Ohjaustehostimen pumppu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Yllättäen -05 9-5 Saabistani alkoi kuulumaan kova laahaavan rahiseva ääni edestä oikealta. Remmi löysälle jolloin ääni on pois siis ei ainakaan jakopään kopan sisältä kuulu. Muut pyörät myös ok.
Ääni vaikuttaisi meisselillä kuulostellen tulevan ohjaustehostimen pumpusta. Ääni vain outo kun tavallisesti pumppu tapaa huutaa. Öljyt hyvän väriset ja puhtaat. Se kavitointi ääni on tuttu mutta tämä ei ole sellainen perinteinen..
Ohjaus taimii normaalisti eikä ääni muutu rattia pyöriteltäessä.
Remmi löysällä pumpun pyörästä liikuttelemalla tuntuu välystä ja käsin pyörittäessä jotain rohinaa myös.
Olen yhden Saabinkin pumpun uteliaisuuttani purkanut mutta laakeria en onnistunut saamaan pois rikkomatta. Pyörän sain helposti. Tässä pumpussa oli virheetön liukupinta ja lamellit jotka tapaa ulista kun kulumaa riittävästi.
Onko tietoa lähteekö laakeri prässissä ulospäin siivapyörään päin painaen vai mikä oikea purkujärjestys noilla vähillä osilla. Löytyisikö hyvää linkkiä asiasta... Laakerin vaihtaisin vain varalta. Pumppu ei ole myöskään vuotanut.
-Arska-
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei kyllä harmainta hajua siitä laakerista, mutta kannattaako jos laakerin hinnalla ja saa jo eheän käytetyn pumpun? Mullakin on pari varastossa, 20e posteineen voin laittaa tulemaan, eivät pitäneet ihmeempiä ääniä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Vaihdoin käytetyn hyväkuntoisen pumpun paikalleen. Toimii ok ja ei ylimääräisiä ääniä. Mulla on uusi laakeri jonka olisin halunnut vaihtaa varuilta tähän pumppuun. Motonetillä laakeri oli vähän yli 5€. No pumpun vaihto on pikku juttu joten harjoituksestahan tämä meni..
Purin vanhan pumpun ja sisäkalut on ok. paitsi laakerista kuulien tukirenkaat hajonnut. Laakeri oli lähes jumissa..
Nyt voi käyttää vähän enemmän väkivaltaa eli voimaa vanhan pumpun kanssa niin tietää jatkossa miten laakerin saa pois..
Nämä pumput on Saabissakin normaalia kulutus tavaraa.
-Arska-
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Pystytkö Arska nappaan parit kuvat pumpun laakerin vaihdosta? Näitä tosiaan menee enemmän ja vähemmän.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Oon vissiin vähällä selvinnyt kun omalla pumpulla todnäk se 450tkm mittarissa, joskin vähän on aina vonkunut.

Onhan ton toki joku voinut jo vaihtaakin, tuntuu että uudemmissa femmoissa (-02--->) menee noita pumppuja enempi kun alkupään vuosimalleissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Kerkesin jo pumpun vaihtamaan joten jäi kuvaamatta. Sorry. Sadekin alkoi samantien kun konepellin laskin alas.
Vanhassa pumpussa oli laakeri lähes jumissa. Jotta laakerin sai poistettua prässillä niin piti tehdä työkalu jolla sai pumpun pesän akseleineen sorviin keskitetysti.
Vanha laakeri on prässätty pesäänsä niin että laakerin ulkokehä on alumiinilla osittain peitetty. Piti sorvata laakerin ulkokehän leveydeltä niin että laakeri sopi luistamaan ulos.
Nyt samasta aukosta saa laakerin alla olevan stefan myös vaihdettua. Samanlainen laakerin lukitus oli eräässä pesukoneessa joka jatkoi vuosia toimintaansa laakerien vaihdolla. Ne oli tarkoitettu myös olevan niin hankalia että uusi kone vain mahdollinen. Sama tarkoitus näkyy olevan ZF pumpuilla.
No eihän uusi pumppu toki kallis ole mutta Saabhan on harraste auto joten ei aina tarvitse helpoimmalla ratkaista ongelmia..
Virtalukon pohjahan on myös helposti korjattavissa.
-Arska-
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Vielä sen verran että ei tietenkään kannata pumppua laakeroida jos lamellit ja pesän liukupinta on kulunut kuopille. Sehän sen äänen tekee yleensä ulisevassa pumpussa.
-Arska-
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jep ja tuo sisään ulos välyshän on normaalia noissa tehostajan pumpuissa, sen sijaan jos akseli heiluu ylös alas niin sitten on oikeasti väljää. Tuo kannattaa huomioida ennen vanhan pumpun tuomitsemista.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Ohjaustehostimen pumppu

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Näinhän se on. Hydraulipumpun pahin ongelma on kavitoiminen joka taas johtuu imupuolelle syntyvästä liiasta alipaineesta. Tämän eliminoimiseksi pumpuissa on imupuolen putken pinta-ala on isompi kuin painepuolen..
Yleensä syynä on likainen öljy ja/ tai suodatin. On toki muitakin syitä mutta puhtaus on valttia.
Seuraus lamelli pumpuissa on että lamellit alkavat irtoilemaan kehältä jolloin lamellien edestakainen liike rupeaa syömään ulkokehän pintaa tietyiltä paikoilta. Ulkokehän profiili muuttuu jolloin ei enää auta uudet öljyt eikä mitkään vippaskonstit. Viimein pumpun tuotto putoaa ja ohjaus tulee tahmeaksi ja nykiväksi sekä äänekkääksi. Myös öljy tummuu ja haisee palaneelle.
Kannattaa joskus huudella koko systeemi ja putsata imusuodatin joka on säiliössä.
Myös moottorin öljyn saanti pumpulle pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta. Ei liian paksua öljyä eikä siivilä öljypohjassa saa olla edes osittain tukossa. Öljyssä on aina sitoutuneena ilmaa joka rupeaa alipaineisessa öljyssä kaasuuntumaan pieniksi kupliksi ja kun taas ne joutuu paineiseen tilaan tapahtuu mikro räjähdyksiä joka vanhentaa öljyn ja muodostuu nokea joka tummentaa sen sekä saattaa liukulaakereiden pintaa vaurioittaa.
No tuli vähän pitkä selitys mutta näin periaatteessa usein ongelmat syntyy siihen lisättynä muut olosuhteet ympärillä....
-Arska-
Vastaa Viestiin