Tulpat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Tulpat

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Moi
Onko kellään kokemumsta maptunin kaupittelemista ngk 8 tulpista, ennenhän suositus oli 7 lämpö arvo
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juuri ne NGK BCR8ES:t ruuvasin omaan femmaan paikalleen joku aika sitten, kun 7:n tulpat alkoivat pätkiä aina n. 2-3tkm ajon jälkeen. Kärkivälin joutuu säätämään noissa tulpissa sitten, koska se on vakiona liian pieni. Huomattavasti paremmin ovat toimineet ainakin minulla nuo kasin tulpat kuin seiskat uudella moottorilla/kokoonpanolla.

Jos on vakio tai staget vakio ahtimilla, niin ei ole mitään hyötyä, järkeä tai syytä vaihtaa seiskan tulppia kaseihin.

Vastaavaa tulppapohdintaa lisää täällä: viewtopic.php?f=59&t=195106

Itse ostin kasin tulpat Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/111131/NGK-BCR8ES
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

No kun tuli tilattua niin eiku kokeileen, mitä tapahtuu vakio koneelle, hajookohan sytkä kasetti, 1 vuoden ikänen
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei jos säädät kärkivälin 1,0 - 1,1mm.

Tuo kasin tulppa menee vakio ahtimellisissa moottoreissa sen verran kylmän lämpöarvon tulpaksi, että se ei välttämättä toimi odotetusti. Todennäköisesti se kylmä tulppa saattaa karstaantua.

Mistä idea laittaa kasin tulppa vakio moottoriin? Eli mitä haet muutoksella?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Aika karstaset on seiskatki, vakio konees, tuli tilattua, kun maptunilla ei ollut seiskoja tai kutosia saatavilla, mitsun ahtimella mennään, 110000km konerempasta
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika paljon ajettu tulpilla!!!

etsisin syytä karstaisuuteen muualta ku tulppien vaihdon kautta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Ei ole tulpilla ajettu kuin se 10000km/satsi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sitä suuremmalla syyllä etsisin syytä miksi karstoittuu

jos siis puhutaan etä palanutta öljyä tulpissa eli mustaa karstaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei ne omissa kinnereissä ehdi karstoittumaan noin pienellä ajolla. Kylmempien tulppien vaihto ei ainakaan tule auttamaan asiaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MiccoK
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 17:42
Paikkakunta: Sievi

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja MiccoK »

Ite tullu huomattua Ngk:n 9 tai 8 tulpilla että jos pelkästään RE85 polttoaineella ajaa niin ei karstoita tulppia yhtään kun viina palaa niin puhtaasti.
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Pitänee hankkii 6 lämpöarvon tulpat, ne toimi hyvin eikä karstaantunu vaikka kone söi öljyä sillon, nykyään ei syö yhtään öljyä
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

nalleolut kirjoitti:
Ke Loka 14, 2020 17:34
jos siis puhutaan etä palanutta öljyä tulpissa eli mustaa karstaa.
Öljyn palaminen näkyy kylläkin valkoisena röpelökarstana... Tulppaan kertyy tuhkaa..
Mertmi kirjoitti:
Ke Loka 14, 2020 19:25
Ei ne omissa kinnereissä ehdi karstoittumaan noin pienellä ajolla. Kylmempien tulppien vaihto ei ainakaan tule auttamaan asiaa...
Juuri näin, jos seiskan tulpat karstaantuu, niin kaseilla tilanne pahenee koska tulppa käy kylmpempänä johtaen enemmän/paremmin lämpöä sylinterinkanteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Siis tulppien lämpöarvohan kertoo miten hyvin se tulppa siirtää lämpöä itsestään pois - siis kanteen - sen kierteen kautta. Lämpöarvo ei kerro sitä miten kuumaksi tms. kipinä tai palotapahtuma muodostuu. Tuossa lämpöarvolukemassa kannattaa sitten otta huomioon se että pienempi lukema tarkoittaa että tulppa käy kuumempana - isompi siis taasen että tulppa käy kylmempänä. En nyt jaksa guugletaa mitä eroa on 6-7-8 lämpöarvoilla, mutta jos haarukka on 2-12 niin erot on varmaan aika pienet (tämä on mutua).

Voihan tuo tietysti vaikuttaa miten viina palaa jos se kynttilä on kylmempi tai kuumempi tms. mutta normi käytössä en usko että asialla on Saabin normaalikoneella muuta kuin marginaalista merkitystä (joo nyt sitten jään tähän odottelemaan myrskyä).

Jos ne kynttilät karstoittuu niin sitten öljyä palaa - joko tulee turbolta - huohotuksesta tai männänrenkaista. Vaikka kaikki sanoo ettei nykyautoissa tulppien väristä voi sanoa mitään niin - mun mielestä - jos ne ei ole vaalean (beigen) harmaat väriltään jotain on pielessä.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
tuhi11
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 07:42
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Tulpat

Viesti Kirjoittaja tuhi11 »

Vain tulppien ulompi kehä mustuu hiukan, muuten ovat vaaleanharmaat
Vastaa Viestiin