Iskunvaimenninasiaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
[o--o]
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 17:11

Iskunvaimenninasiaa

Viesti Kirjoittaja [o--o] »

Ostin 110000 ajetun Saab 9-5:n. Nyt sillä on ajettu noin 120000 km ja takana on alkanut vähän kolahdella välillä. Merkitseekö se sitä että takaiskunvaimentimet ovat eläkeiässä? (Luulen niin.)

En ole havainnut mitään jälkiheiluntaa monttujen jälkeen.

Mitkä kannattaa laittaa alle? Monroesta saisin alennusta, onko järkevä valinta? Jos Monroe, niin kannattaako ottaa Monroe Reflex vai joku muu? Ja löytyykö Monroelta iskunvaimentimia Saab 9-5:een? (Hinta ei ole kuitenkaan ratkaisevaa valintakriteeri.)

Iskareiden vaihto lienee niin simppeliä, että sen voinee tehdä jossain muuallakin kuin merkkiliikkeessä. Auton myyneessä merkkiliikkeessä on tietokoneella kaikki se mitä autolle on aiemmin tehty. Jos teetän muualla, niin tuleeko tästä ongelmia myöhemmin, esim. se että SID alkaa huutaa jossain vaiheessa että "VAIHDA ISKARIT, NE ON LASKELMIEN MUKAAN FINITO!", vaikka iskarit ovat tuoreet? :D
[o--o]
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 17:11

Viesti Kirjoittaja [o--o] »

Kiitos vastauksesta.

Iskarit ovat luullakseni alkuperäiset. Jos eivät olisi, niin silloin se olisi merkinnyt sitä että edelliset olisivat kestäneet keskimäärin vain 60000 km kummallakin vaihtokerralla.

Jos joku pusla hajoaa tai joku kumiosa repeää, niin silloin luulisi että kolina alkaa yhtä äkkiä. Tuo sivuääni on voimistunut pikkuhiljaa.

Mitä huoltopaikkaa suosittelette pääkaupunkiseudulla?
[o--o]
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 17:11

Viesti Kirjoittaja [o--o] »

Musti kirjoitti:Mikäli autossa on alkuperäiset takaiskarit, ovat ne kestäneet yllättävän pitkään. Kolinaa voi kuitenkin aiheuttaa jokin muukin paikka.
Normaalisti iskarit alkavat vuotaa ja se on helppo todeta; kurkkaat vain takaa auton alle ja mikäli iskari on öljyinen, on se tiensä päässä.

Eivät olleet öljyiset.

Valitin viime talvena että auton takapäästä kuuluu ajoittain asiankuulumattomia ääniä. Vaihtoivat Länsiautossa puslat. Sen jälkeen ajoittainen kunnon kolahdus hävisi, mutta vaimeampi sivuääni jäi. Tämä vaimeampi sivuääni on se jota epäilen kuluneiksi iskareiksi.

Kun puslat vaihtaa, niin silloinhan ilmeisesti akselisto pitää purkaa melkein atomeiksi - näin olen ymmärtänyt. Luulisi että huolto olisi huomannut samalla muut väljyydet tai viat?

Joka tapauksessa onnistuin ajamaan toissapäivänä noin 100 km/t tiellä olleen ison kivenmurikan päälle. Kuului kunnon paukahduksia ja taustapelistä näin kuinka kivi lensi korkealla ilmassa. Siis alusta tarkistukseen. Ainakin yksi iso iskujälki näkyy nostamatta autoa. Varasin alustan tarkistuksen ja iskujälkien massausajan pikku nyrkkipajasta oman kodin läheltä kävelymatkan päästä. Samallahan voisivat tarkistaa taka-akseliston nivelet yms. Mutta pikkuisen epäilyttää että jos rupeavat ronkkimaan akselistoa, niin sen jälkeen säädöt eivät ole enää kohdallaan? Onko tuo säätö semmoista hommaa joka tarvii tehdä esim pallonivelten tai iskareiden vaihdon jälkeen? Vai kannattaisiko sivuäänien takia viedä suosiolla heti valtuutettuun Saab huoltoon vaikka onkin kauempana ja kalliimpi? (Tuo sivuääni on sen verran vaimea, että voisi ehkä odottaa seuraavaa määräaikaishuoltoa.)
Vastaa Viestiin