Olen tässä jonkin aikaa selaillut foorumia ja yrittänyt etsiä ratkaisua ongelmaan, joka vaivaa omaa -04 aeroa. En kuitenkaan ole toistaiseksi löytänyt tismalleen samanlaisia oireita muilta mutta voisin veikata kaasuläppäkotelon olevan ainakin yksi potentiaalinen syyllinen.
Ongelmana on siis kevyessä kiihdytyksessä ilmi tullut hetkellinen hyytyminen kiihdytyksen aikana, joka tuntuu siltä kuin ottaisi kokonaan jalan pois kaasulta. Kuitenkin kun hyytymisen jälkeen nostaa jalan kaasulta ja painaa uudestaan niin kiihtyy normaalisti. Maantieajossa olen myös huomannut, että kun ajaa tasaista nopeutta niin auto ikäänkuin itsestään painaisi välillä kaasua lisää. Myös tasaisesta nopeudesta kiihdyttäessä välillä huomaan auton vastaanottavan enemmän kaasua mitä itse painan, mutta kun nostaa jalan kaasulta ja painaa uudestaan niin tuntuu normaalilta.
Ensimmäisten kertojen aikana en ajatellut asian olevan mitään vakavampaa mutta nyt erityisesti sadekeleillä oireet alkavat haitata hieman ajamista, niin ajattelin asiasta kertoa tänne.
Auto ei anna ollenkaan vikakoodeja sekä vianetsintää vaikeuttaa hieman ettei autoon ole ohjelmoitu open SIDiä.
Olen vielä aloitteleva saabisti niin ajattelin kysyä täältä kokeneemmilta vielä ennen kuin yritän lähteä itse selvittämään mistä voisi olla kyse.
Auto on siis 212tkm rullattu 9-5 aero 2004 5-vaihteinen manuaali josta löytyy stage3 biopower softa.
Kaasuläppäkotelo viallinen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Kaasuläppäkotelo viallinen?
Tarkista ensi ettei oo imuvuotoja, alipaineletkut ja kaikki imu ja ahtopuolen putki/letkuliitokset tarkastukseen ettei vuoda. Jos niissä ei mitään ni sit kattelemaan kaasuläppäkotelon sisälle, onko sähköjohdot ehjät.
Omassa femma aerossa aaltoilevaa vetoa aiheutti viallinen kaasuläppäkotelo, sen uusimisella vaiva poistui. Kotelon sisältä oli sähköjohdoista hapertunu pintaeristeet pois ja piuhat pääs koskettaa toisiaan ja siks veto aaltoili
IP
Omassa femma aerossa aaltoilevaa vetoa aiheutti viallinen kaasuläppäkotelo, sen uusimisella vaiva poistui. Kotelon sisältä oli sähköjohdoista hapertunu pintaeristeet pois ja piuhat pääs koskettaa toisiaan ja siks veto aaltoili
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Kaasuläppäkotelo viallinen?
No koitahan nyt aluksi puhdistaa kaasuläppäkotelo jos sitä epäilet.
Jollei auta niin vaihtoon...
Jollei auta niin vaihtoon...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kaasuläppäkotelo viallinen?
Mulla on femma ruvennut tekemään tuota varsinkin kostealla kelillä ja ylämäessä. Veikkaan itsekkin että kaasuläppärunko temppuilee...Ongelmana on siis kevyessä kiihdytyksessä ilmi tullut hetkellinen hyytyminen kiihdytyksen aikana, joka tuntuu siltä kuin ottaisi kokonaan jalan pois kaasulta. Kuitenkin kun hyytymisen jälkeen nostaa jalan kaasulta ja painaa uudestaan niin kiihtyy normaalisti.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kaasuläppäkotelo viallinen?
Kaasuläppäkotelon oikean puoleinen kansi auki niin sieltä löytyy muutama johto joiden eristys yleensä kovettunut ja karissut osittain pois.
Omassani vaihdoin piuhat niin pitkälle kuin kolvaamaan pystyi ja liitoksiin kutistesukat päälle. Toimii ainakin tällä kertaa.
Limp home puoli eli vasen puoli jota en saanut auki ja sillä puolen on myös potikka tietääkseni. Ainakin sinne meni piuhoja oikealta puolelta myös joten remppa ei ole täydellinen. Joka tapauksessa tekemäni homma auttoi minulla..
-Arska-
Omassani vaihdoin piuhat niin pitkälle kuin kolvaamaan pystyi ja liitoksiin kutistesukat päälle. Toimii ainakin tällä kertaa.
Limp home puoli eli vasen puoli jota en saanut auki ja sillä puolen on myös potikka tietääkseni. Ainakin sinne meni piuhoja oikealta puolelta myös joten remppa ei ole täydellinen. Joka tapauksessa tekemäni homma auttoi minulla..
-Arska-
Re: Kaasuläppäkotelo viallinen?
Olen nyt tarkistanut ja vaihtanut uudet imuletkut, vaikka vanhat näyttivät sekä tuntuivat olevan kunnossa. Kaasuläppäkotelon vaihdoin uuteen juuri ja toistaiseksi kuvailemani ongelma poistui ja 100km testin jälkeen auto tuntuu toimivan normaalisti.
Re: Kaasuläppäkotelo viallinen?
Mullahan ei ole asiaan mitään lisättävää, kunhan kiitän alkuperäistä kysyjää, että palasi raportoimaan ongelman ratkaisun.
Voi kun edes puolet ongelmien kanssa tuskailevista kysyjistä toimisivat samoin
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen