Valokytkin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Valokytkin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko kenelläkään ideaa, että miksi femmasta palaa lähes poikkeuksetta ajovalo kun ajovalokytkimeen on koskettu? Joudun uusimaan katsastuksen jälkeen ajovalopolttimot melkein aina, kun inssi on käännellyt kytkintä. Kun käännän katsastuksen jälkeen ajovalokytkimen "pitkät" asentoon takaisin, jossa pidän kytkintä aina normaalisti, niin seuraavalla käynnistykserralla tulee front light failure?

Onko kytkin vikaantunut ikääntyessään vai mistähän mahtaa kiikastaa? Pitäisikö kytkintä operoida ainoastaan silloin, kun autossa ei ole virtoja päällä?

Sama toistui eilen, vaikka edellisestä katsastuksesta on vain 5kk katsastusajankohdan siirtämisen vuoksi. Lataus on kunnossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Senverran voin vahvistaa että auto päällä tota kytkintä on tullut räpellettyä jatkuvasti, esim jos pimeällä menee pellin alle niin kiva vaihtaa parkeille. Mikään ei ole siitä hajonnut.

Kytkintä melkein epäilisin? Vilkkuukohan auton muut valot jos kytkintä räpeltää, jos tulisi jännitepiikki. Tai joku kattomaan etuvaloja kun käännät että palaako ne hajalle liian jännitteen tms piikin takia?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja torque »

Jossain oli juttua että olisi jänniteero lähi vs "pitkät" asennossa (0,5V tms?).
Tiedä pitääkö paikkansa, vaan vaikuttaa polttimon kestoikään.

Toinen merkittävämpi on se että lähi asennossa polttimot sammuu kun startti pyörittää vs
pitkillä ei. Tämä vaikuttaa enemmän polttimon kestoikään. Jännitevaihtelu/pikki+tärinä kun käynnistää "pitkät" asennossa.
Eli pidä vaan lähi asennossa ja pitkille vasta kun tarvitsee.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aleksip
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Touko 29, 2020 20:29

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja aleksip »

No yksi tyyppivika femmoissa ilmeisesti etupään valojen suhteen on moottoripuolelta löytyvän oranssin releen juotoksien murtuminen. En tiedä voiko juuri tämänlainen ongelma syntyä seurauksena huonosta juotoksesta, mutta se olisi ainakin helppo tarkistaa. Itselläni mittaristoon syttyvä pitkien valo ei syttynyt, ja syypää oli juuri tuossa releessä. Alle 20minuutissa korjattu ja hintaa tuli 0€...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rele on juotettu viitisen vuotta sitten läpikotaisin ammattilaisen toimesta, toki voihan siellä murtua juotokset uudelleenkin.

Pidän vastaisuudessakin valokytkimen "pitkät" asennossa, en viitsi rampata kytkintä jatkuvasti. Mun mielestä tai muistin mukaan valot sammuvat startin ajaksi myös "pitkät" asennossa, ainakin mun femmassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 16:00
Rele on juotettu viitisen vuotta sitten läpikotaisin ammattilaisen toimesta, toki voihan siellä murtua juotokset uudelleenkin.

Pidän vastaisuudessakin valokytkimen "pitkät" asennossa, en viitsi rampata kytkintä jatkuvasti. Mun mielestä tai muistin mukaan valot sammuvat startin ajaksi myös "pitkät" asennossa, ainakin mun femmassa.
Jossen väärin muista niin joku oli tuonkin saanut useampaan otteeseen juottaa, mutta onko sitten tekijässä ollut vikaa vai hajoaako nuo juotokset hyvinkin tehtynä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Bapsu kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 20:43
Pakari kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 16:00
Rele on juotettu viitisen vuotta sitten läpikotaisin ammattilaisen toimesta, toki voihan siellä murtua juotokset uudelleenkin.

Pidän vastaisuudessakin valokytkimen "pitkät" asennossa, en viitsi rampata kytkintä jatkuvasti. Mun mielestä tai muistin mukaan valot sammuvat startin ajaksi myös "pitkät" asennossa, ainakin mun femmassa.
Jossen väärin muista niin joku oli tuonkin saanut useampaan otteeseen juottaa, mutta onko sitten tekijässä ollut vikaa vai hajoaako nuo juotokset hyvinkin tehtynä.
Jos oikein muistan - niin etenkin nykyiset tinat joissa ei ole enää lyijyä eivät kestäisi kylmiä ilmanaloja niin hyvin kuin "vanhat" lyijyä sisältävät tinat. Muutenkin muistelen että tinatut liitokset eivät kestäisi kovin hyvin tärinää kylmässä (=pakkasessa) - mutta tämä siis vahvaa mutua, eli siis muisteloa. Se joka asian tietää korjannee...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja torque »

En tiedä nykytinoista, vaan 1kpl valorele jouduin uusimaan tinaukset vaikkka aiempi tarkasti tehty. Nyk. kamerakännyjen avulla helpottaa nähdä tarkasti. zoom
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Mennee kohta off topic, mutta lyijyllistä tinaa saa ja saa käyttää edelleen elektroniikan korjaamiseen. Jos valoreleen juotokset on asiallisesti korjattu oikealla tinalla, niin on vaikea uskoa että juotos olisi huonompi kuin alkuperäinen, pikemminkin parempi.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja torque »

^tuo on totta. Se että kys. rele sijaitsee paikassa jossa moottorin värinät&lämpö tehokkaasti välittyy, aiheuttaa releen vian. Valokytkimen käyttö ja vaikutus polttimien kestoikään, on toki eri asia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Valokytkin

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Valokytkin kestää kyllä rapsutella valoja ees taas siinä, missä saksalaisissakin joutuu. Sattumaa tuo polttimoiden kärähtäminen katsastuksen yhteydessä täytyy olla. Omalle kohdalle ei ole sattunut koskaan. Kaksi femmaa on kokemusta 2006 lähtien. Ajovalorele vaihtii niitä lyhtyjen virrankulutuksia ja siitä tunnistaa, onko hehkulanka ehjä. Omissa femmoissa kytkin vasemmalle käännettynä sammui valot startatessa, mutta oikealle käännettynä ei. Nyt tuo on modattu niin, että vasemmalla palaa LED- huomiovalot. Eli kytkintä käytetään jopa päivittäin useita kertoja ajo-olosuhteiden mukaan haluttuun asentoon. Pitkän siivun toki voi kesällä olla, että ei tarvitse asentoa muuttaa huomiovaloilta pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin