunnu löytyvän mitään selkeää ongelmakohtaa. En tosin tiedä, ovatko käyneet laakerit ja muut läpi...
Kaikki ideat otetaan lämpimästi vastaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

En kyllä laittais kaikkia apurungon puslia uretaaneiksi. Taaimmat sais riittää, juurikin äänien vuoksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 11, 2020 15:32

Re: Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja ikuu »

Samat ongelmat tässä oli ennen puslien vaihtoakin. Taaimmat apurungon puslat vaihdettiin n. 1/2 vuotta sitten ja loput juuri tänään. Jämäkkyyttä kyllä tuli lisää, mutta sama ongelma vaivaa vieläkin..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ok, aikajana ei käynyt minulle ilmi tuosta kertomuksesta. Mutta kun sanot että tuntuu jopa kaasupolkimessa niin pakko sen ilmiön on silloin edetä tulipellin alatasoa myöden. Ja etupyöristä lähtevä häiriö johtuu jostain pyörän ripustuksen tai tuennan kautta.

Apurungon ja alatukivarsien alkuperäiset kumipuslat voisi olla yksi etenemissuunta, etuvakaajan runkopuslat ja ohjausvaihteeseen myös orkkis kumipuslat.
Onhan iskarien yläpään laakerituet hyvälaatuiset, niitä ei eritelty ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 11, 2020 15:32

Re: Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja ikuu »

Kiitos Vesa tähän astisista mietteistä. Iskarien yläpään laakerit on uusittu myös orkkistavaralla. Huomasin kyllä, että ovat pajalla vääntäneet etuiskareiden yläpään pulttien kierteet pilalle. Tai ainakin osa pulteista pyörii tyhjää eivätkä varmasti ole missään momentissa, mutta en usko että vaikuttaa oikeestaan mihinkään? Ovat ne pohjassa asti kuitenkin.
Noista ehdotuksistasi on varmasti hyvä lähteä liikkeelle. Pitää tuo ohjausvaihde tarkastaa. Onko vinkkejä mistä sitä helpoiten näkee ja kääntelee?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Siis pienikin välys iskarin yläpään kierrekiinnityksissä aiheuttaa terävää naputusta tai vastaavaa.
Yläpään laakerituki on korissa kolmella pultilla kiinni, laakeri on sitten tuen ja iskariputken välissä. Ja iskariputki 21 tai 22mm mutterilla laakerituen keskiössä. Kaikki pitää olla kunnolla kiinni eikä laakerituet saa olla revenneitä.

Pallonivelet alatukivarressa ja raidepää tietty väkyksettömät. Raidetanko on alurungossa kahdella pitkällä pultilla kiinni ja kiinnitysholkki on kumivaimennettu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ikuu
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Syys 11, 2020 15:32

Re: Töyssyt tuntuu kaasupolkimen läpi & epämiellyttävä alusta

Viesti Kirjoittaja ikuu »

Oolsprait. Pitää varmaan käydä pajalla purnaamassa. Kuitenkin ylälaakerit ja pultit olivat ihan uudet, joten aika amatöörimaista toimintaa. Ja ei ole PCS:stä kyse. Siellä olisivat varmasti osanneet hommansa.
Eiköhän tämä tästä jotenkin selviä. Eilen kävin ajelulla vähän mutkaisemmalla pätkällä ja kyllähän tämä mutkiin menee nyt kuin pienempikin auto, ketterästi ja vaivatta.
Vastaa Viestiin